Σήμερα 11/2 εορτάζουν:
- Άγιος Βλάσιος επίσκοπος Σεβαστείας
- Αγία Θεοδώρα η Βασίλισσα
- Άγιος Βλάσιος ο ιερομάρτυρας εξ Ακαρνανίας
- Άγιοι Δυο παίδες
- Άγιες Επτά Γυναίκες
- Εύρεσις των τιμίων λειψάνων του Προφήτη Ζαχαρία πατέρα του Ιωάννη του Προδρόμου
- Άγιος Γεώργιος ο Νεομάρτυρας εκ Σερβίας
- Ανάμνηση θαύματος της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Πάργα της Νικόπολης
- Όσιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης
- Άγιος Γαβριήλ ο βασιλέας
- Όσιος Δημήτριος εκ Ρωσίας
- Όσιος Κασσιανός εκ Ρωσίας
Ὁ Ἅγιος Βλάσιος, ἐπίσκοπος Σεβαστείας
Δέν λείπουν καί σήμερα οἱ ἐπιστήμονες ἐκεῖνοι, οἱ ὁποῖοι περιβάλλονται τήν ἱερωσυνη καί διακονοῦν στό ἱερό θυσιαστήριο ὡς ἱερεῖς καί ἀρχιερεῖς τοῦ Θεοῦ. Αὐτό συνέβη καί μέ τόν ἅγιο Βλάσιο.
Ὁ Βλάσιος εἶχε σπουδάσει τήν ἰατρική ἐπιστήμη κοντά σέ ἀξιόλογους ἰατρούς τοῦ Δ΄ αἰῶνος. Καί αὐτή ἡ σπουδή τῆς Ἰατρικῆς τοῦ ἔδινε τή δυνατότητα νά θαυμάζει στήν ἁρμονία τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος τή σοφία τοῦ Θεοῦ, ὅπως οἱ φυσικοί καί ἀστρονόμοι τήν ἀνακαλύπτουν στή φύση ἤ στούς μακρυνούς κόσμους τῶν ἀστεριῶν καί τῶν γαλαξιῶν. Κι ἀφοῦ σπούδασε τήν ἰατρική, ἔθεσε κατόπιν τή μόρφωση, τίς γνώσεις καί τό χρόνο του στή διάθεση τῶν ἀνθρώπων καί διακονοῦσε τούς πάσχοντες, τούς ὁποίους ὁ Κύριος τόσο πολύ ἀγάπησε.
Δέν εἶχε ὅμως μόνο τή διακονία αὐτή, ἡ ὁποία ἔφθανε πολλές φορές μέχρι θυσιῶν. Ὡς Χριστιανός βλαστός ὁ Βλάσιος, πού βλάστησε μέσα στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀπέδωσε καρπούς πνευματικούς πολλούς καί παρουσίασε προσωπικότητα, ἡ ὁποία εἵλκυε τήν προσοχή τῶν ἀνθρώπων καί συγχρόνως τόν ἔντονο θαυμασμό ὅλων. Ἡ ἔκδηλη ἀγάπη του, ἡ σεμνότα στήν ἐμφάνισή του, ἡ οἰκοδομητική του ἀναστροφή, ἡ ταπείνωση καί ἡ εὐγένεια τοῦ Βλασίου ἦταν ἐκδήλωση τῆς ἀναγεννημένης καί ἐνάρετης ψυχῆς του.
Τόν ἀναγεννημένο λοιπόν αὐτόν ἄνθρωπο, τόν ἰατρό μέ τήν τόση πνευματική ἀκτινοβολία θέλησε ὁ Θεός νά τιμήσει ἀκόμη περισσότερο. Γι’ αὐτό καί τόν κατέστησε καί ἰατρό τῶν ψυχῶν, τόν ἀνέδειξε ἱερέα καί στή συνέχεια ἐπίσκοπο Σεβαστείας. Ποιός ἔχει ἀμφιβολία ὅτι τώρα ὁ λύχνος πάνω στή νέα λυχνία ἔλαμψε περισσότερο μέ τό ἅγιο παράδειγμά του καί τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου; Μέ τόν λόγο του καί τά ἱερά Μυστήρια, τά ὁποῖα τελοῦσε, ἐργαζόταν ἀποδοτικά καί θεάρεστα ὡς ἰατρός τῶν ψυχῶν γιά τή διακονία τῶν τέκνων τοῦ Θεοῦ. Ἦλθε ὅμως ἡ στιγμή νά τόν τιμήσει ὁ Θεός ἀκόμη περισσότερο. Μαζί μέ τό πρῶτο στεφάνι τοῦ τίμιου καί κάλου ἐργάτη του νά τοῦ δώσει καί τό δεύτερο λαμπρό στεφάνι τοῦ ἱεροῦ μαρτυρίου.
Ἦταν τότε βασιλεύς τῆς Ἀνατολῆς ὁ Λικίνιος (307 – 323), διώκτης τῆς θρησκείας τοῦ Χριστοῦ καί τῶν πιστῶν της. Τήν ἐποχή ἀκριβῶς αὐτή ὁ ἔπαρχος Ἀγρικόλας ἀκολουθώντας τό πρόσταγμα τοῦ κυρίου του, γιά νά παραλύσει κάθε χριστιανική προσπάθεια καί νά ἐξοντώσει τούς πιστούς της Σεβαστείας, συνέλαβε τόν ἐπίσκοπο Βλάσιο. Ἀπτόητος ἐκεῖνος καί μέ τή συναίσθηση, ὅτι ὡς Χριστιανός καί Ἐπίσκοπος ἔχει καθῆκον «νά βαστάσει τό ὄνομα τοῦ Κυρίου ἐνώπιον ἐθνῶν καί βασιλέων» (Πράξ. θ΄ 15), μέ θάρρος ὁμολογητή μιλᾶ στόν ἄρχοντα γιά τόν Χριστό ὡς τόν μόνο ἀληθινό καί ἀγαθό Θεό. Καί τό ἀποτέλεσμα δέν ἄργησε νά ἔλθει, ὅπως καί στίς ἄλλες περιπτώσεις τῶν ὁμολογητῶν, τό μαρτύριο. Καί πρῶτα τόν κτυποῦν. Τόν κτυποῦν σκληρά καί ἀδυσώπητα. Στή συνέχεια τόν κρεμοῦν ψηλά καί μέ σιδερένια νύχια ξύνουν καί ξεσχίζουν τίς σάρκες του. Ὥρα πολλή διαρκεῖ τό μαρτύριο. Καί ὁ ἐπίσκοπος ὑπομένει καρτερικά, διότι θεωρεῖ τό μαρτύριο καί τόν θάνατο γιά τόν Χριστό, νίκη καί κέρδος. Δέν τελειώνει ὅμως ἐδῶ τό ὀδυνηρό μαρτύριο. Διότι στήν κατάσταση αὐτή τόν κλείνουν στή φυλακή, γιά νά συνεχίσουν ἀργότερα νέα μαρτύρια.
Ἑπτά Χριστιανές γυναῖκες, οἱ ὁποῖες παρακολούθησαν τό μαρτύριο τοῦ ἐπισκόπου, θαύμασαν τόν ἡρωϊσμό του. Δέν μπόρεσαν ὅμως νά κρατήσουν τήν ἀγανάκτησή τους γιά τή θηριωδία τοῦ ἄρχοντα. Χωρίς νά φοβηθοῦν ἐμφανίζονται ἐνώπιόν του καί τόν ἐλέγχουν μέ δριμύτητα γιά τά κακούργα αἰσθήματά του. Ἦταν ὅμως φυσικό αὐτή τους ἡ ἐνέργεια νά ἐρεθίσει περισσότερο τόν Ἀγρικόλα, ὁ ὁποῖος καί δίνει ἀμέσως ἐντολή νά τίς ἀποκεφαλίσουν ἐπί τόπου. Ἑπτά τίμια κεφάλια θαρραλέων ὁμολογητριῶν γυναικῶν ἦταν σέ λίγο πεσμένα στή γῆ. Θαῦμα φρικτό! ἀναφωνεῖ ὁ ὑμνωδός: «τήν Κεφαλήν ποθοῦσαι, Χριστόν, καί ἐν αὐτῷ νυμφευθεῖσαι, ὑπέρ αὐτοῦ τάς κεφάλας ἐναπετμήθησαν».
Δέν ἄργησε ὅμως καί ὁ Βλάσιος νά ἀκολουθήσει τήν ἰδία ὁδό. Τόν βγάζουν ἀπό τή φυλακή καί τόν ρίχνουν στά νερά τῆς λίμνης Σεβάστειας, στήν ὁποία τήν ἴδια περίπου ἐποχή εἶχαν μαρτυρήσει μέσα στό ψύχος οἱ τεσσαράκοντα ἐκεῖνοι Χριστιανοί στρατιῶτες μάρτυρες. Ἀλλά ὁ Βλάσιος δέν πνίχτηκε στή λίμνη. Διασώθηκε χωρίς νά πάθει κανένα κακό. Δέν ἐπρόκειτο ὅμως νά ζήσει γιά πολύ. Διότι ὁ Ἀγρικόλας μέ μανία καί κακότητα δίνει ἐντολή νά ἀποκεφαλίσουν τόν ἐπίσκοπο καί μαζί του τά δυό παιδιά, τά ὁποῖα ὁ Βλάσιος κατήχησε στή φυλακή καί τά ἔκανε Χριστιανούς. Ἐσφάγη ὁ Ἐπίσκοπος γιά χάρη τοῦ Κυρίου του, ὁ ὁποῖος ὡς ἀμνός ἄμωμος θυσιάσθηκε γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Ἔτσι ὅπως ἀκριβῶς τό λέει καί ὁ ἱερός ὑμνογράφος: «Κριός ποιμνίου καλῶς ἠγησάμενος δεσμευθείς ἐσφάγης, θυσία γενόμενος τῷ δι’ εὐσπλαγχνίαν ὡς ἀρνίον σφαγέντι καί χαίρων ἀνέδραμες πρός αὐτόν, πάτερ Βλάσιε».
Μ’ αὐτόν τόν τρόπο τελείωσε τήν ἐπίγεια ζωή του ὁ ἅγιος ἐπίσκοπος τῆς Σεβάστειας, τήν ὁποία εἶχε ἀφιερώσει πρός δόξαν Κυρίου μέ τήν ἐπιστήμη του πρῶτα, μέ τήν ἀρχιερατική του διακονία στή συνέχεια καί τελικῶς μέ τό ἱερό του μαρτύριο. Καί ἐφόσον τόν δόξασε στόν κόσμο αὐτό, ὁ Κύριος στόν οὐρανό τόν δοξάζει πλέον, ὅπως δοξάζει κάθε ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος μέ τή ζωή του τόν δοξάζει ἐπί τῆς γῆς. Ἐκεῖνος ἄλλωστε δέν τό ὑποσχέθηκε; «Τούς δοξάζοντας μέ, δοξάσω», εἶπε (Α΄ Βασ. β΄ 30).
Ἐξαποστειλάριον τοῦ Ἁγίου.
Μαρτύρων σέ ὡράϊσμα, ἱερέων τό κλέος, γινώσκομεν πανόλβιε, Βλάσιε Ἱεράρχα·
ὡς θύμα γάρ προσήνεγκας σεαυτόν καί τέθυσαι τῷ διά σέ ὡς θυσίαν ἑκουσίως
ἐλθόντι ἀγαθότητι ἀφράστῳ καί βουλήσει ἀρρήτῳ.
Ἀπολυτίκιον τοῦ Ἁγίου. Ἦχος δ·.
Καί τρόπων μέτοχος καί θρόνων διάδοχος τῶν Ἀποστόλων γενόμενος τήν πρᾶξιν εὗρες θεόπνευστε,
εἰς θεωρίας ἐπίβασιν· διά τοῦτο τόν λόγον τῆς ἀληθείας ὀρθοτομῶν καί τῇ πίστει ἐνήθλησας μέχρις αἵματος,
Ἱερομάρτυς Βλάσιε. Πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τάς ψυχάς ἡμῶν.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἀθλητές Στεφανηφόροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Οἱ Ἅγιοι Δύο Παῖδες
Ἦταν συναθλητὲς τοῦ Ἁγίου Βλασίου καὶ μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Οἱ Ἁγίες Ἑπτὰ Γυναῖκες
Αὐτὲς ἀκολούθησαν τὸν Ἅγιο Βλάσιο στὸ μαρτύριο, καὶ μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Εὕρεσις Λειψάνου Προφήτου Ζαχαρία πατέρα τοῦ Προδρόμου
Βρέθηκε στὰ χρόνια του Θεοδοσίου τοῦ νέου τὸ 409, στὸ χωριὸ Κοφὰρ τῆς Ἐλευθερουπόλεως στὴν Παλαιστίνη, ἀπὸ κάποιο ἄνθρωπο ποὺ ὀνομαζόταν Καλήμερος. Φοροῦσε λευκὸ ἔνδυμα, μίτρα χρυσὴ στὸ κεφάλι καὶ σανδάλια χρυσὰ στὰ πόδια ὅπως βρισκόταν στὸ θυσιαστήριο, ὅταν λειτουργοῦσε στὸν Θεό, ὅπως χαρακτηριστικὰ ἀναφέρει ὁ Δοσίθεος στὴ Δωδεκάβιβλο. Τὸ Ἱερὸ λείψανο τοῦ Προφήτου Ζαχαρία βρίσκεται τώρα στὴν Ἰταλία, ὅπως λέει ὁ Ἱεροσολύμων Νεκτάριος στὸ ἔργο του περὶ τῆς ἀρχῆς τοῦ Πάπα ἀντιῤῥήσεως. (Ὁρισμένοι Συναξαριστὲς ἀναφέρουν, ὅτι μαζὶ μὲ τὴν προαναφερθεῖσα εὕρεση τῶν λειψάνων τοῦ προφ. Ζαχαρία, ἑορτάζουμε καὶ τὴν εὕρεση λειψάνων τοῦ Ἰωσήφ, γιοῦ τοῦ Ἰακώβ. Κατὰ πόσο ὅμως αὐτὸ ἀνταποκρίνεται στὴν πραγματικότητα δὲν γνωρίζουμε).
Ἡ Ἁγία Θεοδώρα ἡ Αὐγούστα
Καταγόταν ἀπὸ τὸ χωριὸ Ἔβεσσα τῆς Παφλαγονίας, νωρὶς ὅμως ἡ οἰκογένειά της ἐγκαταστάθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη. Ὁ πατέρας της ὀνομαζόταν Μαρῖνος καὶ κατεῖχε τὸ βαθμό του δρουγγαρίου. Ἡ δὲ μητέρα τῆς Θεοκτίστη, διακρινόταν γιὰ τὴν εὐσέβειά της καὶ τὴν ἔνθερμη προσήλωση πρὸς τὴν Ὀρθοδοξία, ποὺ ἐργάστηκε νὰ μεταδώσει καὶ στὰ παιδιά της. Ἡ Θεοδώρα εἶχε πέντε ἀδέλφια. Τὴ Σοφία, τὴν Μαρία, τὴν Εἰρήνη, τὸ Βάρδα καὶ τὸν Πέτρωνα. Τὸ 830 παντρεύτηκε τὸν βασιλιὰ Θεόφιλο, μετὰ τὸ γνωστὸ ἐπεισόδιο αὐτοῦ μὲ τὴν Κασσιανή. Ὅταν τὸ 842 πέθανε ὁ Θεόφιλος, ποὺ ἦταν εἰκονομάχος, τὴν βασιλεία ἀνέλαβε ἡ Θεοδώρα διότι ὁ γιός της Μιχαὴλ ἦταν πολὺ μικρός. Ἀμέσως τότε συνεκάλεσε Σύνοδο, ποὺ ἀποφάσισε τὴν ἀναστήλωση τῶν ἁγίων εἰκόνων. Δυστυχῶς ὅμως ἀργότερα, ὁ γιός της καὶ ὁ ἀδελφός της Βάρδας, διέταξαν τὸν ἄλλο ἀδελφό της Πέτρωνα νὰ κλείσει τὴν ἴδια μὲ τὶς θυγατέρες της ἀναγκαστικὰ στὴ Μονὴ Γαστρίων. Ἐκεῖ ἡ Θεοδώρα ἀφοσιώθηκε ἀποκλειστικὰ στὰ θεῖα καὶ ἐργάστηκε, νὰ παρηγορήσει τὶς θυγατέρες της, στρέφοντας ὅλη τὴν ψυχή τους στὴ χριστιανικὴ εὐσέβεια, τὴν μόνη ἄγκυρα τῶν ψυχῶν μέσα στὴν κοσμικὴ ἀστάθεια καὶ ματαιότητα. Τὸ δὲ λείψανο τῆς Θεοδώρας βρίσκεται σήμερα στὴν Κέρκυρα, στὸ ναὸ τῆς Θεοτόκου Σπηλαιωτίσσης.
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος ἀπὸ τὴν Σερβία
Ἡ ἀγωνιζομένη Ὀρθοδοξία στή γειτονική μας ἡρωική χώρα, τήν Σερβία, ἔχει νά ἐπιδείξει διαμέσου τῶν αἰώνων ἀγωνιστές τῆς πίστεως καί μάρτυρες μέ μαρτύρια καί βασανιστήρια πού προκαλοῦν τόν θαυμασμό καί τήν ἐν Κυρίῳ καύχηση. Ἔχει νά ἐπιδείξει μάρτυρες καί κατά τήν μακρά περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας. Ἕνας ἀπ’ αὐτούς εἶναι καί ὁ Γεώργιος.
Στήν Κράτοβα τῆς Σερβίας γεννήθηκε ὁ Ἅγιος καί ἀνατράφηκε μέ τά νάματα τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως. Διότι εἶχε εὐσεβεῖς γονεῖς, τόν Δημήτριο καί τήν Σάρρα, μέ συναίσθηση τῆς ἱερότητος τῆς πίστεως, ἀλλά καί τῶν ὑποχρεώσεών τους ἀπέναντι στό παιδί τους. Μ’ αὐτήν τή συναίσθηση οἱ καλοί γονεῖς, ὅταν ὁ Γεώργιος ἦλθε σέ ἡλικία ἕξι ἐτῶν, τόν παρέδωσαν σέ ἕναν ἱκανό καί εὐλαβῆ διδάσκαλο, γιά νά διδαχθεῖ «τά ἱερά γράμματα, τά δυνάμενα σοφίσαι εἰς σωτηρίαν» (Β΄ Τίμ. γ΄ 15). Κι ὅταν ἡ μάθηση αὐτή προχώρησε, κατεύθυναν τόν Γεώργιο σέ ἕναν ἔμπειρο χρυσοχόο, γιά νά μάθει ἀπό ἐκεῖνον τήν τέχνη καί ἐξασφαλίσει ἀπό αὐτήν τά ἀπαραίτητα γιά νά ζήσει.
Ὅταν ὅμως, λίγο ἀργότερα, ὁ πατέρας του Δημήτριος πέθανε, ὁ Γεώργιος φοβήθηκε νά μείνει στήν πατρίδα του χωρίς τήν πατρική προστασία. Ἦταν ἄλλωστε ἔκδηλος ὁ φθόνος τῶν Ὀθωμανῶν, πού τόν ἔβλεπαν ὡραῖο στήν ὄψη, ἔξυπνο καί δραστήριο. Γι’ αὐτό καί μέ τή συγκατάθεση τῆς μητέρας του ἀναχώρησε καί ἐγκαταστάθηκε στή Σόφια τῆς Βουλγαρίας. Ἐδῶ εἶχε τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ νά γνωρίσει καί νά συνδεθεῖ μέ τήν εὐσεβῆ οἰκογένεια τοῦ ἱερέως π. Πέτρου, ὁ ὁποῖος τόν προσέλαβε καί τόν ἀνέλαβε σάν παιδί του. Ἐδῶ ὄχι μόνο συνέχισε νά ἐργάζεται καί νά βελτιώνει τήν τέχνη του, ἀλλά συγχρόνως καί ἔμαθε πολύ περισσότερα γιά τήν Ὀρθόδοξη πίστη, τήν Ἐκκλησία, τίς ἱερές Ἀκολουθίες.
Ὅμως κι ἐδῶ δέν ἄργησε νά παρουσιασθεῖ ὁ πειρασμός. Οἱ Ὀθωμανοί, πού τόν γνώρισαν καί θαύμασαν τά πολλά του χαρίσματα, στράφηκαν μέ φθόνο νά τόν κερδίσουν. Χρησιμοποίησαν λοιπόν ἕναν δικό τους διδάσκαλο, ὁ ὁποῖος πλησίασε τόν νεαρό χρυσοχόο, τόν κολάκευσε καί τοῦ ἔδωσε χρυσάφι, γιά νά τοῦ κατασκευάσει ἕνα κόσμημα. Ἐκεῖ δόθηκε ἡ εὐκαιρία νά τοῦ κάνει καί τήν πρόταση: Ἔλα νά γίνεις δικός μας, νά χαρεῖς πλούτη, δόξα, μεγαλεῖο! Διδαγμένος ὁ Γεώργιος ἀπό τήν πατρίδα του καί ἀπό τό σπίτι τοῦ π. Πέτρου, ἀπέκρουσε τίς προτάσεις καί τά ἐπιχειρήματα τοῦ Ὀθωμανοῦ διδασκάλου καί τόν ἀπογοήτευσε.
Τότε ὁ διδάσκαλος σοφίσθηκε ἄλλο τέχνασμα. Ἔπεισε τόν Τοῦρκο δικαστή νά καλέσει τόν Γεώργιο καί, μέ τήν πρόφαση νά τοῦ ἀναθέσει κάποια ἐργασία σχετική μέ τήν τέχνη του, νά τόν πείσει μέ τή συζήτηση νά γίνει Μωαμεθανός. Ἡ κλήση ἔγινε καί ἡ συζήτηση ἄρχισε. Ὁ κριτής τόν ρώτησε ἀρχικά ποιά θεωρεῖ καλύτερη θρησκεία καί γιατί. Ἀπό τήν πρώτη ἀκόμη ἐρώτηση ὁ Γεώργιος ἀντιλήφθηκε τόν σκοπό καί ὑποψιάσθηκε τή συνέχεια. Χάρηκε ὅμως, διότι τοῦ δινόταν ἡ εὐκαιρία νά ὁμολογήσει τόν Χριστό καί νά μιλήσει γιά τήν πίστη του. Καί κατά τήν ὑπόσχεση τοῦ Κυρίου, ὅτι Ἐκεῖνος θά δώσει «στόμα καί σοφίαν, ἧ οὐ δυνήσονται ἀντιπεῖν οὐδέ ἀντιστῆναι πάντες οἱ ἀντικείμενοι» (Λουκ. κα΄ 15), ἄνοιξε τό στόμα του καί εἶπε μέ σεμνότητα καί ἱεροπρέπεια, ἀλλά καί ἀποδεικτικότητα, ὅσα τοῦ ἐνέπνευσε ὁ Κύριος. Δέν δελεάσθηκε ἀκόμη, ὅταν ὁ κριτής, ἴσως καί ἀπό εἰλικρινή συμπάθεια, τοῦ ἔκανε τήν πρόταση νά τόν πάρει στό σπίτι του, νά τόν κάνει παιδί του καί μαζί μέ τόν κανονικό του γιό του νά κάνει κι αὐτόν κληρονόμο τῆς περιουσίας του. Καί ὁ Γεώργιος βρῆκε τήν εὐκαιρία. Μετά τήν κατάλληλη κατήχηση, πού τοῦ ἔκανε, τόν προκάλεσε: Ἐάν πράγματι μέ ἀγαπᾶς, ἄφησέ με νά ζήσω ἐλεύθερα ὡς Χριστιανός ἤ, ἄν ὄχι, βασάνισέ με. Δέν ἀρνοῦμαι τήν πίστη μου. Καί κάτι ἀκόμη: ἄν μέ ἀγαπᾶς, ἔλα καί σύ στόν Χριστό μας. Γίνε καί ζῆσε Χριστιανός!
Ὅλα ὅμως αὐτά τά θεώρησε ὁ κριτής τολμηρή πρόκληση τοῦ Χριστιανοῦ. Καί ἐνέδωσε στίς φωνές τῶν Ὀθωμανῶν πού βρίσκονταν ἐκεῖ μπροστά του. Καί παρέδωσε τόν Γεώργιο στό πλῆθος νά καεῖ. Τό πλῆθος αὐτό μεθυσμένο ἀπό τόν φανατισμό του, ξεκίνησε γιά τόν τόπο τοῦ μαρτυρίου. Μπροστά ἕνας κήρυκας προκαλοῦσε τούς Μωαμεθανούς: Ὅσοι εἶστε πιστοί Μωαμεθανοί, φέρετε ξύλα γρήγορα, νά κάψουμε αὐτόν πού περιφρόνησε τή θρησκεία μας! Τά ξύλα μαζεύθηκαν καί ἡ φωτιά ἄναψε… Κι ἐνῶ οἱ Ὀθωμανοί ἔβριζαν, βλασφημοῦσαν, ὠρύονταν, ὁ πιστός ἱερεύς, ὁ π.Πέτρος, δεύτερος στοργικός πατέρας τοῦ Γεωργίου, κατορθώνει νά τόν πλησίασει καί τόν ἐνθάρρυνε. Θάρρος, παιδί μου. Θυμήσου τούς Μάρτυρες. Βλέπε στόν Οὐρανό. Νά, ὁ Θεός σέ περιμένει…! Σέ λίγο θά εἶσαι στήν ἀγκαλιά του ἀσφαλής καί θά ψάλλεις μαζί μέ τούς ἁγίους Ἀγγέλους… Ὁ αὐτόπτης μάρτυς π. Πέτρος διέσωσε κι αὐτήν τήν λεπτομέρεια, ὅπως τή σημειώνει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης: Ἐπειδή τό σῶμα τοῦ μάρτυρος δέν καιγόταν, μάζεψαν καί ἀλλά πολλά ξύλα καί αὔξησαν τή φωτιά. Καί βλέποντας ὅτι καί πάλι δέν καίγεται, πῆραν πολλά σώματα νεκρῶν ζώων καί τά ἔριξαν μέσα στή φωτιά, γιά νά μή γνωρίζεται τελικά ποιά εἶναι τά ὀστά τοῦ Μάρτυρος καί ποιά τῶν ζώων. Ἀλλά ἐκεῖνα ὅλα κάηκαν, ἐνῶ τό μαρτυρικό λείψανο ἔμεινε σῶο.
Τελικῶς ὁ π. Πέτρος ζήτησε τήν ἄδεια ἀπό τόν κριτή καί πῆρε τό ἱερό λείψανο. Συγκέντρωσε πολλούς ἱερεῖς καί πιστούς καί κήδευσαν καί ἐνταφίασαν τό σῶμα μέ τιμές καί ὕμνους μάρτυρος. 11 Φεβρουαρίου τοῦ ἔτους 1515.
Εἶχαν λοιπόν καί τότε οἱ Σέρβοι Ὀρθόδοξοι ἀδελφοί μας, ὅπως ἔχουν καί σήμερα, τούς ἡρωικούς ἁγίους Μάρτυρές τους, πού ὑπερασπίσθηκαν τήν πίστη μας μέχρι θυσίας καί θανάτου. Αὐτοί οἱ Μάρτυρες ἄς πρεσβεύουν στόν Κύριο καί γιά τούς σημερινούς Ὀρθοδόξους Σέρβους, οἱ ὁποῖοι μέ τά ἴδια ἰδανικά ἀγωνίζονται τόν σκληρό ἀγώνα προασπίσεως τῶν δικαίων τους, τῶν ὁσίων καί ἱερῶν τους. Ἐκκλησία θριαμβεύουσα καί στρατευομένη τούς συμπαρίσταται καί συναγωνίζεται «ἐν ταῖς προσευχαῖς».
Ἀπό τό βιβλίο «Ἔνθεοι Σάλπιγγες»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ἅγιος Βλάσιος ὁ Ἀκαρνάνας
Ὁ ἅγιος Ἱερομάρτυρας Βλάσιος καταγόταν ἀπὸ χωριὸ τῆς Ἀκαρνανίας, πιθανότατα ἀπὸ τὸ χωριὸ Σκλάβαινα, ὅπου βρέθηκε ὁ τάφος του μὲ τὰ ἱερὰ λείψανά του τὸ 1923.Στὶς ἐμφανίσεις του ἔλεγε: «Εἶμαι Ἀκαρνάν. Εἶμαι ὁ Ἅγιος Βλάσιος ἀπὸ τὰ Σκλάβαινα» κ.ἄ. Σύμφωνα μὲ τὴν χρονολογία (1006), ποὺ βρέθηκε μέσα στὸν τάφο του, πρέπει νὰ ἔζησε στὸ τέλος τοῦ 10ου αἰῶνα καὶ στὶς ἀρχὲς τοῦ 11ου. Μόνασε σὰν Ἡγούμενος στὴν Ἱερὰ Μονὴ Εἰσοδίων τῆς Παναγίας, στὴν παλιὰ Κιάφα -Σκλάβαινα τῆς Ἀκαρνανίας τῆς ἐπαρχίας Βονίτσης καὶ Ξηρομέρου. Ὑπέστη μαρτυρικὸ θάνατο ἀπὸ τοὺς ἀγαρηνοὺς πειρατές, μαζὶ μὲ τοὺς πέντε συμμοναστές του, δυὸ Ἱερομόναχους καὶ τρεῖς μοναχούς, καθὼς καὶ μὲ πολλοὺς ἄλλους χριστιανοὺς τῆς περιοχῆς. Τὴ ζωή του, τὸν μαρτυρικό του θάνατο καὶ τὸν τάφο του, ἀπεκάλυψε ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος Βλάσιος σὲ πολλοὺς Κληρικοὺς καὶ λαϊκοὺς κυρίως στὴν εὐσεβέστατη καὶ ἀείμνηστη Γερόντισα Εὐφροσύνη Σ. Κατσαρᾶ ἀπὸ τὰ Σκλάβαινα, μὲ ὀφθαλμοφανεῖς ἐμφανίσεις του. Πρόσφατα ὁ ἅγιος Βλάσιος ἔκανε δυὸ ἐμφανίσεις, μία σὲ ὅραμα στὸν εὐσεβέστατο ἀείμνηστο Ἀρχιμ. Ἀρσένιο Τσαταλιὸ τὴν 6-12-1978 καὶ μία ἄλλη σὲ εὐλαβέστατο μοναχὸ Ἁγιορείτη στὸ Ἅγιον Ὄρος τὴν 3-2-1980.
Ἀνάμνηση θαύματος ἀπὸ τὴν Εἰκόνα τῆς Θεοτόκου στὴν Πάργα Νικοπόλεως (1603)
Ὁ Ὅσιος Γαβριήλ ὁ Βασιλεὺς (+ 1138)