1. ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΤΩΝ ΙΟΥΔΑΙΩΝ
Κατά τή σημερινή ἑορτή τῆς ἀνακομιδῆς τῶν ἱερῶν λειψάνων τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, τό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα πού ἔχει ἐπιλεγεῖ πρός τιμήν του ἀναφέρεται στόν μέγα ἀρχιερέα μας Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. Γιά νά καταδείξῃ ὁ ἀπόστολος Παῦλος τήν ὑπεροχή καί τή μοναδικότητα τοῦ Κυρίου μας ὡς ἀρχιερέως τόν συγκρίνει μέ τούς ἀρχιερεῖς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.
Γιά νά κατανοήσουμε τήν σύγκρισι αὐτή θά πρέπει νά δοῦμε πρῶτα καί μερικά σχετικά ἱστορικά στοιχεῖα. Στήν Παλαιά Διαθήκη λοιπόν ὁ Θεός κατέστησε ὡς πρῶτο ἀρχιερέα τόν Ἀαρών ὁ ὁποῖος μέ δέος καί φρίκη εἰσῆλθε γιά πρώτη φορά στήν θεία σκηνή γιά νά προσφέρῃ λατρεία στόν ἀληθινό Θεό. Αὐτός ἦταν ὁ πρόγονος ὅλων τῶν ἀρχιερέων, ὁ πρῶτος πού δέχθηκε τήν ἀρχιερωσύνη. Αὐτός καί οἱ διάδοχοί του ἀρχιερεῖς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ὑπῆρξαν τύποι καί σκιώδεις προεικονίσεις τοῦ μόνου ἀληθινοῦ καί μεγάλου ἀρχιερέως, τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὅμως ὅλοι αὐτοί οἱ ἀρχιερεῖς ἦταν ἄνθρωποι· καί ὡς ἄνθρωποι, ὅσο καλοί κι ἄν ἦταν, ἦταν ἁμαρτωλοί. Γι’ αὐτό καί πρίν προσφέρουν τήν θυσία τοῦ ἐξισλασμοῦ γιά τίς ἁμαρτίες τοῦ λαοῦ, ἔπρεπε πρῶτα νά προσφέρουν θυσία γιά τίς δικές τους ἁμαρτίες. Γι’ αὐτό καί καί ὁ νόμος τούς ὑποχρέωνε νά ἔχουν τουλάχιστον μία ἐξωτερική τυπική καθαρότητα πρίν προσφέρουν τήν θεία λατρεία. Ἔτσι ἑπτά ἡμέρες πρίν ἀπό τήν θυσία τοῦ ἐξιλασμοῦ ἔπρεπε νά παραμένουν στό χῶρο τῆς θείας λατρείας, γιά νά μήν ἔλθουν σέ ἐπαφή μέ ὁ,τιδήποτε θεωροῦσαν ἀκάθαρτο.
2. Ο ΑΡΧΙΕΡΕΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ
Ὅμως ὁ Κύριός μας, ὁ ἀληθινός ἀρχιερεύς, ἦταν ὁ μόνος ἀναμάρτητος. Γι’ αὐτό μᾶς λέγῃ ὁ θεῖος Παῦλος ὅτι ὁ Χριστός δέν προσέφερε θυσία γιά τόν ἑαυτό του, διότι ἦταν ἀνέγγιχτος ἀπό κάθε ἁμαρτία. Καί προσδίδει στόν Κύριό μας τά τρία ἐπίθετα «ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος», τά ὁποῖα διακρίνουν τήν πλήρη ἐσωτερική καθαρότητα τοῦ Χριστοῦ ἀπό τήν τυπική ἐξωτερική καθαρότητα τῶν ἀρχιερέων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.
Ὁ Χριστός μας εἶναι ὁ ἀληθινός ἀρχιερεύς διότι «ἁμαρτίαν οὐκ ἐποίησεν». Εἶναι ἀναμάρτητος, ἅγιος, ἀπαλλαγμένος τελείως ἀπό κλίσεις πρός τήν ἁμαρτία, χωρίς νά ἔχῃ οὔτε ἐλάχιστη διάθεσι πρός αὐτήν. Εἶναι «ὁ μή γνούς ἁμαρτίαν». Ὁ Χριστός μας λοιπόν, ὁ Θεός πού ἔγινε ἄνθρωπος, ὡς ἄνθρωπος ἦταν ἀπαλλαγμένος ἀπό κάθε μολυσμό, ἀπαλλαγμένος κι ἀπ’ αὐτό τό προπατορικό ἁμάρτημα. Διότι ὁ Χριστός μέ τήν ὑπερφυσική του γέννησι ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου, δέν κληρονόμησε τήν ἁμαρτωλή κατάστασι τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος, ἀλλά προσέλαβε ὑγιῆ ἀνθρώπινη φύσι, ἀμέτοχος ἀπό κάθε ἁμαρτία.
3. Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ
Ποιά θυσία προσέφερε ὅμως ὁ Κύριός μας ὡς ὁ μόνος καί μέγας ἀληθινός ἀρχιερεύς; Προσέφερε θυσία ἀσυγκρίτως ἀνώτερη ἀπό τή θυσία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, θυσία ἀτίμητη. Προσέφερε τήν Μεγάλη Παρασκευή ἐπάνω στόν σταυρό τόν ἴδιο τόν ἑαυτό του. Ἔγινε ὁ ἴδιος θύτης καί θῦμα, ἱερεύς καί ἱερεῖο. Ἡ θυσία του αὐτή ὅμως δέν προσφέρθηκε στόν ἐπίγειο Ναό τοῦ Σολομῶντος, ὅπως ἔκαναν οἱ ἀρχιερεῖς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἀλλά στόν Οὐράνιο Ναό τοῦ Θεοῦ. Ὁ Κύριός μας ὡς ἀναμάρτητος ἀρχιερεύς μέ τήν ἀνάληψί του εἰσῆλθε στόν ὑψηλότατο Ναό, τόν οὐράνιο θρόνο καί ἐκεῖ προσέφερε τό αἷμα του. Καί ὡς τέλειος ἄνθρωπος ὑψηλότερος καί αὐτῶν τῶν οὐρανίων ἀγγέλων, ἐκάθισε στόν πατρικό θρόνο. Αὐτός πού ταπεινώθηκε προσφέροντας ὡς ἀρχιερεύς καί λειτουργός ἐπάνω στό σταυρό τό τίμιο αἷμα του, ὁ ἴδιος τώρα δοξάζεται στόν θεϊκό θρόνο. Καί ἀπό ἐκεῖ ὡς οὐράνιος ἀρχιερεύς μεσιτεύει γιά μᾶς τά παιδιά του. Γιά νά μᾶς προσφέρῃ τήν σωτηρία μας. Ἐκεῖ μᾶς περιμένει νά μᾶς ὑποδεχθῇ, νά μᾶς παρουσιάσῃ στόν Οὐράνιο Πατέρα του καί νά μᾶς τοποθετήσῃ στά δεξιά του. Ἐκεῖ περιμένει τά μέλη τοῦ σώματός του, διότι θέλει ὅπου εἶναι αὐτός, νά εἴμαστε κι ἐμεῖς μαζί του. Στόν ἔνδοξο θρόνο του!
Ἄς συγκινηθοῦμε λοιπόν ἀπό τήν ἄπειρη αὐτή ἀρχιερατική θυσία καί μεσιτεία τοῦ Κυρίου μας. Κι ἄς γεμίζουμε μέ θᾶρρος κι ἐλπίδα. Ζεῖ ὁ ἀρχιερεύς μας καί ἀπό τόν οὐράνιο θρόνο του πάντοτε ἀρχιερατεύει στό ἀληθινό οὐράνιο θυσιαστήριο. Εἶναι ὁ ἴδιος πού παρέδωσε τόν ἑαυτό του στόν σταυρό. Ἔχει τήν ἴδια ἀγάπη καί συμπάθεια, τήν ὁποία εἶχε καί τότε ὅταν θυσιάστηκε γιά μᾶς. Καί τώρα μέ τήν ἴδια ἀγάπη καί τρυφερότητα ἀρχιερατεύει γιά μᾶς, διότι γιά μᾶς πέθανε.
Σέ ὁποιαδήποτε ὥρα, νύκτα καί ἡμέρα, περιμένει νά δεχθῇ τίς ἱκεσίες μας καί τίς προσφορές μας γιά νά τίς παρουσιάσῃ στόν οὐράνιο Πατέρα του. Μᾶς δίνει τό θάρρος καί τήν παρρησία νά πλησιάζουμε πρός Αὐτόν καί νά ζητοῦμε ὅ,τι χρειαζόμαστε· μέ τήν βεβαιότητα, ὅτι θά τό λάβουμε πλούσια. Ἄς τοῦ παραδώσουμε λοιπόν ὁλοκληρωτικά τίς ζωές μας καί τίς καρδιές μας. Ἔτσι ὥστε τήν συγκλονιστική ἐκείνη ἔνδοξη ἡμερα τῆς Δευτέρας Παρουσίας του νά μᾶς βάλῃ στό θεϊκό του θρόνο του ὡς συμβασιλεῖς καί συνδαιτημόνες τοῦ δείπνου του στήν οὐράνιο Βασιλεία του.