Σήμερα 21/2 εορτάζουν:
- Όσιος Τιμόθεος ὁ ἐν Συμβόλοις
- Άγιος Ευστάθιος Αρχιεπίσκοπος Αντιοχείας της Μεγάλης
- Άγιος Ιωάννης Γ’ Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης ο από Σχολαστικών
- Άγιος Ζαχαρίας Πατριάρχης Ιεροσολύμων
- Άγιος Γεώργιος επίσκοπος Αμάστριδος
- Όσιοι Ανδρέας και Ανατόλιος
- Άγιοι Βερούλιος, Σεκουνδίνος, Σιρίκιος, Φελίσιος, Σέρβουλος, Σατουρνίνος, Φουρτουνάτος και οι συν αυτοίς Μάρτυρες
- Άγιος Μαξιμιανός, Αρχιεπίσκοπος Ραβέννης
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν Κοζελσλάνσκ της Ρωσίας
Ὁ Ὅσιος Τιμόθεος ὁ ἐν Συμβόλοις
Ἦταν μοναχὸς πνευματέμφορος, μὲ μεγάλη καθαρότητα ζωῆς ἀπὸ νεαρὴ ἡλικία, ξένος πρὸς τοὺς μολυσμοὺς τῆς ψυχῆς καὶ τοῦ σώματος. Ἐπίσης, ἦταν χαρακτῆρας εὐθύς, εἰλικρινής, συμπαθητικός, ἐλεύθερος. Χωρὶς φανατισμούς, χωρὶς καυχήσεις ὅτι νήστευε, χωρὶς ἀλαζονεῖες ὅτι ἔκανε ἀγρυπνίες καὶ ἐγκράτεια. Γεμάτος ἁπλότητα, ταπεινοφροσύνη, ἐπιείκεια καὶ συγκατάβαση. Ἔκρινε τὸν ἑαυτό του μὲ αὐστηρότητα καὶ τοὺς ἄλλους μὲ ἀγαθότητα. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Θεὸς τοῦ ἔδωσε τὸ χάρισμα νὰ ἰατρεύει ἀσθένειες, χωρὶς βέβαια νὰ ὑπερηφανεύεται γι᾿ αὐτό. Καὶ ἔλεγε: «Γιατί νὰ ὑπερηφανευθῶ; ὁ Θεός μου τὸ χάρισε, ὄχι γιὰ τὴν δική μου ἀρετὴ ἀλλὰ γιὰ τὴν πρὸς σᾶς ἀγάπη Του. Ἔπειτα ὁ Κύριός μας τὸ εἶπε, ὅτι δὲν σημαίνει τίποτα τὸ νὰ κάνουμε θαύματα. Ἀλλὰ τὸ πᾶν εἶναι, μὲ τὴν πίστη μας καὶ τὴν μετάνοιά μας καὶ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Εὐαγγελίου, νὰ γράψουμε τὰ ὀνόματά μας στὸ βιβλίο τῆς ζωῆς».
Ὁ Ἅγιος Εὐστάθιος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀντιοχείας τῆς Μεγάλης
Μέγας πρόμαχος καί φωστήρ τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναδείχθηκε ὁ ἅγιος Εὐστάθιος, ὁ Ἐπίσκοπος τῆς Ἀντιοχείας. Στενός συνεργάτης καί ὁμόψυχος συμπολεμιστής τοῦ Μ. Ἀθανασίου, κατέχει θέση λαμπρή στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἡ Σίδα τῆς Παμφυλίας πιθανότατα εἶναι ἡ ἰδιαίτερη πατρίδα τοῦ Ἁγίου. Ἐκεῖ πῆρε τήν πρώτη μόρφωση, γραμματική καί πνευματική, ἀπαραίτητη γιά τή μεγάλη του ἱερή ἀποστολή στή συνέχεια. Διότι ὁ Εὐστάθιος μέ ζῆλο πολύ πρόσφερε ὅλα τά χαρίσματά του γιά τή δόξα τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας του. Τό 320 μ.Χ. χειροτονεῖται Ἐπίσκοπος καί ἀναλαμβάνει τήν εὐθύνη τῆς διαποιμάνσεως τῆς Ἐκκλησίας τῆς Βεροίας τῆς Συρίας καί ἀργότερα, τό 324, ἐγκαθίσταται στήν Ἀντιόχεια. Μέ συναίσθηση τῆς μεγάλης εὐθύνης του ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί τοῦ ποιμνίου του ἐργάσθηκε τό ἔργο του καί ἐπί ἔτη τροφοδότησε πνευματικά τό ποίμνιό του.
Οἱ ἰδιαίτεροι ἀγῶνες τοῦ ἁγίου Εὐσταθίου στράφηκαν ἐναντίον τῆς αἱρέσεως τοῦ Ἀρείου, ἡ ὁποία ὕπουλη καί πονηρή διαδιδόταν στό λαό μέ ἐκπληκτική ταχύτητα. Ἔτσι ὁ Εὐστάθιος ὡς Ἐπίσκοπος Ἀντιοχείας βρέθηκε στήν Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδο, τήν ὁποία συγκάλεσε τό 325 μ.Χ. ὁ αὐτοκράτωρ Μ. Κωνσταντῖνος στή Νίκαια. Ἐκεῖ μαζί μέ τόν συναθλητή του, διάκονο τότε, Ἀθανάσιο, ἀγωνίσθηκε μέ σθένος ἐναντίον τῆς φοβερῆς αἱρέσεως. Μέ τό λόγο καί τήν προσευχή του συντέλεσε στήν κατατρόπωση τοῦ ἐχθροῦ. Τό Πνεῦμα τό Ἅγιο εὐλόγησε τούς ἀγῶνες του καί ἡ αἵρεση καί ὁ αἱρεσιάρχης καταδικάσθηκαν.
Ἐάν ὅμως ἡ αἵρεση καί ὁ αἱρεσιάρχης καταδικάσθηκαν ἀπό τήν Σύνοδο, ὁ Ἄρειος δέν ἄλλαξε γνώμη οὔτε ἔμεινε ἥσυχος. Ὕπουλος, σκοτεινός καί ὑποκριτής, ὅπως ἦταν, ἔπεισε τόν αὐτοκράτορα ὅτι μετανόησε, καί ζητοῦσε νά γίνει δεκτός στούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ἀπαίτηση ὅμως αὐτή τοῦ ἀμετανόητου αἱρεσιάρχη, πραγματική νάρκη γιά τήν Ὀρθοδοξία, βρῆκε ἀντιμέτωπούς τούς δυό κολοσσούς, Ἀθανάσιο καί Εὐστάθιο. Γνῶστες τῆς ὑποκρισίας τοῦ Ἀρείου, ἀντέδρασαν στήν ἀξίωσή του. Σατανοκίνητοι οἱ αἱρετικοί προσπάθησαν τότε μέ ὅλα τά μέσα καί ὅλες τίς δυνάμεις τους νά ἐκτοπίσουν τόν Ὀρθόδοξο Ἐπίσκοπο τῆς Ἀντιοχείας. Ἐξαπέλυσαν ἐναντίον του συκοφαντίες γιά θέματα πίστεως καί ἠθικῆς. Τόν κατηγόρησαν ὅτι προσχώρησε στήν αἵρεση τοῦ Σαβελλίου καί ὅτι κηρύττει τά διδάγματά του. Ἀλλά ὁ Ἅγιος τῆς Ὀρθοδοξίας δέν ἄργησε νά ἀποδείξει ὅτι οἱ ποικίλες αὐτές συκοφαντίες ἦταν ἀσύστατες μία πρός μία. Ὅμως τελικά τό ἔτος 330 οἱ πολέμιοι συγκρότησαν στήν Ἀντιόχεια Σύνοδο ὁμοφρόνων καί πέτυχαν τήν καταδίκη καί καθαίρεση τοῦ Εὐσταθίου. Ἔτσι μέ αὐτοκρατορική ὑπογραφή ὁ Ὀρθόδοξος Ἐπίσκοπος, συκοφαντημένος ἀπό τούς αἱρετικούς, ὁδηγεῖται στήν ἐξορία, στήν μακρινή Τραϊανούπολη.
Ὡς ὑπεύθυνος ὅμως Ὀρθόδοξος Ἐπίσκοπος, προτοῦ ξεκινήσει γιά τόν μαρτυρικό δρόμο τῆς ἐξορίας, καλεῖ τούς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας καί τούς μιλᾶ μέ παρρησία καί θερμότητα. Τούς καθιστᾶ ὑπεύθυνους γιά τό ποίμνιο, πού ἄφηνε ὀρφανό, καί τούς συνιστᾶ νά μείνουν ἀσυνθηκολόγητοι μέ τήν αἵρεση καί νά ἀσφαλίσουν τά λογικά πρόβατα ἀπό τούς βαρεῖς λύκους.
Νά περιγράψουμε τίς περιπέτειες τοῦ δρόμου τῆς ἐξορίας καί τῆς ἐκεῖ διαμονῆς του; Εἶναι ἀδύνατον! Ὅμως μεγαλύτερο μαρτύριο γιά τόν Εὐστάθιο ἦταν ὁ κίνδυνος τῆς Ὀρθοδοξίας καί ὁ χωρισμός του ἀπό τό ποίμνιό του. Γι’ αὐτό δέν ἔπαυσε οὔτε γιά μία στιγμή νά προσεύχεται γιά ὅλους καί ὅλα, καί νά ἀπευθύνει ἐπιστολές, γιά νά μένουν σταθεροί μέχρι τήν τελική νίκη, ἡ ὁποία δέν θά ἀργοῦσε. Ὁ Θεός τῆς ἀληθείας πολεμᾶ μαζί μας, τούς ἐνίσχυε.
Ὁ μέγας ἀγωνιστής τῆς Ὀρθοδοξίας Εὐστάθιος πέθανε στήν ἐξορία (τό 360) καί δέν ἀξιώθηκε νά ξαναδεῖ τό ἀγαπημένο του ποίμνιο. Ἡ μνήμη του ὅμως μεταξύ τῶν Ὀρθοδόξων τῆς Ἀντιοχείας ἔμενε πάντοτε ἱερή. Ἀμέσως μετά τόν θάνατό του ἄρχισε νά τιμᾶται καί ὡς Μάρτυρας. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, μέγας ρήτορας τῆς Ἀντιοχείας, στό λόγο πού ἐξεφώνησε, μεταξύ τῶν ἄλλων σημειώνει: «Μήν ἐκπλαγεῖτε μέ τό ὅτι, ὅταν ἄρχισα νά ἐγκωμιάζω τόν Ἅγιο, τόν ἀπεκάλεσα Μάρτυρα. Εἶπα πολλές φορές στήν ἀγάπη σας, ὅτι μάρτυρα δέν ἀναδεικνύει μόνο ὁ μαρτυρικός θάνατος, ἀλλά καί ἡ πρόθεση. Αὐτός λοιπόν ὁ μάρτυρας ἀντιπάλαισε μέ μύριους θανάτους καί ὅλους αὐτούς τούς ὑπέμεινε μέ τή θέλησή του καί τήν προθυμία του. Διότι κι ἀπό τήν πατρίδα του τόν ἀπομάκρυναν καί στήν ἐξορία τόν μετέφεραν καί πολλά ἀλλά φοβερά ἔκαναν τότε ἐναντίον τοῦ μακαρίου αὐτοῦ ἀνδρός. Καί τελείωσε τόν βίο του μέ ὁμολογία ἀνυπόκριτης πίστεως».
Τέλος στά χρόνια τοῦ βασιλέως Ζήνωνος (474 – 491), μετά τήν τελική νίκη τῆς Ὀρθοδοξίας, τό ἱερό του λείψανο ἐπανῆλθε μέ πομπή, ὅπως τοῦ ἄξιζε, στήν Ἀντιόχεια. Μεγάλο πλῆθος λαοῦ τό προϋπάντησαν πολύ πρίν ἀπό τήν πόλη καί μέ ὕμνους τό ἐγκωμίασαν.
Ἐάν ἐμεῖς, οἱ σημερινοί ὑμνητές τοῦ Ἐπισκόπου Ἀντιοχείας Εὐσταθίου, θαυμάζουμε τή ζωή καί τούς ἀγῶνες του, ἄς γνωρίζουμε, ὅτι ἀγωνιστές μᾶς θέλει ὁ Ἅγιος. Ἀγωνιστές. Σήμερα μάλιστα, σέ ἐποχή πού τόσοι ἀντίχριστοι καί αἱρετικοί γέμισαν τήν πατρίδα μας καί ἐπιδιώκουν τή βεβήλωση τῆς Ὀρθοδοξίας. «Στῶμεν καλῶς» καί «ἐργαζώμεθα εὐθαρσῶς»!
Ἀπό τό βιβλίο «Φωστῆρες Ὑπέρλαμπροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης Γ´ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ὁ ἀπὸ Σχολαστικῶν
Καταγόταν ἀπὸ ἕνα χωριὸ τῆς Ἀντιοχείας, ποὺ ὀνομαζόταν Σιρίμιο. Σπούδασε στὴν Ἀντιόχεια καὶ ἔκανε τὸ ἐπάγγελμα τοῦ δικηγόρου. Καθὼς ἦταν εὐσεβὴς καὶ ἐνάρετος, ἔγινε κληρικὸς καὶ ἐστάλη στὴν Κωνσταντινούπολη σὰν ἀποκρισάριος τοῦ Πατριάρχη Ἀντιοχείας. Καὶ ἐνῷ βρισκόταν ἐκεῖ, ἐξελέγη Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως τὸ 565. Διοίκησε τὴν ἐκκλησία γιὰ 12 χρόνια καὶ μερικοὺς μῆνες καὶ ἀπεβίωσε εἰρηνικὰ τὸ 577.
Ὁ Ἅγιος Ζαχαρίας Πατριάρχης Ἱεροσολύμων
Εἶναι αὐτός, ποὺ μετὰ τὴν ἅλωση τῆς Ἱερουσαλὴμ ἀπὸ τοὺς Πέρσες (614) ἀπὸ τὸν Χοσρόη, μεταφέρθηκε αἰχμάλωτος στὴν Περσία. Σύμφωνα μὲ ὁρισμένες πληροφορίες, ἐπανῆλθε ἀπὸ τὴν Περσία (628), ἀφοῦ ἐλευθερώθηκε ἀπὸ τὸν Ἡράκλειο, καὶ πέθανε στὴν Ἱερουσαλὴμ τὸ 633.
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος ἐπίσκοπος Ἀμάστριδος
Γεννήθηκε τὸ ἔτος 750 ἀπὸ γονεῖς εὐσεβεῖς τοῦ Θεοδοσίου καὶ τῆς Μεγεθούς, ποὺ κατάγονταν ἀπὸ τὴν Κρώμνη, πόλη κοντὰ στὴ Ἀμάστριδα τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Οἱ γονεῖς του τὸν ἀπέκτησαν διὰ πολλῆς προσευχῆς, διότι δὲν ἔκαναν παιδιά. Ὅταν μεγάλωσε καὶ ἐκπαιδεύτηκε ἀρκετά, ἀναχώρησε ἀπὸ τὴν πατρίδα του καὶ πῆγε στὸ ὄρος τῆς Συρικῆς, κοντὰ σ᾿ ἕναν σοφὸ Γέροντα, ὅπου ἀπ᾿ αὐτὸν πῆρε τὸ Ἀγγελικὸ σχῆμα τῶν Μοναχῶν. Ὅταν ὁ Γέροντας αὐτὸς πέθανε, ὁ Γεώργιος πῆγε στὴ Μονὴ Βονύσσης (Βόνιτσα Ἀκαρνανίας), κοντὰ στὴν Ἀμάστριδα, καὶ ἐκεῖ ἀσκήτευε. Κάποτε ὅμως, ὁ Ἐπίσκοπός της Ἀμάστριδας πέθανε καὶ τότε λαὸς καὶ κλῆρος ἔκαναν ἐπίσκοπο τὸν Γεώργιο (788). Ἀφοῦ χειροτονήθηκε Ἀρχιεπίσκοπος στὴν Κωνσταντινούπολη, γύρισε στὴν ἐπισκοπή του καὶ ἀποδείχτηκε πραγματικὰ λύχνος ἐπὶ τὴν λυχνίαν. Ἐπιμελήθηκε τὴν διάταξη τῶν ἱερῶν ναῶν, τὴν προστασία τῶν ὀρφανῶν καὶ φτωχῶν με τὶς πτωχοτροφίες καὶ ἄλλα. Ἀξιώθηκε μάλιστα καὶ τοῦ θαυματουργικοῦ χαρίσματος. Ἔτσι, μ᾿ αὐτὸν τὸν ἅγιο τρόπο ἀφοῦ ἔζησε, ἀπεβίωσε εἰρηνικὰ τὸ ἔτος 805. (Ἡ μνήμη του ἐπαναλαμβάνεται καὶ τὴν 25η Ὀκτωβρίου).
Οἱ Ἅγιοι Ἀνδρέας καὶ Ἀνατόλιος
Ἄγνωστοι στοὺς Συναξαριστές. Ἀνήκουν στὴν Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων καὶ εἶναι καταταγμένοι στὸ Ἱεροσολυμιτικὸ Κανονάριο σελ. 35 σημ. 1 καὶ ἐκτὸς ἀπὸ τὴν συγκεκριμένη ἡμερομηνία, γιορτάζουν καὶ 26 Ἀπριλίου καὶ 7 Ἰουνίου. Οἱ Ἅγιοι αὐτοὶ ὑπῆρξαν ἀπὸ τοὺς πρώτους μαθητὲς τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου τοῦ Μεγάλου. Ὁ Ἀνδρέας καταγόταν ἀπὸ τὴν Μυτιλήνη καὶ ἦταν ἀνεψιὸς τοῦ Σιδωνίου, ποὺ διαπαιδαγώγησε τὸν Μέγα Εὐθύμιο. Ὁ Ἀνατόλιος καταγόταν ἀπὸ τὴν Ῥαϊθώ. Αὐτοὶ παρουσιάστηκαν στὸν Μέγα Εὐθύμιο σχεδὸν ταυτόχρονα, ὁ μὲν Ἀνδρέας μαζὶ μὲ τὰ δυό του ἀδέλφια Στέφανο καὶ Γαίανο, ὁ δὲ Ἀνατόλιος μαζὶ μὲ τὸν Ἰωάννη τὸν πρεσβύτερο καὶ τὸν Θαλάσσιο.