11 Ἀπριλίου
Ἑορταζόμενοι ἅγιοι
● Ὁ Ἅγιος Ἀντίπας ἐπίσκοπος Περγάµου
● Οἱ Ὁσίες Τρυφαίνη καί Ματρώνα
● Ὁ Ὅσιος Φαρµούθιος
● Ὁ Ὅσιος Γεώργιος κτήτορας τῆς Ἱ. Μονῆς Χρυσοστόµου τῆς Κύπρου
● Ὁ Ὅσιος Βαρσανούφιος
ὉἍγιος Ἀντίπας ἐπίσκοπος Περγάµου
Ἦταν ἐπίσκοπος Περγάµου τῆς Μ. Ἀσίας καὶ κυβέρνησε τὴν ἐκεῖ Ἐκκλησία µὲ πολὺ ζῆλο καὶ ἀγάπη Χριστοῦ. Ἀξίζει, ἐδῶ, νὰ ἀναφέρουµε ὅτι τὸ ἔργο τοῦ Ἀντίπα στὴν Πέργαµο ἦταν πολὺ δύσκολο. Διότι ἡ πόλη αὐτὴ ἦταν ἕνα ἀπὸ τὰ µεγαλύτερα κέντρα εἴδωλολατρείας. Θρόνο τοῦ σατανᾶ τὴν ὀνοµάζει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης στὴν Ἀποκάλυψη. Ἀλλὰ ὁ µαχητὴς ἐπίσκοπος προχώρησε τὸ δρόµο του µὲ ἐπιµονή, ὑποµονὴ καὶ µὲ τὴν θεία χάρη ἐµφύτευσε τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ σὲ πολλὲς καρδιὲς ἀνθρώπων. Ἡ πορεία αὐτὴ τοῦ Ἀντίπα προκάλεσε ὀργὴ στοὺς εἰδωλολάτρες τῆς Περγάµου. Ὅταν, λοιπόν, ὁ Δοµιτιανὸς κίνησε διωγµὸ κατὰ τῶν χριστιανῶν, φέρνουν τὸν Ἀντίπα µπροστὰ στὸν τότε διοικητή. Καὶ ὅλοι µαζί, φιλόσοφοι καὶ Ἱερεῖς τῆς εἰδωλολατρικῆς θρησκείας, προσπάθησαν µὲ διάφορα φιλοσοφικὰ ἐπιχειρήµατα νὰ τὸν πείσουν νὰ ἀλλαξοπιστήσει.
Ὁ Ἀντίπας µε τὴν θεία φώτιση ἀντέταξε τόσο ἰσχυρὰ ἐπιχειρήµατα, ποὺ κυριολεκτικὰ τοὺς κατατρόπωσε. Τότε διατάχθηκε ὁ θάνατός του, µέσα σὲ πυρωµένο χάλκινο βόδι, ὅπου οἱ γέρικες σάρκες τοῦ Ἀντίπα ἔλιωσαν, ἀλλὰ ἡ ψυχή του µετέβη δίπλα στὸ θρόνο τοῦ Χριστοῦ. Μάλιστα, ὁ ἴδιος ὁ Κύριος στὴν Ἀποκάλυψη ἀναφέρεται στὸν Ἀντίπα µὲ τὴ φράση: «Ἀντίπας ὁ µάρτυς µου ὁ πιστός».
ΟἱὉσίες Τρυφαίνη καί Ματρώνα
Στοὺς Συναξαριστὲς ἀναφέρεται µόνο ἡ µνήµη τῆς Τρυφαίνης τῆς ἐν Κυζίκῳ. Στὸν Λαυριωτικὸ ὅµως κώδικα 170 µνηµονεύονται καὶ οἱ δυό. Αὐτὲς ἦταν ἀπὸ τὴν πόλη Κύζικο καὶ ἀπὸ µικρὲς ἐπιθύµησαν τὴν ἀσκητικὴ ζωὴ τῆς ἀρετῆς. Ἔτσι ἀφοῦ σὲ µεγάλο βαθµὸ σκληραγώγησαν τὴν σάρκα καὶ τὸ πνεῦµα τους, ἀπόκτησαν µεγάλες ἀρετὲς καὶ ἀπεβίωσαν εἰρηνικά.
ὉὍσιος Φαρµούθιος
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.
ὉὍσιος Γεώργιος κτήτορας τῆς Ἱ. Μονῆς Χρυσοστόµου τῆς Κύπρου
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος ὑπῆρξε ὁ κτήτορας καὶ ὁ πρῶτος ἡγούµενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοστόµου στὴν Κύπρο, ποὺ κτίστηκε τὸ 1091 (Παρισινὸς Κώδικας 402 Coislin).
ὉὍσιος Βαρσανούφιος Ἀρχιµ. Ἱ. Μονῆς «Μεταµορφώσεως τοῦ Σωτῆρος» (Ῥῶσος, + 1576).