ΚΕΙΜΕΝΟ
«Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυῒδ υἱοῦ Ἀβραάμ. Ἀβραὰμ ἐγέννησε τὸν Ἰσαάκ, Ἰσαὰκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέν-νησε τὸν Ἰούδαν καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ, Ἰούδας δὲ ἐγέννησε Φαρές καὶ τὸν Ζαρὰ ἐκ τῆς Θάμαρ, Φαρὲς δὲ ἐγέννη-σε τὸν Ἐσρώμ, Ἐσρὼμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀράμ, Ἀρὰμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀμιναδάβ, Ἀμιναδὰβ δὲ ἐγέν-
νησε τὸν Ναασσών, Ναασ-σὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Σαλμών, Σαλμὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Βοὸζ ἐκ τῆς Ραχάβ, Βοὸζ δὲ ἐγέννησε τὸν Ὠβὴδ ἐκ τῆς Ρούθ, Ὠβὴδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰεσσαί, Ἰεσσαὶ δὲ ἐγέννησε τὸν Δαυῒδ τὸν βασιλέα. Δαυῒδ δὲ ὁ βασιλεὺς ἐγέννησε τὸν Σολομῶνα ἐκ τῆς τοῦ Οὐ-ρίου, Σολομὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Ροβοάμ, Ροβοὰμ δὲ ἐ-γέννησε τὸν Ἀβιά, Ἀβιὰ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀσά, Ἀσὰ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰω-σαφάτ, Ἰωσαφὰτ δὲ ἐγέν-νησε τὸν Ἰωράμ, Ἰωρὰμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ὀζίαν, Ὀζίας δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωάθαμ, Ἰωάθαμ δὲ ἐγέν-νησε τὸν Ἄχαζ, Ἄχαζ δὲ ἐ-γέννησε τὸν Ἐζεκίαν, Ἐζεκίας δὲ ἐγέννησε τὸν Μανασσῆ, Μανασσῆς δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀμών, Ἀμὼν δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσίαν, Ἰωσίας δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰεχονίαν καὶ τοὺς ἀδελφοὺς αὐτοῦ ἐπὶ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος. Μετὰ δὲ τὴν μετοικεσίαν Βαβυλῶνος Ἰεχονίας ἐγέννησε τὸν Μαλαθιήλ, Μαλαθιὴλ δὲ ἐγέννησε τὸν Ζοροβάβελ, Ζοροβάβελ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀβιούδ, Ἀβιοὺδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιακείμ, Ἐλιακεὶμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀζώρ, Ἀζὼρ δὲ ἐγέννησε τὸν Σαδώκ, Σαδὼκ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἀχείμ, Ἀχεὶμ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλιούδ, Ἐλιοὺδ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἐλεάζαρ, Ἐλεάζαρ δὲ ἐγέννησε τὸν Ματθάν, Ματθὰν δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰακώβ, Ἰακὼβ δὲ ἐγέννησε τὸν Ἰωσὴφ τὸν ἄνδρα Μαρίας, ἐξ ἧς ἐγεννήθη Ἰησοῦς ὁ λεγόμενος Χριστός.Πᾶσαι οὖν αἱ γενεαὶ ἀπὸ Ἀβραὰμ ἕως Δαυῒδ γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ Δαυῒδ ἕως τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος γενεαὶ δεκατέσσαρες, καὶ ἀπὸ τῆς μετοικεσίας Βαβυλῶνος ἕως τοῦ Χριστοῦ γενεαὶ δεκατέσσαρες.»
ΕΡΜΗΝΕΙΑ
(‘Η ἐρμηνεία παραλείπεται γιά λόγους συντομίας, κυρίως ὅμως δύο τό κείμενο εἶναι κατανοητό)
ΣΧΟΛΙΟ Β´
• Τώρα, μελετώντας αὐτὸν τὸν κατάλογο, τί παρατηροῦμε; Τί περίμεναν ὅλοι αὐτοὶ οἱ πρόγονοι τοῦ Κυρίου μας;
Ὁ κατάλογος εἶναι συναρπαστικός, διότι ὅλοι αὐτοὶ περίμεναν τὸν ἐρχομὸ τοῦ Μεσσία, Ἐκείνου ὁ Ὁποῖος θὰ ἔφερνε τὴ λύτρωση στὸ λαό Του. Βλέπουμε πρῶτα-πρῶτα μὲ ποιοὺς τρόπους ὁ Θεὸς ὁδηγοῦσε τὴν ἱστορία προκειμένου νὰ δημιουργηθοῦν οἱ κατάλληλες συνθῆκες γιὰ τὸν ἐρχομό Του ὡς ἀνθρώπου στὴ γῆ. Ἀβραάμ, Ἰσαάκ, Ἰακώβ, Ἰούδας, Βοοὸζ «ἐκ τῆς Ραχάβ», Ὠβὴδ «ἐκ τῆς Ρούθ», Δαβίδ, Σολωμὼν «ἐκ τῆς τοῦ Οὐρίου», Ζοροβάβελ κατὰ τὴ βαβυλώνια αἰχμαλωσία… Πόσοι ἄνθρωποι, πόσα γεγονότα θαυμαστὰ μέσα στὶς σελίδες τῆς Ἁγίας Γραφῆς! Καὶ εἶναι κρίμα ποὺ πολλοὶ ἀπὸ μᾶς τὰ ἀγνοοῦμε αὐτά, γι᾿ αὐτὸ καὶ σὲ κάποιους ὁ κατάλογος φαίνεται ἀνιαρὸς καὶ πληκτικός. Δὲν εἶναι πληκτικὸς καὶ ἀνιαρὸς ὁ κατάλογος. Εἶναι γεμάτος συναρπαστικὰ γεγονότα, ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ μᾶς συγκινοῦν καὶ νὰ μᾶς συγκλονίζουν, καθὼς μᾶς τὰ ὑπενθυμίζουν τὰ ὀνόματα τοῦ καταλόγου. Νὰ μᾶς συγκινοῦν, διότι πίσω ἀπὸ τὴ σειρὰ αὐτὴ τῶν ὀνομάτων διακρίνουμε τὸν πόθο τῶν ἀνθρώπων ἐκείνων γιὰ τὴν ὥρα ποὺ θὰ ἔρθει στὸν κόσμο ὁ Λυτρωτής. Ὅλοι εἶχαν τὴν προσδοκία, δὲν γνώριζαν ὅμως παρὰ ἐλάχιστοι ὅτι ἀπόγονος δικός τους θὰ ἦταν ὁ ἀναμενόμενος Λυτρωτής! Ἂν τὸ γνώριζαν, πόσο διαφορετικὰ θὰ ζοῦσαν!
• Τί ἄλλο διδάσκει ὁ γενεαλογικὸς κατάλογος σὲ μᾶς ποὺ ζοῦμε μετὰ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Λυτρωτῆ;
Μᾶς διδάσκει νὰ ζοῦμε μὲ εὐγνωμοσύνη πρὸς τὸν Λυτρωτή. •“ήμερα, αὐτὰ ποὺ ἐπιθυμοῦσαν νὰ δοῦν καὶ νὰ χαροῦν οἱ Προφῆτες καὶ οἱ μεγάλοι Πατριάρχες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἐμεῖς τὰ ἀπολαμβάνουμε. Ἐκεῖνοι ἔψαχναν μὲ πόθο καὶ λαχτάρα στὴν ὀμίχλη περιμένοντας νὰ ἀντικρίσουν κάποια μέρα τὸν Λυτρωτή. Ἐμεῖς δὲν ψάχνουμε στὸ σκοτάδι. Ὁ Λυτρωτὴς ἦρθε ἐδῶ καὶ 20 αἰῶνες. Γιορτάζουμε Χριστούγεννα! Γιορτάζουμε 2009 χρόνια μετὰ τὸ μεγάλο γεγονός. Ἀλήθεια, ἔχουμε ἐκτιμήσει τὴ μεγάλη δωρεὰ τοῦ Θεοῦ;
Ἀπὸ τότε ποὺ ἦρθε ἔχει ἀρχίσει νὰ συντάσσεται ἕνας ἄλλος κατάλογος. Ὄχι κατάλογος προγόνων, ἀλλὰ κατάλογος πνευματικῶν ἀπογόνων τοῦ Μεσσία. Ἀπογόνων οἱ ὁποῖοι καλοῦνται νὰ γίνουν πολίτες τῆς αἰώνιας Βασιλείας Του, νὰ συμβασιλεύσουν μαζί Του στὴν αἰωνιότητα. Θὰ εἶναι τραγικὸ νὰ μὴν εἶναι γραμμένο τὸ ὄνομά μας στὸν λυτρωτικὸ αὐτὸ κατάλογο ἢ νὰ εἶναι γραμμένο σὰν κάποιο ἀπὸ τὰ ὀνόματα τῶν ἀσεβῶν ποὺ διαβάσαμε. Καὶ πῶς γράφεται τὸ ὄνομά μας στὸν κατάλογο αὐτὸ λυτρωτικά; Γράφεται ὅταν φροντίζουμε νὰ μετέχουμε στὴ λύτρωση· νὰ μετανοοῦμε, νὰ ἐξομολογούμαστε, νὰ ἀγωνιζόμαστε νὰ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ μας, ὁ Ὁποῖος ἀπὸ ἄπειρη ἀγάπη γιὰ μᾶς ἦρθε κοντά μας, γεννήθηκε ὡς Βρέφος στὴ Φάτνη τῆς Βηθλεέμ.