Σήμερα 10/2 εορτάζουν:
- Άγιος Χαράλαμπος ο Ιερομάρτυρας
- Όσιος Ζήνων ο Ταχυδρόμος
- Άγιοι Βάπτος και Πορφύριος
- Άγιες Τρεις Γυναίκες
- Άγιοι Ενναθά, Ουαλεντίνα και Παύλος
- Άγιος Αναστάσιος Πατριάρχης Ιεροσολύμων
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν τοις Αρεοβίνδου
- Οσία Άννα η Πριγκίπισσα
- Όσιος Πρόχορος εκ Ρωσίας
- Άγιος Βασίλειος Αρχιεπίσκοπος Νόβγκοροντ της Ρωσίας
- Άγιος Ιωάννης ο Φιλόσοφος
- Όσιος Λογγίνος ο Ερημίτης
- Άγιοι Πάντες Ιεράρχες εν Νόβγκοροντ της Ρωσίας
- Ανάμνηση Θαύματος απαλλαγής νήσου Ζακύνθου εκ της πανώλης
- Διήγηση περί υπακοής στους γονείς και σεβασμού της ιερής Λειτουργίας
Ο ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
Ποιός δέν γνωρίζει πόσες δυσκολίες ἔχουν τά γηρατειά; Καί μάλιστα ὅταν ὁ ἄνθρωπος προχωρήσει πολύ στήν ἡλικία, αἰσθάνεται τήν ἀνάγκη νά ἀποσυρθεῖ ἀπό τό προσκήνιο τῆς ζωῆς καί προσπαθεῖ χωρίς κόπους καί ἐνοχλήσεις, ἥσυχος καί ἤρεμος νά περνᾶ τήν τελευταία περίοδο τῆς ζωῆς του. Γιά τά χριστιανικά ὅμως γηρατειά τά πράγματα εἶναι πολύ διαφορετικά. Διότι, ὅσο κι ἄν τό σῶμα γηράσκει καί πονᾶ, ἡ ψυχή τοῦ πιστοῦ ἀνθρώπου, συνδεδεμένη μέ τόν Χριστό μεταδίδει στό σῶμα μέ τρόπο θαυμαστό τόνωση καί δύναμη καί κάνει τά γηρατειά ἀκτινοβόλα, δημιουργικά καί εὐεργετικά μέχρι τελευταίας πνοῆς. Χρειάζονται παραδείγματα; Ἡ δραστήρια καί ἡρωική ζωή τοῦ γηραιοῦ ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους.
Ἡ Μαγνησία τῆς Μικρᾶς Ἀσίας εἶναι ἡ πατρίδα του. Σ’ αὐτήν εἶδε τό φῶς τῆς ἡμέρας στό τέλος τοῦ πρώτου μ. Χ. αἰῶνα ὁ Χαράλαμπος. Γεννήθηκε δηλαδή καί ἔζησε ὅταν τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ἀκουγόταν ἀκόμη ἀπό τά στόματα τῶν πρώτων διαδόχων τῶν Ἀποστόλων. Σέ ἐποχή ὅμως διωγμοῦ τῆς πίστεως καί μαρτυρίων τῶν Χριστιανῶν. Ὁ Θεός τόν ἀξίωσε νά γνωρίσει τήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ καί ἀκόμη νά γίνει καί ἱερεύς του.
Νά δοῦμε τήν ἱερατική διακονία τοῦ ἁγίου; Πρόσφερε ὅ,τι ἐκλεκτότερο εἶχε ἡ ψυχή του στή λατρεία τοῦ Θεοῦ, τόν ὁποῖο ἀγαποῦσε μέσα ἀπό τήν ψυχή του. Ἡ ἁγνότητα τῆς καρδιᾶς του, ἡ ἁγιότητα τῆς ζωῆς του, ἡ ἀφοσίωση στό ἔργο του, ἔκαναν ὥστε ἡ ἱερατική του διακονία νά εἶναι πρός τόν Θεό ὀσμή εὐωδίας. Ἀλλά καί ἡ ἀγάπη πρός τούς ἀδελφούς τοῦ Χριστοῦ ἦταν μεγάλη. Ἔργο του σπουδαῖο πρός αὐτούς ἡ διδασκαλία. Μέ λόγια δυνατά, μέ παρρησία θαυμαστή, μέ ἐπιχειρήματα ἀκλόνητα ἀποδείκνυε σέ κάθε περίσταση τήν πλάνη τῶν εἰδώλων, γιά νά ὁδηγήσει καί νά στερεώσει τούς ἀνθρώπους στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ, τήν ἀλήθεια καί τή σωτηρία. Ἐνεργητικός καί δραστήριος πρωτοστατοῦσε ἀκόμη καί σέ ἔργα ἀγάπης καί φιλανθρωπίας, ἀνακουφίσεως καί προστασίας τῶν Χριστιανῶν, γιά νά γίνει πράγματι ὁ πατέρας τῶν πιστῶν στούς δύσκολους μάλιστα καιρούς τῶν διωγμῶν. Γιά τούς λόγους αὐτούς ἄριστα ὁ ἱερός ὑμνογράφος του τόν ὀνομάζει σοφό, ἀλλά καί «στύλο ἀκλόνητο τῆς Ἐκκλησίας Χριστοῦ» καί «λύχνο ἀείφωτο τῆς οἰκουμένης».
Κι ὅλα αὐτά μέχρι ποιά ἡλικία; Εἶχε ἤδη περάσει τό ἑκατοστό ἔτος τῆς ζωῆς του καί ἡ δραστηριότητά του δέν ὑποβαθμίσθηκε οὔτε στό ἐλάχιστο. Ἔφθασε σέ ἡλικία 113 ἐτῶν καί ἦταν πάντοτε ἀκμαῖος σέ ζωή καί ἐνεργητικότητα. Μέ ὅλες του τίς δυνάμεις, μέ ζῆλο ἐκπληκτικό ὑπηρετοῦσε τόν Κύριο καί τούς ἀδελφούς του μέχρι τήν τελευταία στιγμή τοῦ μαρτυρίου του. Διότι ὁ ἅγιος Χαράλαμπος ἀξιώθηκε σέ τέτοια βαθειά γεράματα νά ἀναδειχθεῖ ἥρωας, νά γίνει μάρτυρας τῆς πίστεως τοῦ Χριστοῦ.
Αὐτοκράτωρ τήν ἐποχή ἐκείνη, καθώς ἔληγε ὁ β΄ μ.Χ. αἰώνας, ἦταν ὁ Σεπτίμιος Σεβῆρος, ἱκανός κατά τά ἀλλά ἠγεμόνας, φοβερός ὅμως διώκτης τοῦ Χριστιανισμοῦ. Τότε ὁ ἔπαρχος Λουκιανός συνέλαβε καί τόν γέροντα Χαράλαμπο. Μέ τρόπο σκληρό, μέ αὐστηρότητα τόν ἔλεγξε, διότι τολμοῦσε νά ἐλέγχει τή θρησκεία τῶν εἰδώλων. Τόν ἀπείλησε μέ θάνατο, μέ φοβερό μαρτύριο, ἄν δέν ἀρνηθεῖ τήν πίστη του. Ὁ ὑπεραιωνόβιος ἅγιος ἱερεύς δέν πτοήθηκε. Τοῦ ἀπάντησε σάν γενναῖος στρατιώτης τοῦ Χριστοῦ καί στό τέλος τόν προκάλεσε νά δοκιμάσει ὅ,τι μαρτύριο θέλει. Ὁ Χριστιανός μάρτυρας, ἔπαρχε, τοῦ λέει, δέν κουράζεται ποτέ, οὔτε θά ζητήσει ἀπό τούς δημίους του ἐπιείκεια.
Ὁ εἰδωλολάτρης ἔπαρχος δέν συγκινεῖται καί δέν κάμπτεται οὔτε ἀπό τήν παρρησία οὔτε ἀπό τήν ἡλικία τοῦ γέροντα ἱερέα. Ἀντιθέτως δίνει διαταγή νά τόν γυμνώσουν καί νά ἀποσπάσουν τό δέρμα τοῦ μάρτυρος. Καί τή στιγμή πού οἱ σκληροί δήμιοι ἀρχίζουν νά ἐφαρμόζουν στόν ἅγιο τήν εἰδωλολατρική ὠμότητα καί νά γδέρνουν τό σῶμα του, ὁ μάρτυρας τοῦ Χριστοῦ τί κάνει; Ἤρεμος καί γαλήνιος, ὅπως πάντοτε, ὑπομένει μέ ἡρωϊσμό τούς φρικτούς πόνους καί δέεται στόν Θεό νά τόν ἐνισχύσει, γιά νά μείνει πιστός μέχρι τελευταίας του ἀναπνοῆς. Ὁ Θεός πράγματι ἐνισχύει τόν Χαράλαμπο, ὁ ὁποῖος ψάλλει ὕμνο πρός τόν Κύριό του, πού τόν ἀξιώνει τήν ὥρα αὐτή νά συγκαταλεχθεῖ ἀνάμεσα στούς μάρτυρές του.
Ἡ σταθερότητα τοῦ γηραιοῦ μάρτυρος, ἡ ἀφοσίωσή του στήν πίστη τοῦ Χρίστου, ἄν δέν ἔκαμψε τόν σκληρό ἔπαρχο, συγκίνησε ὅμως τούς δυό δημίους, τόν Πορφύριο καί τόν Βάπτο, οἱ ὁποῖοι μαζί μέ ἄλλες τρεῖς γυναῖκες πού βρίσκονταν ἐκεῖ ὁμολογοῦν θαρραλέα πίστη στόν Χριστό.
Ὁ Λουκιανός μέχρι τέλους δέν συγκινήθηκε. Οὔτε τήν ὥρα τῆς ὁμολογίας οὔτε στό φρικτό μαρτύριο τοῦ ὑπέργηρου μάρτυρα, ἀλλά οὔτε καί ἀργότερα. Ἀντιθέτως! Ὅλα τά συμβάντα, ἀλλά καί ἡ ἀγάπη καί ἡ ἀφοσίωση τῶν Χριστιανῶν πρός τόν ἅγιο ἱερέα τους, ἡ λαμπρή φήμη πού ἀπέκτησε ὁ μάρτυρας γιά τόν ἡρωϊσμό του, ἡ ἐπιστροφή τῶν ἀνθρώπων στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ, τόν ἐξαγρίωσαν περισσότερο. Γι’ αὐτό ἔπειτα ἀπό καιρό ὑπέβαλαν τόν Χαράλαμπο καί σέ νέα μαρτύρια. Τόν βασάνισαν καί πάλι μέ σκληρότητα. Τόν ἔδεσαν μέ χαλινάρι καί τόν ἔσερναν κάτω στή γῆ μέσα ἀπό τούς δρόμους τῆς πόλεως, γιά νά τόν γελοιοποιήσουν καί νά τόν ἐξευτελίσουν. Καί στό τέλος δόθηκε ἡ ἐντολή νά ἀποκεφαλισθεῖ ὁ γέροντας ἱερεύς τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος τήν ὥρα ἐκείνη, τό 198 μ. Χ. σέ ἡλικία 113 ἐτῶν παρέδωσε τό πνεῦμα του στόν Κύριο, τόν ὁποῖο μέ τόση πιστότητα μέχρι τά βαθύτατα γηρατειά του ὑπηρέτησε καί μέ τόση γενναιότητα καί ἡρωισμό ὁμολόγησε.
Τέτοια εὐλογημένα γηρατειά, δημιουργικά καί εὐεργετικά καί ἡρωικά μόνο ὁ Χριστός καί ὁ νόμος τοῦ δημιουργεῖ. Τότε καί σήμερα. Κι ὅσοι τό ποθοῦν ἄς μένουν ἀπό τή νεότητά τους συνδεδεμένοι μέ τόν Κύριο. Αὐτός θά τούς τά χαρίσει.
Δοξαστικόν τῶν Ἀποστίχων. Ἦχος δ΄.
Τόν νοερόν ἀδάμαντα τῆς ὑπομονῆς, ἀδελφοί, τόν γενναιότατον ἀθλητήν,
τόν δυσί στέμμασι κατεστεμμένον, ἱερωσύνης καί ἀθλήσεως παρά δεξιᾶς τοῦ παντάνακτος Θεοῦ,
Χαραλάμπιν, τόν ἐν Μάρτυσι μέγιστον εὐφημήσωμεν. Οὗτος γάρ τόν ἀλάστορα καταπαλαίσας,
τρόπαιον μέγα κατά πλάνης ἀνεστήσατο. Καί νῦν ἐν οὐρανοῖς τόν Θεόν ἐξαιτεῖται,
ἄφεσιν ἁμαρτιῶν ἡμῖν παρασχεῖν, καί παντοίων νόσων ἀπαλλαγήν, τοῖς θερμῶς προστρέχουσιν αὐτῶ,
καί τήν ἁγίαν αὐτοῦ κάραν εὐλαβῶς ἀσπαζομένοις, καί τήν ἐτήσιον αὐτοῦ μνήμην μετά πόθου τελοῦσι,
καί αἰτουμένοις δι’ αὐτοῦ τόν Θεόν ἱλασμόν, καί τό μέγα ἔλεος.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου. Ἦχος δ΄.
Ὡς στύλος ἀκλόνητος τῆς Ἐκκλησίας Χριστοῦ καί λύχνος ἀείφωτος τῆς οἰκουμένης σοφέ,
ἐδείχθης Χαράλαμπες· ἔλαμψας ἐν τῷ κόσμῳ διά τοῦ μαρτυρίου, ἔλυσας τῶν εἰδώλων τήν σκοτόμαιναν,
μάκαρ, διό ἐν παρρησίᾳ Χριστῷ πρέσβευε σωθῆναι ἡμᾶς.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἀθλητές Στεφανηφόροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ο ΑΓΙΟΣ ΖΗΝΩΝ
Στή φιλόθρησκη καί φιλόχριστη Πατρίδα μας κάθε σχεδόν ἐπαγγελματική τάξη ἔχει καί τόν προστάτη Ἁγιό της. Ἔτσι καί οἱ ταχυδρομικοί, πού τόσο εὐεργετικά ἐργάζονται στήν κοινωνία, ἔχουν προστάτη καί βοηθό τούς τόν ἅγιο Ζήνωνα. Καί τηροῦν οἱ ταχυδρομικοί μας μέ πολλή εὐλάβεια τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς του ὡς ἡμέρα ἀργίας. Μέ πανηγυρική θεία Λειτουργία καί μέ ἄλλες ἀνάλογες ἐκδηλώσεις τιμοῦν τή μνήμη τοῦ ὁσίου ἀνδρός. Ὁ Ζήνων ὡς ἀξιωματοῦχος ταχυδρομικός τῆς αὐτοκρατορικῆς αὐλῆς τοῦ Βυζαντίου τίμησε τήν ἀποστολή του καί ἀποτελεῖ ὑπόδειγμα πιστοῦ καί ἐνάρετου ταχυδρομικοῦ.
Αὐτοκρατορικός ταχυδρόμος
Ὁ ἐπίσκοπος Κύρου Θεοδώρητος διασώζει ὁρισμένα σημεῖα τῆς ζωῆς τοῦ Ἁγίου, τά ὁποία καταξιώνουν τόν Ζήνωνα ὡς ἄνδρα ἀξιόλογο καί θαυμαστό. Ἔτσι ἄλλωστε ἀρχίζει τήν ἱστορία του ὁ Θεοδώρητος: «Ζήνωνα τόν θαυμάσιον οὐ πολλοί μέν γινώσκουσιν, οἱ δέ γινώσκοντες θαυμάζειν ἀξίως οὐ δύνανται».
Ὁ Ἅγιος καταγόταν ἀπό τήν Καισάρεια τῆς Καππαδοκίας καί ἦταν σύγχρονος καί συμπατριώτης τοῦ Μ. Βασιλείου. Οἱ γονεῖς του, ὅπως ἀναφέρει τό Συναξάρι του, ἦταν ἔνδοξοι καί πλούσιοι. Ὡς ἄνθρωποι μέ πολλή ἀγάπη πρόσφεραν στό γιό τούς ὅ,τι τούς ἦταν δυνατόν, γιά νά τόν βοηθήσουν νά ἐξελιχθεῖ μέ ἐπιτυχία στή ζωή του καί νά γίνει εὐτυχισμένος. Κύριο χαρακτηριστικό τῆς ζωῆς τοῦ Ζήνωνα ἦταν ἡ θερμή πίστη στό Θεό, ἡ βαθύτατη εὐλάβεια καί ὁ διακαής πόθος νά ζεῖ πάντοτε σύμφωνα μέ τό θέλημα τοῦ Κυρίου.
Αὐτοκράτορας τήν ἐποχή ἐκείνη ἦταν ὁ Οὐάλης (364-374 μ.Χ.). Ὁ Ζήνων ἦταν ἀξιωματικός τῆς αὐτοκρατορικῆς αὐλῆς μέ τήν ἰδιαίτερη ἀποστολή τοῦ ἐπίσημου αὐτοκρατορικοῦ ταχυδρόμου τῶν βασιλικῶν γραμμάτων. Καί ἐπιτελοῦσε τήν ἀποστολή του αὐτή μέ κάθε εὐσυνειδησία καί τιμιότητα εἴτε αὐτή ἦταν ἁπλή καί συνηθισμένη εἴτε ἐπείγουσα καί μέ ἰδιαίτερη σημασία, ἐπειδή ἀκριβῶς ἦταν πιστός καί ἐνάρετος. Ἀνελάμβανε ἐμπιστευτικές ἀποστολές, τίς ὁποῖες ἐφερνε σέ πέρας μέ κάθε λεπτότητα ὅπως ταίριαζε στή διπλή του ἰδιότητα, τοῦ ἔμπιστου βασιλικοῦ ταχυδρόμου καί τοῦ εὐσυνείδητου Χριστιανοῦ. Γι’ αὐτό ἀκριβῶς τό λόγο καί ἀπολάμβανε τήν ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη, τιμή καί ἀγάπη ἐκ μέρους τοῦ ἴδιου τοῦ αὐτοκράτορα καί τῶν συνεργατῶν του.
Ἀξιοπρόσεκτο εἶναι ὅτι ὁ Ζήνων δέν ἐπηρεάστηκε καθόλου ἀπό τό περιβάλλον τῆς αὐτοκρατορικῆς αὐλῆς μέσα στό ὁποῖο βρέθηκε. Γνωστό εἶναι ὅτι ὁ Οὐάλης ἦταν φίλος θερμός τῶν Ἀρειανῶν καί ἀπροκάλυπτος ὑποστηρικτής τους. Ἔτσι δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι μέσα στά αὐτοκρατορικά διαμερίσματα οἱ αἱρετικοί θά εἶχαν εὐπρόσδεκτη τήν εἴσοδο. Σίγουρα θά γίνονταν ἔντονες συζητήσεις καί ἀνάλογη προπαγάνδα ἀπό πολλούς. Ὁ ὅσιος καί ἀπό τήν ἐξέχουσα θέση τοῦ ἀλλά καί ἀπό καθῆκον ἦταν ὑποχρεωμένος νά παρευρίσκεται καί νά ἀναστρέφεται μέ πολλούς μέσα στό αὐτοκρατορικό περιβάλλον. Κι ὅμως ὄχι μόνο δέν ἐπηρεάσθηκε ἀπό τά ἀσύστολα ψεύδη τῶν αἱρετικῶν, ἀλλά βέβαιος γιά τήν πίστη του καί πιστός στά δόγματα τῆς ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἔμεινε σταθερός καί ἀμετακίνητος στήν ἀλήθεια καί τήν ἀρετή. Εἶναι σπουδαῖο πρᾶγμα νά μένει κανείς πιστός καί ἐνάρετος κι ὅταν ἀκόμα εἶναι ὑποχρεωμένος νά ζεῖ σέ περιβάλλον αἱρέσεων, πειρασμῶν καί ἁμαρτίας. Χρειάζεται σταθερή ἀπόφαση, δύναμη θελήσεως καί χάρη Θεοῦ.
Ὁ Ζήνων ὄχι μόνο ἔμεινε σταθερός στήν Ὀρθοδοξία ἀλλά μέ ἀκόμη θερμότερο ἱεραποστολικό ζῆλο, χωρίς νά φοβηθεῖ τίς συνέπειες, προσπάθησε νά γίνει εὐεργετικός καί στό περιβάλλον του. Μεταδίδει τήν ἀλήθεια καί ὑποστηρίζει τίς ὀρθόδοξες πεποιθήσεις του. Ἔτσι ἐπιτελοῦσε διπλό ἔργο, τοῦ βασιλικοῦ ταχυδρόμου καί τοῦ ταχυδρόμου τοῦ μεγάλου Βασιλέως Χριστοῦ.
Μεγάλο ὑπόδειγμα καί πρότυπο γιά τούς ταχυδρομικούς καί τῆς δικῆς μας ἐποχῆς. Καί αὐτοί, ὅταν ἔχουν ἀποθησαυρισμένη στήν ψυχή τούς τήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ, μποροῦν νά γίνονται μεταφορεῖς τοῦ χριστιανικοῦ μηνύματος. Ἔρχονται σέ ἐπαφή καθημερινά μέ πλῆθος ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἀνάγκη ἀπό τή θεία ἀλήθεια. Καί ὅταν αὐτή προσφέρεται μέ σύνεση καί ἀγάπη, γίνεται εὐπρόσδεκτη καί εὐεργετική. Πόσο ἱερή πράγματι εἶναι ἡ ἀποστολή τῶν ἀγαπητῶν ταχυδρομικῶν μας, ὅταν βέβαια συνδυάζεται μέ τή συνειδητή καί ἀκριβή ἐπιτέλεση τοῦ κύριου ἔργου τους.
Στή σταθερότητα αὐτή πού ἐπέδειξε ὁ Ζήνων μέσα στήν αὐτοκρατορική αὐλή βοήθησε πολύ ἡ γνωριμία του μέ τόν Μ. Βασίλειο, ὁ ὁποῖος τό ἔτος 370 μ.Χ. ἦταν Ἐπίσκοπός της ἰδιαίτερης πατρίδας του, τῆς Καισάρειας. Σέ δύσκολους καιρούς, ὅταν πειρασμοί, αἱρέσεις, θύελλες ποικίλες ξεσποῦν, ὁ ἄνθρωπος ἔχει ἀνάγκη πρῶτα ἀπό τή θεία βοήθεια κι ἔπειτα ἀπό τήν ἀδελφική συμπαράσταση, ἐνίσχυση καί τόνωση. Ἀδελφός ὑπό ἀδελφοῦ βοηθούμενος ὡς πόλις ὀχυρά (Παρ. ιη΄ 19).
Ὁ ἴδιος ὁ Ζήνων ὁμολογοῦσε ὅτι ἐπανειλημμένα καί γιά πολύ ἄκουγε καί ἀπολάμβανε τή διδασκαλία τοῦ Μ. Βασιλείου. Καί τά νάματα αὐτά τῆς διδασκαλίας τοῦ μεγάλου Πατέρα, πού πότιζε τίς ψυχές τῶν Χριστιανῶν ὅλης της περιοχῆς, καλλιέργησαν καί τήν ψυχή τοῦ Ζήνωνα καί τή γέμισαν μέ καρπούς ἀρετῶν. Γράφει ὁ ἐπίσκοπος Θεοδώρητος ὅτι «ὁ Ζήνων τῆς ἀρδείας ἀξίους ἐπέδωκε τούς καρπούς».
Ἔτσι παρουσιάζεται ὁ Ζήνων ὡς ἐπίσημος ἀξιωματοῦχος, αὐτοκρατορικός ταχυδρόμος, ἀλλά συγχρόνως πιστός καί ἐνάρετος Χριστιανός, σταθερός στήν ὀρθόδοξη πίστη μέ ἀκτινοβολία ζωῆς καί ἱεραποστολική προσπάθεια ἀξιόλογη.
Ἀναχωρητής καί ἀσκητής
Δέν γνωρίζουμε γιά πόσα χρόνια ἐπιτέλεσε τό καθῆκον τοῦ ταχυδρόμου ὁ ὅσιος Ζήνων στήν αὐτοκρατορική αὐλή. Τό βέβαιο εἶναι ὅτι, ὅταν πέθανε ὁ αὐτοκράτορας Οὐάλης, ὁ Ζήνων «ἀπέθετο τήν στρατιωτικήν ζώνην» καί ἀποσύρθηκε στά μέρη γύρω ἀπό τήν Ἀντιόχεια γιά νά γίνει μοναχός. Θέλησε τό ὑπόλοιπό της ζωῆς του νά τό περάσει μακριά ἀπό τόν κόσμο, μέ τέλεια ἀφοσίωση στό Θεό, μέ προσευχή καί ἀσκήση. Δέν τόν εἶχε ἐπηρεάσει οὔτε ἡ ἐμπιστευτική θέση καί τό ἀξίωμα οὔτε ὁ πολύς πλοῦτος πού κληρονόμησε ἀπό τούς γονεῖς του. Ἀντίθετα μάλιστα, ἐπειδή ἤξερε ὅτι ἡ μόνη ἀπόλυτη ἀξία εἶναι ὁ Θεός καί ὁ στενός σύνδεσμος μέ αὐτόν, θέλησε νά δοθεῖ ὁλοκληρωτικά σ’ αὐτόν. Γι’ αὐτό, ἀφοῦ ἀπαρνήθηκε τά πάντα, καί «πλοῦτον ὅτι μάλιστα πλεῖστον ἐν πατρίδι καταλιπῶν», ἔστρεψε τό ἐνδιαφέρον του στήν ἀπόκτηση τοῦ ἀνώτερου πλούτου, τοῦ μεγάλου θησαυροῦ καί τοῦ πολύτιμου μαργαρίτη. Διάλεξε λοιπόν μία σπηλιά πού ἦταν παλαιός τάφος καί ἐκεῖ μέσα ἀσκήτευσε.
Μόνος του περνοῦσε τίς ἡμέρες του. Ὁ Θεός τοῦ ἦταν ὑπεραρκετός, γιά νά γεμίζει τήν ἡμέρα του. Μέ τά φτερά τοῦ νοῦ ἀνέβαινε ψηλά στό θρόνο τοῦ Κυρίου καί ἐκεῖ δέν χόρταινε νά παρακολουθεῖ καί νά ἀπολαμβάνει τόν ὕμνο τῶν ἀγγέλων, οἱ ὁποῖοι «ἀκαταπαύστοις στόμασιν, ἀσιγήτοις δοξολογίαις» ὑμνοῦν τόν Θεό. Ἄλλωστε ἡ ἐπίγεια μέριμνά του ἦταν ἡ κάθαρση τῆς ψυχῆς καί ἡ ἄσκηση στίς ἀρετές. Αὐτή δέ ἡ φροντίδα γιά τήν κάθαρση μαζί μέ τή θεία ἐνόραση, πού γιά τόν Ζήνωνα ἦταν συνεχής, γέμιζε μέ οὐράνια μακαριότητα καί εὐτυχία τήν ψυχή του.
Γί αὐτό ἀκριβῶς τό λόγο, ἐπειδή αἰσθανόταν τή θεία αὐτή μακαριότητα, δέν ἐνδιαφερόταν γιά τά ἀλλά. Δέν εἶχε, γράφει ὁ Θεοδώρητος, οὔτε λυχνάρι, γιά νά τοῦ φέγγει τή νύχτα, οὔτε κιβώτιο καί τραπέζι, γιά νά τοποθετεῖ τά ἀτομικά του εἴδη μία καί δέν εἶχε τίποτα δικό του. Ἡ μόνη του περιουσία ἦταν ἕνα στρῶμα ἀπό ἄχυρο στό ὁποῖο κάποτε ἀνέπαυε τό ταλαιπωρημένο του σῶμα. Τίς ἄλλες ὧρες ἐπικοινωνοῦσε μέ τόν Θεό καί προσευχόταν γιά τή δική του σωτηρία καί τή σωτηρία τῶν συνανθρώπων του, οἱ ὁποῖοι ζοῦσαν ἀνάμεσα σέ πειρασμούς καί αἱρέσεις καί πλάνες. Ἡ τροφή του ἦταν τελείως ἁπλή. Κάποιος γνώριμός του τοῦ ἐφερνε κάθε δυό μέρες λίγο ψωμί καί μ’ αὐτό τρεφόταν. Τό νερό τό κουβαλοῦσε ὁ ἴδιος ἀπό πολύ μακριά.
Ὁ ὅσιος Ζήνων ἦταν καί βαθύτατα ταπεινόφρων. Παρά τή μόρφωσή του, τήν ἄσκηση καί τήν ἀρετή του θεωροῦσε τόν ἑαυτό του ἀνάξιο νά συμβουλεύει τούς ἄλλους, ἄν καί πολλοί ζητοῦσαν τή συμβουλή του καί τή διδασκαλία του. Ὁ ἴδιος ἔσπευδε σέ κάθε εὐκαιρία νά ἀκούσει συμβουλή καί λόγο Θεοῦ. Κάθε Κυριακή συναντοῦσε στόν ἱερό Ναό τῆς περιοχῆς ἄλλους ἀσκητές. Συμμετεῖχε στή θεία Λειτουργία. Ἄκουγε τήν εὐαγγελική διδασκαλία. Κοινωνοῦσε τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων καί πάλι ἀποσυρόταν μέ περισσότερη εὐφροσύνη στό ἀπομακρυσμένο καί ἀπρόσιτο ἐρημητήριό του.
Αὐτό τό πενιχρό ἐρημητήριο μέ τήν ἄσκηση τοῦ ἁγίου ἀνδρός καί τίς προσευχές του εἶχε γίνει ἱερό καί τόπος παρουσίας τοῦ Θεοῦ. Ὅταν κάποτε οἱ Ἴσαυροι ἐπιτέθηκαν ἐναντίον τῆς περιοχῆς καί τήν ἐρήμωσαν μέ λεηλασίες καί σφαγές, τόν ὅσιο Ζήνωνα δέν τόν πλησίασαν. Δέν βρῆκαν τό κρησφύγετό του, ἄν καί αὐτό βρισκόταν μπροστά τους. Σπάραζε ἡ ψυχή τοῦ ὁσίου, ὅταν ἔβλεπε τίς φοβερές σφαγές ἀθώων ἀνθρώπων. Γι’ αὐτό καί προσευχήθηκε θερμά στό Θεό νά ἀπομακρύνει τούς καταστροφεῖς. Καί πραγματικά ἡ προσευχή του εἰσακούσθηκε. Ὁ Θεός ἔκανε τό θαῦμα Του.
Πρός τό τέλος τῆς ζωῆς του ὁ Ὅσιος τακτοποίησε τήν περιουσία πού τοῦ εἶχε ἀπομείνει στήν πατρίδα του, μιά καί αὐτό δέν ἦταν δυνατόν νά γίνει νωρίτερα. Ἀφοῦ μέ πολλή σοφία καί σύνεση ἀπέδωσε στούς κατά σάρκα ἀδελφούς του ὅσα τούς ἀνῆκαν, ὁ ἴδιος δέν θέλησε καθόλου νά ἀγγίξει τά δικά του. Τά ἀνέθεσε σέ ἔμπιστο καί εὐσεβῆ ἄνθρωπο, γιά νά τά διαθέσει ὅπου ὑπῆρχε πραγματική ἀνάγκη. Καί πάλι ὅμως ἀπέμειναν πολλά. Τότε ὁ Ὅσιος κάλεσε κοντά του τόν Ἀρχιερέα τῆς πόλεως Ἀλέξανδρο, τόν ὁποῖο ὁ Θεοδώρητος χαρακτηρίζει ὡς ἀρετῆς ἀρχέτυπον καί εὐσεβείας ἀγλάισμα. Σ’ αὐτόν παρέδωσε τά χρήματα, γιά νά γίνει ὁ Ἀλέξανδρος αὐτό πού ὁ ἴδιος ὁ Ὅσιος τοῦ ὑπέδειξε: Τῶνδε τῶν χρημάτων ἄριστος οἰκονόμος, κατά τόν θεῖον αὐτά διανέμων σκοπόν, ὡς ἐκείνῳ τῷ κριτῇ τάς εὐθύνας ὑφέξων. Ἔτσι καί ἡ περιουσία τοῦ Ἁγίου παραδόθηκε καί διατέθηκε γιά τή δόξα τοῦ Θεοῦ ὅπως καί ὁ ἴδιος καί ἡ ζωή του ὁλόκληρη.
Δέν ἔζησε πολλά χρόνια ἀπό τότε. Μετά ἀπό ἀσκήση 40 περίπου ἐτῶν κοιμήθηκε ἐν Κυρίῳ στίς 10 Φεβρουαρίου τό 417 μ.Χ. καί ἄφησε φήμη ὁσίου ἀσκητῆ σέ ὅλη τήν αὐτοκρατορία. «Οἵα τίς Ὀλυμπιονίκης ἀπό τῶν σκαμμάτων ἀπῆρεν, οὐ παρά ἀνθρώπων μόνον, ἀλλά καί παρά Ἀγγέλων τήν εὐφημίαν δεξάμενος».
Τέτοιο Ἅγιο ἔχουν γιά προστάτη καί βοηθό οἱ ἀγαπητοί ταχυδρομικοί. Αὐτόν καθένας τους πρέπει νά μιμηθεῖ κατά τή διεξαγωγή τοῦ κοινωφελοῦς καί εὐλογημένου ἔργου του. Εὐσυνείδητοι, πρόθυμοι καί ἐξυπηρετικοί καί συγχρόνως σταθεροί στίς ἑλληνοχριστιανικές ἀρχές τους, στήν πίστη καί τήν ἀρετή. Ἑνωμένοι μέ τόν Θεό, ὁ ὁποῖος διά πρεσβειῶν τοῦ ὁσίου θά τούς ἐνισχύει στούς καθημερινούς κόπους καί τίς ταλαιπωρίες.
Τῆς σφαλλομένης εὐκλείας, Ζήνων μακάριε, λιπῶν τάς ἀπολαύσεις οὐρανόφρονι γνώμῃ, τοῖς λόγοις τοῦ Σωτῆρος πίστει θερμή ἠκολούθησας, Ὅσιε, ἀγγελικήν πολιτείαν ἐπί τῆς γῆς μετά σώματος ἐλόμενος.
Τροπάρια τοῦ μικροῦ ἑσπερινοῦ. Ἦχος α΄
Ἔπιστολευς πέλων, Ζήνων, τοῦ αὐτοκράτορος, τῷ Βασιλεῖ τῆς δόξης ἠκολούθησας χαίρων
καί ἐπιστολοφόρων ὤφθης θερμός βοηθός θείῳω Πνεύματι,
ἀγγελικῶς βιοτεύσας ἐπί τῆς γῆς διά τοῦτο εὐφημοῦμεν σε.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου. Ἦχος γ΄
Θείου Πνεύματος λαβῶν τήν χάριν, δί ἀσκήσεως ἁγίας, Πάτερ,
ζωῆς θείας ὑπεμφαίνεις τάς χάριτας, καί τοῦ Σωτῆρος θεράπων γενόμενος,
γραμματοφόροις βραβεύεις τά κρείττονα. Ζήνων Ὅσιε,
Χριστόν τόν Θεόν ἱκέτευε δωρήσασθαι ἡμῖν τό μέγα ἔλεος.
Ἀπό τό βιβλίο «Καλλίνικοι Μάρτυρες»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη