Σήμερα 9/2 εορτάζουν:
- Άγιος Νικηφόρος
- Άγιοι Μάρκελλος επίσκοπος Σικελίας, Φιλάγριος επίσκοπος Κύπρου και Παγκράτιος επίσκοπος Ταυρομενίου
- Όσιος Ρωμανός ο Κίλικας ο θαυματουργός
- Άγιος Πέτρος ο Δαμασκηνός
- Άγιοι Άμμων και Αλέξανδρος
- Όσιοι Νικηφόρος και Γεννάδιος εν Βολογντά
- Όσιος Παγκράτιος ο Έγκλειστος «εν τω Σπηλαίω»
- Εύρεση των Τιμίων Λειψάνων του Αγίου Ιννοκεντίου εκ Ρωσίας
Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΤΥΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ
Κάτι τό ἰδιαιτέρως συγκλονιστικό καί ἐξαιρετικά διδακτικό ἔχει νά παρουσιάσει ἡ περίπτωση τοῦ μάρτυρος Νικηφόρου. Ἡ δόξα του δέν εἶναι μόνο τό μαρτύριο, ἀλλά πρίν ἀπό αὐτό ἡ στάση του ἀπέναντι στόν ἱερέα Σαπρίκιο.
Ἦταν τότε ἡ ἐποχή τῆς αὐτοκρατορίας τοῦ Οὐαλεντιανοῦ (251 – 259 μ.Χ.). Ὁ Ρωμαῖος αὐτός αὐτοκράτωρ, σκληρός εἰδωλολάτρης, ἐξέδωσε τό ἔτος 257 διάταγμα, μέ τό ὁποῖο ἀπαγορευόταν αὐστηρά στούς Χριστιανούς νά τελοῦν θρησκευτικές συνάξεις. Πολύ περισσότερο, ἐπιβαλλόταν στούς ἱερεῖς καί ἐπισκόπους τῶν Χριστιανῶν νά ἀρνηθοῦν τήν πίστη τους, ἐάν ἤθελαν νά ἀποφύγουν τήν ἐξορία. Ἀργότερα τό αὐτοκρατορικό διάταγμα ἔγινε σκληρότερο γιά τούς κληρικούς καί τούς ἐπέβαλλε τήν ποινή τοῦ θανάτου, ἐάν δέν συμμορφωνόταν.
Τήν ἐποχή ἐκείνη στήν Ἀντιόχεια τῆς Συρίας ἀνάμεσα στούς ἱερεῖς πού συνελήφθησαν γιά νά ὁδηγηθοῦν στό θάνατο, ἦταν καί ὁ Σαπρίκιος. Ἀρνήθηκε νά προδώσει τήν πίστη του, καί γι’ αὐτό ὁδηγοῦνταν στό μαρτύριο. Τή σύλληψη τοῦ Σαπρικίου πληροφορήθηκε ὁ πιστός καί θερμουργός Νικηφόρος. Τό πληροφορήθηκε καί ἀνησύχησε, διότι ὁ Σαπρίκιος διατηροῦσε στήν ψυχή του κάποια ἔχθρα ἐναντίον του καί μίσος τελείως ἄδικο. Κι ὅσες φορές ὁ εὐλαβής Χριστιανός προσπάθησε νά δώσει ἐξηγήσεις, νά συνδιαλλαγεῖ μαζί του, νά τοῦ ζητήσει συγνώμη, συναντοῦσε τήν ἄρνησή του.
Ἀλλά τώρα, τώρα πού ἱερεύς ἐκεῖνος, ὁδηγεῖται στό μαρτύριο καί σέ λίγο θά βρεθεῖ ἐνώπιον τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ, πῶς θά ἐμφανισθεῖ χωρίς νά ἔχει συμφιλιωθεῖ μαζί του; Αὐτό ἀνησυχεῖ τόν Νικηφόρο. Γι’ αὐτό καί σπεύδει. Βεβαίως καί γιά νά ἐνισχύσει τόν ὑποψήφιο μάρτυρα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά καί γιά νά ζητήσει, ἔστω καί τήν τελευταία στιγμή, τή συγνώμη του. Μέ ταπείνωση καί ἀγάπη, μέ δάκρυα καί λυγμούς, πέφτει στά πόδια του, φιλᾶ τίς πληγές του καί τόν ἱκετεύει. Ἦταν πράγματι πολύτιμη εὐκαιρία στόν Σαπρίκιο νά ἀποβάλει τήν μνησικακία, νά δώσει συγγνώμη καί νά ζητήσει τίς προσευχές τοῦ Νικηφόρου. Ἔπρεπε ἄλλωστε νά τόν συγκινήσει ἡ βαθειά ταπείνωση, ἡ πλατειά καί σταθερή ἀγάπη τοῦ Νικηφόρου. Τί κρίμα ὅμως! Ὁ Σαπρίκιος δέν τό κάνει! Ἀπομακρύνεται μέ ἀδιαφορία!
Ἀλλά τώρα, μετά τήν πολλαπλή ἄρνηση, θά ἐπέμβει ὁ Θεός! Καί ἐπεμβαίνει γιά τόν Σαπρίκιο, πού εἶχε μάλιστα τιμηθεῖ μέ τό ἱερατικό ἀξίωμα, μέ τρόπο αὐστηρό καί τιμωρητικό. Πῶς ἄλλωστε νά τόν τιμήσει μέ τόσο μεγάλη καί αἰώνια δόξα, μέ τό στεφάνι τοῦ μαρτυρίου, ἀφοῦ αὐτός ἀρνεῖται ἕνα πολύ βασικό καθῆκον, τή συγχώρηση τοῦ ἀδελφοῦ του; Τό ἐξηγεῖ ὁ ἱερός ὑμνογράφος: «ὅτι τόν πλησίον ὁ μή φιλῶν οὔτε τόν Δεσπότην ἀγαπῆσαι δύναται». Δηλαδή, ὁ ἄνθρωπος πού δέν ἀγαπᾶ τόν συνάνθρωπό του, οὔτε τόν Θεό δέν εἶναι δυνατόν νά ἀγαπήσει. Εἶναι ἀπήχηση τῶν λόγων τοῦ Ἀποστόλου: «Ἐάν τίς εἴπῃ ὅτι ἀγαπῶ τόν Θεόν, καί τόν ἀδελφόν αὐτοῦ μισῇ, ψεύστης ἐστίν. Ὁ γάρ μή ἀγαπῶν τόν ἀδελφόν ὅν ἐώρακε, τόν Θεόν ὅν οὖχ ἐώρακε πῶς δύναται ἀγαπᾶν»; (Α΄ Ἰωάν. δ΄ 20). Σηκώνει λοιπόν ἀπό τόν Σαπρίκιο τή χάρη του ὁ Θεός καί τόν ἀφήνει στή δική του ἀδυναμία. Κι αὐτός, γυμνός πλέον ἀπό τή θεία ἐνίσχυση τήν ὥρα τῶν τελευταίων βασανιστηρίων, λιποψυχεῖ, ἀρνεῖται τήν πίστη του, λιποτακτεῖ γιά νά σώσει τή ζωή του.
Φοβερή στιγμή, ἡ ὁποία συγκλόνισε τόν Νικηφόρο. Ὅταν εἶδε τόν ἱερέα νά ἀρνεῖται τόν Χριστό καί νά φεύγει, σπεύδει καί πάλι κοντά του. Γίνεται ἄγγελος στηριγμοῦ ὁ Νικηφόρος. Τόν ἱκετεύει νά ζητήσει, ἔστω καί τήν ὥρα αὐτή, χάρη καί δύναμη ἀπό τόν Κύριο, γιά νά μείνει πιστός μέχρι τελευταία του πνοή καί νά μή χάσει τή δόξα τοῦ Οὐρανοῦ, ἀντί γιά τήν πρόσκαιρη ἀναψυχή. Τότε ὅμως ὁ Νικηφόρος συλλαμβάνεται ἀπό τούς εἰδωλολάτρες. Κι ἐνῶ ὁ Σαπρίκιος φεύγει μακριά ἀπό τό μαρτύριο τοῦ Χριστοῦ, μέ τό στίγμα τοῦ ἀρνητῆ καί προδότη, ὁ Νικηφόρος πῆρε τή θέση του. Ὁμολογεῖ ἐνώπιον τοῦ Ἔπαρχου καί ὅλων ὅσων ἦταν ἐκεῖ μπροστά μέ θερμότητα τήν πίστη του καί δέχεται ἀπό τόν Κύριο τό στεφάνι τοῦ μαρτυρίου καί τῆς δόξας.
Ψάλλει ὁ ἱερός ὑμνωδός τῆς Ἐκκλησίας μας: «Κλίνεις τόν αὐχένα τῷ Θεῷ, ὧ τά πάντα κλίνει γόνυ, κάραν ἐκτεμνόμενος καί χωριζόμενος τοῦ γενναίου σου σώματος, Χριστῷ δέ τῇ πάντων κεφαλῇ ἑνούμενος καθαρωτάτῳ νοί». Δηλαδή: Κλίνεις τόν αὐχένα στόν Θεό, στόν ὁποῖο ὅλα τά δημιουργήματα κλίνουν μέ εὐλάβεια τό γόνυ τους· ἀποκόπτεται ἡ κεφαλή σου καί χωρίζεται ἀπό τό γενναῖο καί ἡρωϊκό σῶμα σου· ὅμως συγχρόνως μέ καθαρό καί ἅγιο φρόνημα ἑνώνεσαι μέ τόν Χριστό, πού εἶναι ἡ Κεφαλή τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας (Κολ. α΄ 18).
Τό δίδαγμα; Φανερό! Φοβερή ἡ ἔχθρα καί τό μίσος στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου. Τόν σκληρύνουν. Τόν χωρίζουν ἀπό τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους του. Τόν ἀποξενώνουν ἀπό τή χάρη τοῦ Κυρίου καί τόν κάνουν ἀνάξιο τῶν εὐλογιῶν του καί μάλιστα τῆς ἀφέσεως καί τῶν δωρεῶν τῆς Βασιλείας του. Ἄς συγχωροῦμε λοιπόν «ἐκ καρδίας», ὅπως μας δίδαξε ὁ ἅγιος μάρτυς Νικηφόρος καί πρίν ἀπ’ αὐτόν ὁ Κύριος Ἰησοῦς μέ τόν λόγο καί τό παράδειγμά του.
Στιχηρόν τόν Ἑσπερινοῦ. Ἦχος β΄.
Νόμοις πειθαρχῶν τοῦ δι’ ἡμᾶς σάρκα ἐπί γῆς εἰληφότος καί πάθος τίμιον,
Μάρτυς, ὑπομείναντος, θεομακάριστε, τήν ἀγάπην ἐτήρησας,
τήν πρός τόν πλησίον, νόμου τό κεφάλαιον,
οὖσαν καί τῶν Προφητῶν ὅθεν καί μακάριον τέλος εἴληφας πηγή τῆς ἀγάπης,
νῦν ὤ Νικηφόρε παριστάμενος.
Κοντάκιον. Ἦχος α΄.
Ἀγάπης τῷ δεσμῷ συνδεθείς, Νικηφόρε, διέλυσας τρανῶς τήν κακίαν τοῦ μίσους·
καί ξίφει τήν κάραν σου ἐκτμηθείς ἐχρημάτισας, Μάρτυς ἔνθεος τοῦ σαρκωθέντος Σωτῆρος·
ὅν ἱκέτευε ὑπέρ ἡμῶν τῶν ὑμνούντων τήν ἐνδοξον μνήμην σου.
Ἀπό τό βιβλίο «Φωστῆρες Ὑπέρλαμπροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη