Σήμερα 12/2 εορτάζουν:
- Άγιος Μελέτιος Αρχιεπίσκοπος Αντιοχείας
- Οσία Μαρία η μετονομασθείς Μαρίνος
- Άγιος Χρήστος ο Κηπουρός
- Άγιος Αντώνιος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
- Άγιοι Πλωτίνος και Σατορνίνος
- Όσιος Μελέτιος ο εν Υψενή
- Όσιος Ευγένιος
- Άγιοι Ιουλιανός και Μόδεστος οι Μάρτυρες
- Ανάμνηση των εγκαινίων του Ναού της Θεοτόκου «εις Πούσγην».
- Όσιος Πρόχορος εκ Γεωργίας
- Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης ο Οσιομάρτυρας
- Όσιος Αλέξιος ο Θαυματουργός Αρχιεπίσκοπος Μόσχας
- Άγιος Βασιανός του Ούγκλιχ
- Όσιος Μελέτιος Επίσκοπος Χαρκώβ
- Άγιος Αλέξιος ο Ιερομάρτυρας Επίσκοπος Βορονέζ
- Άγιος Μητροφάνης ο Ιερομάρτυρας εκ Ρωσίας
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Ιβηριτίσσης στη Μόσχα
Ὁ Ἅγιος Μελέτιος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀντιοχείας
Ὁ Μελέτιος γεννήθηκε στὴ Μελιτηνὴ τῆς Μικρῆς Ἀρμενίας, περίπου τὸ 310. Ἦταν πολὺ μορφωμένος καὶ εὐσεβὴς χριστιανός. Τὸ 357 χειροτονεῖται ἐπίσκοπος Σεβαστείας, κατόπιν μετατίθεται στὸν θρόνο τῆς Βεῤῥοίας τῆς Συρίας καὶ μετὰ τρία χρόνια γίνεται ἀρχιεπίσκοπος Ἀντιοχείας (361). Δυστυχῶς, ὅταν ἐγκαταστάθηκε στὴ νέα του ἕδρα ὁ Μελέτιος, στὸ χριστιανικὸ στρατόπεδο ἐπικρατοῦσε μεγάλη ἀναταραχή, ἀπὸ τοὺς Ἀρειανούς. Τριάντα ἡμέρες ἔμεινε στὸν ἀρχιεπισκοπικὸ θρόνο, καὶ κατόρθωσε μέσα σ᾿ αὐτὸ τὸ λίγο χρόνο νὰ θεμελιώσει μὲ τὸ ἔργο του τόσο τὴν πίστη τῶν Ὀρθόδοξων, ὥστε, ὅταν μετὰ τοὺς προσέβαλαν δυνατοὶ ἄνεμοι, αὐτοὶ ἔμειναν γερὰ ῥιζωμένοι. Ἔτσι, ὁ Μελέτιος ἔπραξε στὸ ποίμνιό του αὐτὸ ποὺ λέει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ: «Ἆρα οὖν ὡς καιρὸν ἔχομεν, ἐργαζώμεθα τὸ ἀγαθὸν πρὸς πάντας, μάλιστα δὲ πρὸς τοὺς οἰκείους της πίστεως». Δηλαδή, ὅσο καιρὸ ἔχουμε σ᾿ αὐτὴ τὴν ζωή, ἂς ἐργαζόμαστε τὸ ἀγαθὸ πρὸς ὅλους, καὶ ἰδιαίτερα σ᾿ ἐκείνους ποὺ ἔχουν τὴν ἴδια πίστη μ᾿ ἐμᾶς. Μὲ διάφορες ῥᾳδιουργίες οἱ Ἀρειανοὶ κατορθώνουν νὰ τὸν ἐξορίσει ὁ Κωνστάντιος στὴν Ἀρμενία. Ἀλλὰ ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ θριάμβευσε. Στὴν Οἰκουμενικὴ Σύνοδο, στὴν Κωνσταντινούπολη τὸ 381, ὁ Μελέτιος ὄχι μόνο λαμβάνει μέρος, ἀλλὰ καὶ προεδρεύει. Ἀπεβίωσε ἐνῷ ἀκόμα διαρκοῦσαν οἱ ἐργασίες τῆς Συνόδου. Ἡ κηδεία του ἔγινε πάνδημος καὶ πανηγυρική, μὲ συμμετοχὴ ὅλων τῶν Πατέρων τῆς Συνόδου.
Ἡ Ὁσία Μαρία ἡ μετονομασθεῖσα Μαρῖνος
Ἡ Ὁσία αὐτὴ Μητέρα, ἄλλαξε τὰ γυναικεῖα φορέματα, φόρεσε ἀνδρικὰ καὶ ἀντὶ Μαρίας μετονομάσθηκε Μαρῖνος. Στὸ μοναστήρι μπῆκε μαζὶ μὲ τὸν κατὰ σάρκα πατέρα της, ἐκάρη μοναχὸς καὶ ὑπηρετοῦσε μαζὶ μὲ τοὺς νεότερους μοναχούς, χωρὶς νὰ γνωρίζουν ὅτι εἶναι γυναῖκα. Μία μέρα ποὺ ἔμεινε σὲ κάποιο ξενοδοχεῖο μὲ ἄλλους ἀδελφοὺς συκοφαντήθηκε ὅτι διέφθειρε τὴν κόρη τοῦ ξενοδόχου. Ἡ Ὁσία δέχτηκε τὴν συκοφαντία, ἂν καὶ εὔκολα ἐκ τῶν πραγμάτων θὰ μποροῦσε νὰ τὴν ἀντικρούσει. Ὁπότε ἐκδιώχθηκε ἀπὸ τὸ μοναστήρι καὶ γιὰ τρία ὁλόκληρα χρόνια ταλαιπωρήθηκε, τρέφοντας τὸ παιδὶ ποὺ δὲν γέννησε αὐτή. Ὅταν κάποτε ἔγινε πάλι δεκτὴ ἀπὸ τὸ μοναστήρι καὶ ἀπεβίωσε, φανερώθηκε ὅτι ἦταν γυναῖκα. Ἡ δὲ κόρη τοῦ ξενοδόχου κυριεύτηκε ἀπὸ δαιμόνιο καὶ ὁμολόγησε ὅτι τὴν διέφθειρε κάποιος στρατιώτης καὶ ὄχι ἡ Ὁσία. Ὁ Ἡγούμενος λοιπὸν καὶ οἱ μοναχοί, ποὺ πρῶτα τὴν ὀνόμαζαν ἄθλια, τότε τὴν ἀποκαλοῦσαν μακάρια καὶ τὴν ἔθαψαν μὲ πολλὲς τιμές.
Ἅγιος Χρήστος ὁ κηπουρός
Ὁ Βόρειος Ἤπειρος! Εἶναι τό τιμημένο τμῆμα τῆς ἑλληνικῆς γῆς, στό ὁποῖο τήν τελευταία μακρά περίοδο οἱ Ὀρθόδοξοι Ἕλληνες διώχθηκαν καί δεινοπάθησαν μέ τρόπο φοβερό. Γι’ αὐτό καί συγκέντρωσαν ἀμέριστο τό ἐνδιαφέρον καί τήν κάθε εἴδους φροντίδα τῶν Ὀρθοδόξων πιστῶν ὅλης τῆς γῆς. Ἤδη ἡ κατάσταση σήμερα ἔχει πλέον ἀλλάξει καί οἱ πιστοί δοξάζουν τόν Θεό. Αὐτός λοιπόν ὁ Ὀρθόδοξος Ἑλληνικός χῶρος ἔχει νά παρουσιάσει ἔνδοξη ἱστορία, ὅπως ἐπίσης καί ἱερές θυσίες στόν βωμό τῆς πίστεως. Ἔχει νά παρουσιάσει ὁσίους καί μάρτυρες καί νεομάρτυρες, ἕνας ἀπό τούς ὁποίους εἶναι καί ὁ νεομάρτυρας Χρῆστος, ὁ κηπουρός.
Ὁ Χρῆστος στήν ἰδιαίτερή του πατρίδα ἐπιτελοῦσε μέ πολλή ἐπιμέλεια τό ἔργο τοῦ κηπουροῦ, ὄχι μόνο στόν δικό του κῆπο, ἀλλά καί ὡς μισθωτός σ’ ἐκείνους πού τόν εἶχαν ἀνάγκη. Μέ τόν τρόπο αὐτό ἐξοικονομοῦσε τίμια τά ἀπαραίτητα γιά νά ζήσει. Ὅταν ἔφθασε στήν ὥριμη ἡλικία τῶν σαράντα ἐτῶν, ἀκολούθησε τόν δρόμο πού καί ἄλλοι πολλοί ἀκολουθοῦσαν, καί ἦλθε στήν Κωνσταντινούπολη γιά νά συνεχίσει ἐκεῖ τό ἔργο του. Πῆρε μαζί του ὡς ἱερά ἐφόδια ὅ,τι τοῦ εἶχε κληροδοτήσει ἡ οἰκογένειά του, τήν πίστη, τήν εὐλάβεια καί τήν ἀρετή, μαζί μέ τήν ἐλπίδα στόν Θεό, ὅτι αὐτός καί στή θρυλική Πόλη θά τόν προστατεύσει.
Ἄρχισε λοιπόν ἐκεῖ τό ἔργο του. Τό ἴδιο τίμιο ἔργο τοῦ κηπουροῦ, μέ ἰδιαίτερη εἰδικότητα στά λαχανικά καί τά φροῦτα. Ἐπιμελής, ὅπως ἦταν, ἐπιδιδόταν σέ μιά ποιοτική καλλιέργεια καί τόν προτιμοῦσαν πολλοί στήν ἀγορά. Ἔτσι εἶχε τήν ἐκτίμηση πολλῶν καί διέθετε τό κύρος τοῦ εὐσυνείδητου Χριστιανοῦ. Κι αὐτός χαιρόταν, διότι ἐξοικονομοῦσε τά ἔξοδά του καί ἔδινε στήν κοινωνία ἔμπρακτη μαρτυρία πιστοῦ Χριστιανοῦ. Γι’ αὐτό καί εὐγνωμονοῦσε τόν Θεό γιά τήν προστασία καί τή χάρη του. Ἄλλωστε πάντοτε ἐπιτελοῦσε τά θρησκευτικά του καθήκοντα καί τηροῦσε τίς ἱερές ἡμέρες τῆς πίστεώς του.
Κάποια μέρα ἕνας ἄγνωστος Τοῦρκος παρουσιάσθηκε γιά πρώτη φορά ὡς πελάτης του καί ζήτησε νά τοῦ πουλήσει τά μῆλα πού τοῦ εἶχαν ἀπομείνει. Ἔγινε ἡ συμφωνία στήν τιμή καί προχωροῦσαν στήν παράδοση. Τότε ὁ Τοῦρκος ἄλλαξε γνώμη. Ζήτησε νά πληρώσει σέ μικρότερη εὐτελή τιμή, πράγμα γιά τό ὁποῖο ὁ Χρῆστος δέν συμφώνησε. Τόν παρακάλεσε μέ τρόπο εὐγενικό νά ἀγοράσει ἀπό ἀλλοῦ μῆλα, ἄλλης ποιότητος, γιά νά πετύχει τήν τιμή πού ἐπιθυμοῦσε. Τότε ὁ Τοῦρκος ὡς προσβεβλημένος ἀφέντης ὀργίσθηκε. Μάνιασε κυριολεκτικά, ἐπιτέθηκε ἐναντίον του γιά νά τόν κτυπήσει. Ὅμως σταμάτησε. Ὁ πονηρός τοῦ ἐνέπνευσε ἄλλον τρόπο ἐκδικήσεως. Φώναξε τούς γύρω Τούρκους καί κατηγόρησε τόν τίμιο κηπουρό, ὅτι, ἐνῶ ἔδωσε ὑπόσχεση νά τουρκέψει, τώρα τό ἀρνεῖται. Αὐτό ἦταν ἕνα συνηθισμένο φαινόμενο γιά τήν ἐποχή ἐκείνη, συνηθισμένη καί ἡ συκοφαντία. Ἦταν μιά πολύτιμη εὐκαιρία γιά ψυχαγωγία καί ἐκδίκηση τῶν Μωαμεθανῶν.
Τόν ὁδήγησε τότε βίαια στό δικαστήριο καί τόν παρουσίασε ἐνώπιον τῶν δικαστῶν. Εὔκολοι καί πρόθυμοι καί πολλοί οἱ ψευδομάρτυρες νά βεβαιώσουν ὅσα κατέθεσε ὁ ἀγοραστής τῶν μήλων Τοῦρκος. Ἄλλωστε, εἶπαν, ἀκούσαμε καί μεῖς τήν ὑπόσχεση τοῦ Χρήστου.
Ὁ πιστός Χριστιανός ὄρθωσε τό ἀνάστημά του. Μέ φωνή παλλομένη ἀπό συγκίνηση, ἀλλά καί μέ θάρρος ἀπτόητο ἀρνήθηκε τήν κατηγορία καί διηγήθηκε τά συμβάντα. Χριστιανός Ἕλληνας Ἠπειρώτης εἶμαι καί ποτέ δέν ἔδωσα τέτοια ὑπόσχεση. Τήν πίστη μου δέν τήν προδίδω, ὅ,τι καί ἄν μοῦ κάνετε. Τό πρόσωπό του κόκκινο, ἀλλά καί ἀγγελικό, ἔδειχνε τή λαχτάρα καί τόν πόθο τοῦ χριστιανοῦ Ὁμολογητου μέ τήν ἁγνή καρδιά τοῦ Ἕλληνα. Ποιός ὅμως τόν ἄκουσε; Ὅλοι γύρω του, συρφετός ὁλόκληρος, ὠρύονταν καί ζητοῦσαν τιμωρία. Ὁ δικαστής δίνει ἐντολή καί τόν κτυποῦν ἐπί τόπου ἀλύπητα, μέ ραβδιά σ’ ὅλο τό γυμνό σῶμα του. Μανιασμένοι ταῦροι ἐναντίον του. Τό αἷμα λούζει τό σῶμα του καί τρέχει καί ποτίζει τή γῆ. Στήν κατάσταση αὐτή τόν ὁδηγοῦν στή φυλακή καί ἀσφαλίζουν τά πόδια του σέ ξύλα, ὅπως περίπου παλαιότερά του ἀποστόλου Παύλου (Πράξ. ιζ΄ 24). Ὁ ἡρωικός Μάρτυρας τό ἀντιλαμβάνεται. Ὁδηγεῖται στό μαρτύριο. Ἄγγελοι τόν παραστέκουν καί μέσα στή φυλακή τόν ἐμπνέουν καί τόν ἐνισχύουν, ὅπως τότε τόν Κύριο στή Γεθσημανή (Λουκ. κδ΄ 43). Ἰσχύει καί γι’ αὐτόν ὅ,τι ἔγραψε πρός τούς Ἑβραίους (ι΄ 36 – 37) ὁ θεῖος Ἀπόστολος γιά τούς παλιούς Μάρτυρες: «ἕτεροι δέ ἐμπαιγμῶν καί μαστίγων πεῖραν ἔλαβον, ἔτι δέ δεσμῶν καί φυλακῆς». Μιμητής τῶν Μαρτύρων τῶν πρώτων αἰώνων καί ὁ Χρῆστος ἔψαλλε μέ τή συνοδεία Ἀγγέλου ὕμνους στόν Θεό καί ἑτοιμαζόταν γιά τό μαρτύριο, ὅποιο κι ἄν ἦταν αὐτό. Ζητοῦσε ἀπό τόν Κύριο δύναμη καί ἐνίσχυση μέχρι τήν τελευταία του πνοή καί τόν παρακαλοῦσε νά τόν ἀξιώσει καί τῆς Βασιλείας του. Εἶχε τήν εὐλογία ὁ Μάρτυρας στή φυλακή νά ἔχει συγκρατούμενο τόν γνωστό ἐκεῖ Καισάριο Δαπόντε, ἕναν εὐλαβῆ κληρικό, ὁ ὁποῖος καί τόν ἐνίσχυε, ἀλλά καί μαζί δέχονταν μέ ὑπομονή τά βασανιστήρια.
Τέλος στίς 12 Φεβρουαρίου τοῦ 1748 ἔβγαλαν οἱ δήμιοι τόν Χρῆστο ἀπό τή φυλακή καί τόν ὁδήγησαν στόν τόπο τοῦ μαρτυρίου. Ἐκεῖ πάλι ὁ Μάρτυρας ὁμολόγησε τήν πίστη του στόν Χριστό καί δέχθηκε τό ξίφος στόν τράχηλό του. Ἡ ψυχή του πέταξε ἀμέσως στόν οὐρανό, γιά νά πάρει τή θέση του μαζί μέ τούς ἄλλους Μάρτυρες δίπλα στό θρόνο τοῦ Θεοῦ.
Εἶναι ὡραῖο τό ἐπίγραμμα, τό ὁποῖο ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὁ ὑμνητής τῶν Νεομαρτύρων, συνέταξε γιά τόν νεομάρτυρα Χρῆστο:
Τμηθείς ὁ Χρῆστος δί ἀγάπην Κυρίου κηπουρός ὤφθη τῆς Ἐδέμ τοῦ χωρίου.
Κηπουρός, ἀλλά καί καρπός ὥριμος ἀναδείχθηκε στήν νοητή Ἐδέμ, τόν Παράδεισο τοῦ Θεοῦ, ὅπως καί ὅλοι οἱ ἀνά τούς αἰῶνες πιστοί, οἱ ὁποῖοι καλλιεργήθηκαν στό ἔδαφος τῆς Ἐκκλησίας ὡς καρποί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ὁμολόγησαν μέ τήν ἐνάρετη ζωή τους τόν Κύριο Ἰησοῦ. Ἀκόμη καί ὅσοι βασανίσθηκαν μέ διάφορα μαρτύρια σέ δύσκολες περιστάσεις, ὅπως καί οἱ συμπατριῶτες τοῦ Χρήστου Βορειοηπειρῶτες ἀδελφοί μας.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἄνθοι τοῦ Παραδείσου»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ἅγιος Ἀντώνιος Ἀρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως
Ἄλλοι νομίζουν, ὅτι ὁ ἑορταζόμενος τὴν 12η Φεβρουαρίου Ἀντώνιος ἀρχιεπ. Κωνσταντινουπόλεως εἶναι ὁ Ἀντώνιος Β´, ποὺ πατριάρχευσε τὸ 893 μὲ 895 (κατ᾿ ἄλλους τὸ 893-901, διαδεχθεῖς τὸν πατριάρχη Στέφανο). Ὁ Ἀντώνιος αὐτὸς γεννήθηκε στὴν Κωνσταντινούπολη, πρὸ τῆς πατριαρχείας του ὑπηρέτησε σὰ μοναχός, κατόπιν σὰν Ἱερομόναχος καὶ ἡγούμενος σὲ μία ἀπὸ τὶς μονὲς τῆς πρωτεύουσας. Ἦταν ἄνδρας ὅσιος, μὲ ἀρετὲς γεμάτος, ναὸς εὐσπλαχνίας καὶ καλωσύνης. Ἄλλοι, μεταξὺ αὐτῶν καὶ ὁ Νικόδημος Ἁγιορείτης, νομίζουν ὅτι ὁ ἑορταζόμενος Πατριάρχης Ἀντώνιος, εἶναι ὁ Γ´ (974-980). Αὐτὸς ἄρχισε τὸν πνευματικό του ἀγῶνα ἀπὸ τὴν Μονὴ τοῦ Στουδίου. Ὁ Λέων ὁ διάκονος γράφει γιὰ τὸν Ἀντώνιο αὐτό, ὅτι εἶχε ἀποστολικὸ τρόπο ζωῆς καὶ γι᾿ αὐτὸ τὸν ἐμπιστεύονταν βασιλεῖς, πλούσιοι καὶ ὅλοι οἱ ἐπίσημοι, δίνοντάς του πολλὰ ἀγαθά, ποὺ ὁ Ἀντώνιος μὲ τὴν σειρά του τὰ ἔδινε ὅλα στοὺς φτωχούς. Ὁ δὲ σύγχρονός του Ἱεράρχης, ἐπίσκοπος Χωνῶν, λέει ὅτι ὁ Ἀντώνιος ἦταν καθαρὸς στὴν καρδιά, ἐντελῶς ἀφιλοχρήματος, πολὺ ταπεινόφρων, τελείως ἄκακος, φίλος της ἁπλότητας, ὀπαδὸς τῆς ἀλήθειας καὶ τῆς εἰρήνης, τέλειος ἀσκητής, χωρὶς καμμιὰ ὀργή, μὲ πολλὴ συμπάθεια. Χαρά του ἦταν νὰ εὐεργετεῖ, πέλαγος εὐσπλαχνίας, τέλειος τύπος ἐπισκόπου με ἀποστολικὴ χάρη. Ἀλλ᾿ εἴτε γιὰ τὸν ἕνα Ἀντώνιο πρόκειται εἴτε γιὰ τὸν ἄλλο, καὶ οἱ δυὸ εἶναι ἄξιοι σεβασμοῦ καὶ τιμῆς.
Οἱ Ἅγιοι Πλωτῖνος καὶ Σατορνῖνος
Μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Οἱ Ἅγιοι Πατέρας καὶ Γιός
Μᾶλλον οἱ ἴδιοι μ᾿ αὐτοὺς τῆς 13ης Φεβρουαρίου.
Ἐγκαίνια ναοῦ τῆς Θεοτόκου «εἰς Πούσγην»
Ἀναφέρεται στὸν Παρισινὸ Κώδικα 1590 καὶ ὅτι τὰ ἐγκαίνια αὐτὰ ἔγιναν τὸ 1002. Λόγος γι᾿ αὐτὰ τὰ ἐγκαίνια γίνεται καὶ στὸν 787 Κώδικα τῆς Μαρκιανῆς Βιβλιοθήκης.
Ὁ Ἅγιος Χρῆστος ὁ Κηπουρός
Ὁ νεομάρτυρας αὐτὸς καταγόταν ἀπὸ τὴν Ἀλβανία. Σὲ ἡλικία 40 χρονῶν πῆγε στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ἔκανε τὸ ἐπάγγελμα τοῦ κηπουροῦ. Κάποια μέρα φιλονίκησε μὲ ἕναν Τοῦρκο γιὰ τὴν τιμὴ τῶν μήλων ποὺ πουλοῦσε. Συνελήφθη καὶ ὁδηγήθηκε στὸν Κριτή, συκοφαντούμενος πὼς εἶπε ὅτι θὰ γίνει Τοῦρκος. Τότε τὸν ἔριξαν στὴ φυλακή, χωρὶς ψωμὶ καὶ νερό, καὶ τὸν βασάνισαν σκληρά. Στὴν ἴδια φυλακὴ βρισκόταν καὶ ὁ λόγιος Καισάριος Δαπόντε, ποὺ παρακολούθησε τὰ βασανιστήρια τοῦ Ἁγίου καὶ ἀργότερα ἔγραψε τὸ μαρτύριό του. Ὁ Χρῆστος παρέμεινε σταθερὸς στὴν πίστη τῶν πατέρων του καὶ ἀποκεφαλίστηκε στὶς 12 Φεβρουαρίου 1748 στὴν Κωνσταντινούπολη
Ὁ Ὅσιος Ἀλέξιος ὁ θαυματουργός
Ἀρχιεπίσκοπος Μόσχας (Ρῶσος, + 1378).