ΚΕΙΜΕΝΟ
«Εἴ τις οὐ φιλεῖ τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, ἤτω ἀνάθεμα. μαρὰν ἀθᾶ.»
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
«Ἐάν κανείς δέν ἀγαπᾶ μέ τήν καρδιά του τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ἄς εἶναι χωρισμένος ἀπό τό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Κύριος θά ἔλθει καί θά καταδικάσει κάθε ἀναθεματισμένο.» ( Ἀπό τήν «ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΜΕ ΣΥΝΤΟΜΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ», ἔκδοση «Ο ΣΩΤΗΡ»)
ΣΧΟΛΙΟ Α´
Πράδοξος ὁ λόγος τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου:
–«Μαρὰν ἀθᾶ»!
Τόν τοποθετήσει πρὸς τὸ τέλος τῆς Α΄ πρὸς Κορινθίους ἐπιστολῆς του. Ἐκεῖ, ἀφοῦ ἔχει δώσει τοὺς ἀπαραίτητους χαιρετισμοὺς καὶ λίγο πρὶν διατυπώσει τὴν τελικὴ εὐχὴ νὰ εἶναι ἡ χά–
ρις τοῦ Θεοῦ μαζί τους, σὲ μιὰ ἀπρόσμενη ἀποστροφὴ τοῦ λόγου του σημειώνει: «Εἴ τις οὐ φιλεῖ τὸν Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, ἤτω ἀνάθεμα. μαρὰν ἀθᾶ» (Α΄ Κορ. ις΄ 22)· ἂν κάποιος δὲν ἀγαπάει μὲ τὴν καρδιά του τὸν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ἂς εἶναι χωρισμένος ἀπὸ τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Μαρὰν ἀθᾶ!
«Τί σημαίνει «μαρὰν ἀθᾶ»;
Ἡ ἔκφραση εἶναι διατυπωμένη στὴν ἀραμαϊκὴ γλώσσα, τὴ γλώσσα δηλαδὴ ποὺ μιλοῦσαν οἱ Ἑβραῖοι τὴν ἐποχὴ ἐκείνη. Κατὰ λέξη σημαίνει: Ὁ Κύριος ἦρ–θε! Ἑπομένως θὰ λέγαμε: Ἂν κάποιος δὲν ἀγαπάει τὸν Κύριο, ἂς εἶναι χωρισμένος ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ὁ Κύριος ἦρθε. Ἀλλὰ βέβαια ἔτσι δὲν φαίνεται νὰ βγαίνει κάποιο νόημα. Τί ἄραγε θέλει νὰ πεῖ ὁ ἅγιος Ἀπόστολος;
Ἡ ἀπάντηση δὲν εἶναι ἰδιαίτερα δύσκολη. Ἡ φράση «ὁ Κύριος ἦρθε» εἶναι διατυπωμένη σὲ χρόνο ἀόριστο. Ὅμως αὐτὸς ὁ ἀόριστος δὲν εἶναι ὁ γνωστὸς καὶ συνηθισμένος χρόνος τῶν ρημάτων. Εἶναι ἕνας ἀόριστος ποὺ χρησιμοποιεῖ-ται μόνο στὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ ἔχει ση–
μασία μέλλοντος, ὁπότε σημαίνει: Ὁ Κύριος θὰ ἔρθει. Εἶναι ὁ λεγόμενος προφητικὸς ἀόριστος
Εἶναι δηλαδὴ ὁ χρόνος ποὺ χρησιμοποιεῖται γιὰ νὰ φανερώσει ὅτι κάτι ποὺ πρόκειται νὰ γίνει στὸ μέλλον εἶναι τόσο βέβαιο ὅτι θὰ γίνει, ὥστε λέμε ὅτι ἤδη ἔγινε. Παρόμοιες ἐκφράσεις ὑπάρχουν ἀρκετὲς στὴν Ἁγία Γραφή. Λέγει π.χ. γιὰ τὴν πρωτεύουσα τοῦ Ἀντιχρίστου, ποὺ τὴν ὀνομάζει Βαβυλώνα: «Ἔπεσεν, ἔπεσε Βαβυλὼν ἡ μεγάλη…» (Ἀποκ. ιη΄ 2). Δηλαδὴ εἶναι τόσο βέβαιο ὅτι θὰ πέσει καὶ θὰ καταστραφεῖ αὐτὴ ἡ νέα Βαβυλώνα, ὥστε τὴν πτώση της τὴ θεωροῦμε ἤδη γεγονὸς συντελεσμένο. Ἑπομένως ἐδῶ στὸ κείμενό μας τὸ νόημα εἶναι: Ἂν κάποιος δὲν ἀγαπάει τὸν Κύριο, ἂς εἶναι χωρισμένος ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ὁ Κύριος θὰ ἔρθει ἐξάπαντος καὶ θὰ τὸν κρίνει, ὅπως θὰ κρίνει