Σήμερα 26/1/2016 εορτάζουν:
- Όσιος Ξενοφών μετά της συμβίου του Μαρίας και των τέκνων Αρκαδίου και Ιωάννη
- Όσιος Συμεών ο Παλαιός
- Όσιος Αμμωνάς
- Όσιος Κλήμης ο εν τω Όρει Σαγματίω άσκησας
- Μνήμη του Μεγάλου Σεισμού
- Άγιοι Ανανίας ο Πρεσβύτερος, Πέτρος ο δεσμοφύλακας και οι επτά στρατιώτες μάρτυρες
- Όσιος Γαβριήλ
- Ανακομιδή Ιερών Λειψάνων του Οσίου Θεοδώρου του Στουδίτου
- Άγιοι δύο Μάρτυρες οι εν Φρυγία
- Όσιος Γερμανός ο εν Σαγματά
- Άγιος Δαυίδ βασιλεύς της Γεωργίας
- Όσιος Αρκάδιος
- Άγιος Γαβριήλ Μητροπολίτης Νόβγκοροντ και Αγίας Πετρούπολης
- Άγιος Κύριλλος Μητροπολίτης Καζάν
Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΑΝΑΝΙΑΣ
Ὁ Κύριος ἔδωσε στούς μαθητές του τήν ἐντολή, ἀλλά καί τή δυνατότητα, νά εἶναι φῶτα. Φῶτα πνευματικά, ὥστε μέ τή ζωή τους καί τό φωτεινό τους παράδειγμα, νά ἐπιδροῦν καί νά φωτίζουν τό περιβάλλο τους, ἀκόμη καί τούς ἀνθρώπους πού βρίσκονται μακριά ἀπό τήν πίστη. Νά τούς ἐμπνέουν νά πλησιάσουν κι ἐκεῖνοι τό Φῶς τοῦ Χριστοῦ, νά ζήσουν τήν ἀλήθεια καί νά δοξάζουν τόν οὐράνιο Πατέρα (Ματθ. ε΄ 16). Καί αὐτό ἰσχύει ὡς νόμος ἠθικός πάντοτε, ἔστω κι ἄν κάποτε οἱ πιστοί ζοῦν σέ ἀντίθετο περιβάλλον καί σέ περιόδους ἐχθρότητος καί διωγμοῦ. Ἕνα τέτοιο θαυμαστό παράδειγμα εἶναι καί ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Ἀνανίας.
Ὁ Ἀνανίας ἔζησε πράγματι σέ περίοδο σκληρῶν διωγμῶν, στήν ἐποχή τοῦ γνωστοῦ ὠμοῦ διώκτη αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284 – 304). Ὁ Ἀνανίας ἦταν ἱερεύς στή Φοινίκην. Ἱερεύς μέ συναίσθηση τῆς μεγάλης του εὐθύνης ἀπέναντι στόν Θεό καί στούς ἀνθρώπους. Καί μάλιστα στήν ἐποχή τῶν διωγμῶν, ἐφόσον τήν δύσκολη, ἀλλά ἠρωϊκή ἐκείνη ἐποχή ἔπρεπε μέ πολλούς κινδύνους, ὡς ἱερεύς, νά τρέφει τούς Χριστιανούς μέ τόν θεῖο λόγο καί τά Ἱερά Μυστήρια, ἀλλά καί νά τούς τονώνει στήν πίστη, νά ἐνισχύει τό φρόνημά τους, γιά νά εἶναι κι ἐκεῖνοι γενναῖοι ὑπερασπιστές καί σταθεροί ὁμολογητές, ἄξιοι καί τοῦ αἵματος τοῦ μαρτυρίου, τοῦ στεφάνου τῆς δόξης. Ὁ Ἀνανίας στεκόταν ἀνάμεσα στούς πιστούς ὡς πύργος ἀπόρθητος καί συμπαραστάτης στοργικός, νουθετώντας «ἕνα ἕκαστον», γιά νά «μή ἐκλίπῃ ἡ πίστις» τους (Πράξ. κ΄ 31, Λουκ. κβ΄ 32). Πρέπει ὅμως νά σημειωθεῖ, ὅτι σ’ αὐτό τό ἱερό καθῆκον προστίθονταν καί ἡ ἐπιδίωξή του νά προσελκυσθοῦν στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ καί οἱ εἰδωλολάτρες καί οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι πού ζοῦσαν μέσα στήν ἄγνοια, νά βροῦν κι αὐτοί τό φῶς καί τήν ἀλήθεια. Καί δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία, ὅτι μέ τήν ἐνίσχυση τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ πέτυχε πολλά καί στόν τομέα αὐτό.
Ὅμως, ὅσο ἀθόρυβα καί ἄν προσπαθοῦσε νά κάνει τό ἔργο του αὐτό ὡς πολύπτυχο καί δημιουργικό, κάποτε ἔγινε ἀντιληπτό ἀπό τούς ἀδιάλλακτους εἰδωλολάτρες. Κι αὐτοί, σύμφωνα μέ τή συνήθειά τους, τόν κατήγγειλαν καί χωρίς καθυστέρηση τόν ὁδήγησαν στόν ἄρχοντα τῆς Φοινίκης Μάξιμο, πού ἦταν κι αὐτός φοβερός διώκτης τῶν Χριστιανῶν. Δέν εἶχε λόγους νά κρύψει τήν ἀλήθεια ὁ θαρραλέος ἱερεύς, ἔστω κι ἄν ἀπό τήν πρώτη στιγμή φάνηκε ἡ ὠμότητα τοῦ ἀνακριτῆ ἄρχοντα. Αὐτός, ὁ ὁποῖος ὡς ἱερεύς ἐνθάρρυνε τούς Χριστιανούς νά ὁμολογοῦν τήν πίστη τους σέ ἡγεμόνες καί βασιλεῖς (Μάτθ. ι΄ 17 ἑξ.), μέ παρρησία ὁμολόγησε τήν πίστη του καί χωρίς περιστροφές ἔδειξε ὅτι εἶναι Χριστιανός καί θά ἔμενε σταθερός καί ἀμετακίνητος στήν πίστη του.
Ἀλλά ἀκριβῶς ἐπειδή κατηγορήθηκε καί ἀποδείχθηκε Χριστιανός καί μάλιστα ἱερεύς μέ σημαντική δράση, ἔπρεπε νά βασανισθεῖ περισσότερο καί παραδειγματικά. Καί πράγματι ἀμέσως ἐξασκημένοι δήμιοι τόν κτυποῦν γυμνό μέ ραβδιά ἐπί ὥρα πολλή σ’ ὅλο του τό σῶμα. Κι ἀφοῦ τόν γεμίζουν πληγές καί καῖνε τίς πληγές του μέ φωτιά, ἀνελέητα τίς τρίβουν μέ ξίδι κι ἁλάτι. Καί στήν κατάσταση αὐτή, κτυπημένο, πληγωμένο, καμένο, τόν ρίχνουν στή φυλακή. Τά συνεχή αὐτά καί φρικτά, ἀπάνθρωπα καί θηριώδη μαρτύρια προκαλοῦν πόνους φοβερούς. Ὅμως ὁ Ἀνανίας γνωρίζει τή θέση του. Ξέρει ὅτι ὡς Χριστιανός ἱερεύς πρέπει καί στό μαρτύριο νά δείξει παράδειγμα φωτεινό γιά τή δόξα τοῦ Κυρίου του. Καί μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ ὑπομένει καρτερικά. Στήν ἀπαίσια φυλακή ψάλλει καί ὑμνεῖ τόν Κύριο καί Θεό του. Τό πρόσωπό του λάμπει ἀπό φῶς, πού ἀντανακλᾶ τήν εὐφροσύνη τῆς ψυχῆς του.
Ὁ δεσμοφύλακας Πέτρος παρακολουθεῖ τό θέαμα μέ περιέργεια. Γνωρίζει αὐτός ἀπό μύριες ἄλλες παρόμοιες περιπτώσεις τούς φρικτούς πόνους τοῦ μαρτυρίου αὐτοῦ. Ἄλλοι κατάδικοι εἰδωλολάτρες σφάδαζαν στόν πόνο, ἔβριζαν καί βλασφημοῦσαν. Γι’ αὐτό καί ὅταν ἀντικρύζει τόν Ἀνανία στήν εὐφρόσυνη αὐτή κατάσταση, θαυμάζει καί ἐξίσταται. Μέ ἀπορία ζητᾶ ἐξηγήσεις ἀπό τόν ἴδιο. Καί σέ λίγο κάθεται δίπλα στά πόδια του ὡς ταπεινός καί ὑπάκουος μαθητής κι ἀκούει μέ πόθο ἀπό τό στόμα τοῦ καταδίκου τή θεία διδασκαλία. Δέν ἀργεῖ νά ὁμολογήσει κι αὐτός μέ συναίσθηση τήν πίστη του στόν Χριστό καί ζητᾶ νά βαπτισθεῖ.
Ὅμως δέν εἶναι μόνο ὁ δεσμοφύλακας. Ἄλλοι ἑπτά στρατιῶτες, πού παρακολουθοῦν τήν ἐκπληκτική συμπεριφορά τοῦ φυλακισμένου Χριστιανοῦ, ὁ ἕνας μετά τόν ἄλλο διαφωτίζονται, φωτίζονται καί ζητοῦν νά γίνουν κι αὐτοί Χριστιανοί. Κι ἐνῶ ὁ Μάξιμος περιμένει μήπως καί ἀλλάξει γνώμη ὁ Ἀνανίας, τώρα πληροφορεῖται τήν ὁμολογία τοῦ δεσμοφύλακα Πέτρου καί τῶν ἑπτά στρατιωτῶν. Καί ἐξανίσταται.
Δέν πρέπει νά μένουν στή ζωή οὔτε ὁ Ἀνανίας οὔτε οἱ ἄλλοι ὀκτώ. Ἔτσι δίνει ἐντολή καί τούς βάζουν σ’ ἕνα πλοιάριο καί τούς καταποντίζουν στά ἀνοικτά τῆς θάλασσας. Ἐκεῖ παρέδωσαν τό πνεῦμα τους ὁ ἱερεύς τῶν Χριστιανῶν Ἀνανίας, ὁ δεσμοφύλακας Πέτρος καί οἱ ἑπτά ἀνώνυμοι γιά μᾶς, γνωστοί ὅμως στόν Θεό στρατιῶτες, «ὧν τά ὀνόματα ἐν βίβλῳ ζωῆς» (Φιλιπ. δ΄ 3).
Δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι ὁ ἱερεύς Ἀνανίας παρουσιάζει τόν τύπο καί τό ὑπόδειγμα τοῦ ἐκλεκτοῦ ἱερέως, τοῦ καλοῦ ποιμένος τῶν Χριστιανῶν. Ἔχει ζωή ἁγία, ἀνύστακτη φροντίδα γιά τή σωτηρία τῶν πιστῶν. Καταβάλλει σύντονη προσπάθεια νά ἑλκυσθοῦν καί ἄλλοι στήν ἐν Χριστῷ ζωή, καί μάλιστα μέσα σέ ἀντιδράσεις καί σκληρούς διωγμούς. Τέλος ὁμολογεῖ τόν Χριστό καί ὑφίσταται θάνατο μαρτυρικό γιά τόν Χριστό.
Ἄς ἐμπνευσθοῦν οἱ ἱερεῖς μας ἀπό τό λαμπρό του παράδειγμα! Ἄς δεόμαστε ὅλοι νά πληθύνει ὁ Κύριος τούς καλούς ἱερεῖς μας, πού θά λάμπουν ὡς φῶτα στήν κοινωνία μας! Τότε καί τό Ἔθνος μας θά δεῖ καλύτερες μέρες!
Ἀπό τό βιβλίο «Ἄνθοι τοῦ Παραδείσου»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη