Δέν εἶναι τονισμένο σέ μουσική ἑνιαία σύνθεση. Οἱ στίχοι δέν ἔχουν ὁμοιοκαταληξία. Δέν εἶναι στήν ἴδια γλώσσα τονισμένο. Γράφτηκε ἀπό τʼ ἀρχαῖα χρόνια ὥς σήμερα.
- «Ἐσεῖς οἱ Ἕλληνες εἶστε, καί σίγουρα θά μείνετε γιά πάντα, τά αἰώνια νιάτα τοῦ κόσμου». Εἶναι ἡ ἀπάντηση τοῦ Μαντείου τοῦ Ἄμμωνος στόν Πλάτωνα, ὅταν ρώτησε ὁ μεγάλος φιλόσοφος γιά τήν τύχη τοῦ κόσμου.
- Καί ὁ Ἀριστείδης προσδιορίζει1 τόν χῶρο τῆς Ἑλλάδας: «Ἡ μέν Ἑλλάς ἐν μέσῳ πάσης γῆς, ἡ δέ Ἀττική τῆς Ἑλλάδος, τῆς δέ χώρας ἡ πόλις, τῆς δ’ αὖ πόλεως ἡ ὁμώνυμος»! Ἡ Ἑλλάδα στή μέση ὅλης τῆς γῆς, ἡ Ἀττική στή μέση τῆς Ἑλλάδας, ἡ Ἀθήνα στή μέση τῆς Ἀττικῆς καί στή μέση τῆς Ἀθήνας ἡ Ἀκρόπολη.
- «Ἡ Ἀκρόπολη εἶναι τό ὡραιότερο ποίημα τοῦ κόσμου, γραμμένο μέ πέτρες», γράφει ὁ Ντέ λά Παλλίς2 .
- Θά τραγουδήσει στά νεότερα χρόνια ὁ Γκαῖτε3: «Ὅ,τι εἶναι ὁ νοῦς καί ἡ καρδιά γιά τόν ἄνθρωπο εἶναι ἡ Ἑλλάδα γιά τήν ἀνθρωπότητα».
- Καί κατά τόν Χέρμαν4, «ὅπως τά ἄνθη στολίζουν τή γῆ καί τά ἄστρα τόν οὐρανό, ἔτσι καί ἡ Ἑλλάδα στολίζει τήν ἀνθρωπότητα».
- Θά ὁμολογήσει ὁ Νίτσε5: «Οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες εἶναι οἱ ἀθάνατοι δάσκαλοι τῆς ἀνθρωπότητας. –Ἄχ, αὐτοί οἱ Ἕλληνες!»
- «Ὅποιος ἀγαπάει τή σοφία εἶναι φίλος τῆς Ἑλλάδας», ἔλεγε ἕνα ἀρχαῖο ρητό.
- «Ὁ κόσμος θέ νά σκοτιστεῖ, ἐάν ἡ Ἑλλάς πεθάνει» (Ἀχ. Παράσχος).
- «Ὁ κλῆρος τῆς φυλῆς μας εἶναι ὁ πόνος, ὄχι ὅμως καί ὁ ἀφανισμός», γράφουν οἱ Ἕλληνες (Εὐ. Παπανοῦτσος) φιλοσοφώντας.
- «Ἡ ἱστορία αὐτοῦ τοῦ λαοῦ εἶναι μιά ἱστορία θαυμάτων». (Στρ. Μυριβίλης)
- «Ὅλα τοῦ κόσμου τά ἐρείπια τρομάζουν καί μόνο τά ἑλληνικά δη- μιουργοῦν ἔκπληξη καί θαυμασμό». Ἡ γνώμη τοῦ Καμπούρογλου ἐπαληθεύεται στίς μέρες μας ἀπό τό θαυμασμό τοῦ κόσμου γιά τά ἀναπάντεχα ἀρχαιολογικά εὑρήματα τῆς Ἀμφίπολης.
- Καί ὁ νεοέλληνας ποιητής Ἰ. Διαμαντάρας, προσωποποιώντας τήν Πατρίδα γράφει μέ ἁπλούς στίχους: «Τοῦ κόσμου θά ’μαι πάντα ὁδηγήτρα, τό κάστρο τῆς πανώριας λευτεριᾶς, τῆς ἀρετῆς τοῦ πνεύματος γεννήτρα καί φάρος τῆς ἀνθρώπινης καρδιᾶς».
Τί κι ἄν περνοῦμε δίσεκτους καιρούς;
Τό τραγούδι γιά τήν Ἑλλάδα δέ σβήνεται.
Θά φανοῦμε ἄξιοι νά συνεχίσει ἡ ἀνθρωπότητα νά τό λέει;
δ. Χ.
––––––––––
Ἀριστείδης (540-468 π.Χ.): Ἀθηναῖος στρατηγός καί πολιτικός. Ὡς ἄρχοντας τῆς πόλης χαρακτηριζόταν γιά τή φιλοπατρία του, τή σύνεση καί τήν αὐστηρή δικαιοσύνη. Γιʼ αὐτό χαρακτηρίστηκε Ἀριστείδης «ὁ δίκαιος».
Ντέ λά Παλλίς Ἰάκωβος (1476-1525): Γάλλος στρατηγός.
Γκαῖτε Ἰωάννης Βόλφγκανγκ Φόν (1749-1823): Γερμανός δραματικός ποιητής. Σπούδασε Νομικά. Ἔγραψε πολλά ἔργα.
Χέρμαν Γοδεφρεῖδος (1772-1848): Γερμανός φιλόσοφος. Δημοσίευσε πολλές κριτικές γιά τά Ὁμηρικά ἔπη καί τούς Τραγικούς.
Νίτσε Φρειδερίκος: Γερμανός φιλόσοφος καί ποιητής. Καθηγητής τῆς Ἑλληνικῆς φιλοσοφίας στό Πανεπιστήμιο τῆς Βασιλείας (Ἑλβετία).