Σήμερα 23/2 εορτάζουν:
- Άγιος Πολύκαρπος Επίσκοπος Σμύρνης
- Αγία Γοργονία, αδελφή του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
- Άγιοι Ιωάννης, Μωυσής, Αντίοχος και Αντωνίνος
- Όσιοι Ζεβινάς, Πολυχρόνιος, Δαμιανός και Μωυσής
- Άγιος Κλήμης
- Αγία Θεή
- Όσιος Δαμιανός ο Εσφιγμενίτης
- Όσιος Ιωάννης ο Θεριστής
- Άγιοι Εβδομήντα Τρεις Μάρτυρες
- Οσίος Πολύκαρπος του Μπρυάνσκ
- Όσιος Μωυσής εκ Ρωσίας
Ὁ Ἅγιος Πολύκαρπος ἐπίσκοπος Σμύρνης
Α. Ὁ Ποιμήν.
Ὅ,τι σημαίνει τό ὄνομά του, αὐτό παρουσίασε καί στή ζωή του: καρπούς πολλούς καί ὡραίους ζωῆς ἀφωσιωμένης στόν Κύριο, τόν ὁποῖο ἀγάπησε μέ ὅλες τίς δυνάμεις του. Καί διαμέσου τῶν αἰώνων διδάσκει τούς πιστούς, ὅτι ἡ ἀγάπη καί ἡ ἀφοσίωση στόν Κύριο εἶναι τό χρέος ὅλων, ὅσοι αἰσθάνθηκαν τόν ἑαυτό τούς ἐξαγορασμένο μέ τό ἅγιο Αἷμα Του. Ποίος ὅμως ἦταν ὁ ἅγιος ἱερομάρτυς Πολύκαρπος; Ποία ἡ ζωή του καί τό μαρτύριό του;
Ἀποστολικός πατέρας ὀνομάζεται καί ὁ ἅγιος Πολύκαρπος. Διότι εἶχε τήν εὐτυχία νά γνωρίσει καί νά ἀκούσει τόν εὐαγγελιστή Ἰωάννη. Καί ἀπ’ αὐτόν ἀργότερα νά ἐγκατασταθεῖ ἐπίσκοπος τῆς Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας τῆς Σμύρνης. Πράγματι, ἡ ἁγία ζωή τοῦ Εὐαγγελιστοῦ εἵλκυσε τήν βαθύτατη ἐκτίμηση τοῦ Πολυκάρπου, ὁ ὁποῖος ἀφοσιώθηκε τελείως στή διδασκαλία του. Μέ ἐξαίρετη διάθεση ἄκουγε τίς συμβουλές τοῦ γέροντα πλέον Εὐαγγελιστοῦ καί τίς διδασκαλίες, τίς ὁποῖες ἐκεῖνος εἶχε ἀκούσει ἀπό τόν Κύριο. Καί θερμαινόταν ἡ ψυχή του ἀπό τήν ἀγάπη πρός Ἐκεῖνον. Καί διδασκόταν ἔμπρακτα τή μεγάλη ἀρετή ἀπό τό δάσκαλό του, ὁ ὁποῖος τήν ἄντλησε ἀπό τό στῆθος τοῦ Κυρίου. Αὐτή τή θερμή ἀγάπη πρός τόν Κύριο καί τήν ὁλόψυχη ἀφοσίωση ἔδειξε σέ ὅλη τή ζωή του ὁ Πολύκαρπος καί ἔδωσε τήν καλή μαρτυρία γιά τόν Κύριο τόσο μέ τή ζωή του, ὅσο καί μέ τό θάνατο καί τό μαρτύριό του. Ἀρχαῖοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας βεβαιώνουν, ὅτι ὁ Πολύκαρπος στολιζόταν ἀπό μεγάλη σωφροσύνη καί ἀγάπη πρός τόν Χριστό καί τόν πλησίον καί ὁλόψυχη ἀφοσίωση στό θεῖο λόγο. Τίποτε τό ξένο πρός τό θέλημα τοῦ Θεοῦ δέν εἶχε ἡ ζωή του. Ὁδηγός του σέ ὅλα ὁ Κύριος. Τύπος καί ὑπόδειγμα σέ ὅλους καί ἡ δική του ζωή. Τά πάντα μαρτυροῦσαν, ὅτι θά ἦταν σπουδαία ἡ θέση, πού κατελάμβανε ὄχι μόνο στήν Ἐκκλησία τῆς Σμύρνης, ἀλλά καί στή συνείδηση ὅλης της Ἐκκλησίας. Καί τά πράγματα δέν ἄργησαν νά πιστοποιήσουν τήν ἀλήθεια.
Ἐπίσκοπος τῆς Σμύρνης ἐγκατεστημένος ἀπό τόν ἴδιο τόν ἅγιο Εὐαγγελιστή τῆς ἀγάπης εἶναι ὁ εὐσεβής καί ἅγιος Βουκόλος. Ποιμαίνει τήν Ἐκκλησία μέ ἁγιότητα καί αὐταπάρνηση πολλή. Ἀλλά ὁ Θεός τόν καλεῖ κοντά του. Ποιός θά τόν διαδεχθεῖ στόν ἀποστολικό θρόνο; Ποιός ἄλλος ἀπό τόν Πολύκαρπο; Ἐκεῖνος εἶναι ὁ ἄξιος νά κυβέρνησει τήν Ἐκκλησία, ἡ ὁποία ἀντιμετωπίζει τόσα προβλήματα καί τόσο δεινῶς δοκιμαζόταν ἀπό τούς Ἰουδαίους καί εἰδωλολάτρες.
Καί πράγματι πρός μεγάλη ἀγαλλίαση τῶν πιστῶν ὁ Ἱερός Εὐαγγελιστής, κατά τή μαρτυρία τοῦ ἀρχαίου ἐκκλησιαστικοῦ συγγραφέως Τερτυλλιανοῦ, χειροτονεῖ καί ἐγκαθιστᾶ ἐπίσκοπο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Σμύρνης τόν Πολύκαρπο.
Ποία ἦταν ἡ δράση του ὡς ἐπισκόπου; Ὅλη τή ζωή του τή διαθέτει γιά τήν ὀργάνωση τῆς ἀρτισύστατης Ἐκκλησίας, γιά τόν εὐαγγελισμό τοῦ λαοῦ, γιά τήν ἀνάπτυξη τῆς χριστιανικῆς ζωῆς μεταξύ τῶν πιστῶν. Κηρύττει τό Εὐαγγέλιο, τακτοποιεῖ ζωτικά ἐκκλησιαστικά ζητήματα, ἐνθαρρύνει τούς πιστούς, χειροτονεῖ πρεσβυτέρους, φροντίζει γιά ὅλα. Τρέχει παντοῦ. Βοηθᾶ τούς πτωχούς, στηρίζει τούς ἀδυνάτους, παρηγορεῖ τούς θλιβόμενους, παρέχει τόν ἑαυτό του ὑπόδειγμα ἁγίας ζωῆς γιά ὅλους. Δέν τόν φοβίζουν οἱ ἀπειλές τῶν Ἰουδαίων καί οἱ ἐπιθέσεις τῶν εἰδωλολατρῶν. Γνωρίζει ὅτι, ὁσοδήποτε αἷμα καί ἄν χυθεῖ, ἡ Ἐκκλησία θά νικήσει. Οἱ πιστοί τόν σέβονται βαθύτατα, οἱ ἐχθροί τόν βλέπουν ὡς τόν μεγαλύτερο καί ἰσχυρότερο ἀντίπαλό τους.
Ἰδιαίτερη εἶναι ἡ μέριμνα καί φροντίδα του γιά τήν καταπολέμηση τῶν αἱρετικῶν καί τήν στήριξη τῶν πιστῶν στήν ὀρθή πίστη. Δέν διστάζει νά ἔλθει σέ ζωηρή συζήτηση μέ τόν ἀρχηγό μιᾶς αἱρέσεως, τόν Μαρκίωνα, πού παραδέχεται ὄχι ἕνα, ἀλλά δυό θεούς· ἕναν ἀγαθό καί ἕναν κακό. Κι ἀφοῦ ἐκεῖνος ἀρνοῦνταν νά πεισθεῖ στήν ὀρθόδοξη φωνή, τόν ἀποκάλεσε πρωτότοκο τοῦ σατανᾶ. Μέ πολλές προσπάθειες κατόρθωσε νά ἐπιστρέψει ἀρκετούς αἱρετικούς στήν ὀρθόδοξη πίστη.
Ἀλλά ἀναλαμβάνει καί μεγάλα καί κοπιώδη ταξίδια ὁ πρόθυμος ποιμένας γιά νά τακτοποιήσει καί νά ρυθμίσει ἐκκλησιαστικά ζητήματα. Παντοῦ ἀπ’ ὅπου περνᾶ, σκορπίζει τό ἄρωμα τῆς πίστεως καί τῆς ἀγάπης.
Δέν κηρύττει μόνο, ἀλλά καί στέλνει ἐπιστολές σέ ἄλλες Ἐκκλησίες γιά νά στηρίξει τούς Χριστιανούς. Μία τέτοια ἐπιστολή διασώθηκε μέχρι σήμερα. Ἀπευθύνεται στούς Φιλιππησίους, τούς Χριστιανούς τῶν Φιλίππων τῆς Μακεδονίας, πρός τούς ὁποίους ἀπευθύνεται καί ἡ γνωστή ἐπιστολή τοῦ θείου Παύλου. Κειμήλιο ἱερό εἶναι αὐτή. Περιέχει βαθύτατα πνευματικά νοήματα. Εἶναι γεμάτη μέ πατρικές καί εὐαγγελικές συμβουλές καί νουθεσίες. Οἱ σελίδες της ἀποπνέουν τό ἄρωμα τῆς γνήσιας χριστιανικῆς ἀλήθειας. Ἀπευθύνεται σέ ὅλους τούς Χριστιανούς τῶν Φιλίππων, τόν κλῆρο καί τόν λαό. Ὑπενθυμίζει μέ ὅσα γράφει βασικές διδασκαλίες τοῦ Κυρίου καί τῶν Ἀποστόλων. Δίνει ἰδιαιτέρως ὁδηγίες στούς κληρικούς. Συνιστᾶ σέ ὅλους νά ἐμμένουν καί νά ἀκολουθοῦν τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου, νά εἶναι σταθεροί στήν πίστη καί ἀμετακίνητοι… ἀγαπώντας ὁ ἕνας τόν ἄλλον, ἑνωμένοι στήν ἀλήθεια, ἐπιδεικνύοντας ὁ ἕνας στόν ἄλλο τήν ἀγαθότητα τοῦ Κυρίου, χωρίς νά περιφρονοῦν κανέναν. Εὔχεται ὁ πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί αὐτός ὁ αἰώνιος ἀρχιερέας, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ Ἰησοῦς Χριστός νά τούς ἐποικοδομεῖ στήν πίστη καί τήν ἀλήθεια καί σέ κάθε πραότητα… καί σέ ὑπομονή καί μακροθυμία καί ἀνεκτικότητα καί ἁγνότητα. Καί νά τούς δώσει κλῆρο καί θέση μεταξύ τῶν ἁγίων του.
Δεκάδες ἐτῶν ἐργάζεται ἀκούραστος τό ἱερό του ἔργο. Παρόλα τά ἐμπόδια, τίς δυσκολίες, τίς ἀντιδράσεις κατορθώνει πολλά. Ἡ φήμη τῆς ἁγιότητός του ἔχει ἀπλωθεῖ πολύ ἔξω ἀπό τήν Σμύρνη. Παντοῦ καί πάντοτε περιφέρει τήν καλή μαρτυρία γιά τόν Κύριο Ἰησοῦ. Ἀλλά τή μαρτυρία πού δίνει μέ τό λόγο του καί τή ζωή του θά συμπλήρωσει καί μέ τήν ἄλλη, τήν τελευταία μαρτυρία, τή θυσία τῆς ζωῆς του. Καί εἶναι οἱ καιροί τόσο πρόσφοροι γι’ αὐτήν.
Οἱ διωγμοί κατά τῶν Χριστιανῶν ξεσποῦν σκληροί. Κτυποῦν οἱ ἐχθροί τούς πιστούς. Ἀλλά κτυποῦν ἰδιαιτέρως τούς ποιμένες. Γνωρίζουν ὅτι, ἄν κατορθώσουν νά ἐξουδετερώσουν ἐκείνους, θά πετύχουν εὐκολότερα τό σκοπό τους. Ὁ συμμαθητής του Ἰγνάτιος, ὁ ἐπίσκοπος τῆς Ἀντιοχείας, συλλαμβάνεται καί ὁδηγεῖται δέσμιος στή Ρώμη, γιά νά πεθάνει. Ἡ πληροφορία φθάνει στή Σμύρνη. Πρόκειται μάλιστα ἀπό ἐκεῖ κοντά νά περάσει ὁ δέσμιος ἀθλητής τῆς πίστεως. Ὁ Πολύκαρπος μαζί μέ πολλούς πιστούς βγαίνει νά τόν προυπαντήσει. Συνάντηση ἐξαιρετικά συγκινητική. Ὁ ἕνας μέ τίς βαριές ἁλυσίδες στά χέρια ὁδηγεῖται στή σφαγή. Μία μόνη παράκληση ἔχει στά χείλη: κανείς νά μή τόν ἐμποδίσει ἀπό τό μαρτύριο, διότι εἶναι ὁ ἄρτος, ὁ ὁποῖος ἔπρεπε νά ψηθεῖ στή φωτιά τοῦ μαρτυρίου γιά νά προσφερθεῖ στόν Χριστό. Ὁ ἄλλος, περιφρονώντας τούς κινδύνους, στούς ὁποίους ἐξέθετε τόν ἑαυτό του, ἐνισχύει τόν Μάρτυρα καί ἀσπάζεται τίς τίμιες ἁλυσίδες του.
Θά γράψει ἀργότερα πόσο εἶναι εὐτυχεῖς, ὅσοι ἀξιώνονται νά εἶναι «ἐνειλιγμένοι τοίς ἁγιοπρεπέσι δεσμοῖς», δηλαδή ἄξιοι νά καταταγοῦν ἀνάμεσα στούς μάρτυρες. Δέν θά ἔλθει ἄραγε καί γιά κεῖνον ἡ μεγάλη ὥρα αὐτῆς τῆς λαμπρῆς μαρτυρίας; Δέν θά περιτυλιχθεῖ κι ἐκεῖνος μέσα στά ἁγιοπρεπή δεσμά; Ἀσφαλῶς θά ἔλθει. Τήν περιμένει μέ τή βεβαιότητα, ὅτι θά τόν ἀξιώσει ὁ Θεός νά τήν ἀντιμετώπισει ὅπως διδάσκει τό Εὐαγγέλιο. Καί ἡ ὥρα δέν ἄργησε νά ἔλθει.
Β. Ὁ ἀθλητής.
Αὐτοκράτορας τῆς Ρώμης εἶναι ὁ Ἀντωνίνος ὁ Πίος. Ἐχθρός του Χριστιανισμοῦ, διατάζει ἄγριο διωγμό ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν. Τό διάταγμα τοῦ διωγμοῦ δημοσιεύεται στήν Δύση καί τήν Ἀνατολή. Οἱ ἐκπρόσωποί του — ἔπαρχοι καί ἀνθύπατοι — κινητοποιοῦνται. Περιμένουν νά ἐπιπέσουν στά ἀθῶα θύματα, τούς Χριστιανούς, νά τούς κατασπαράξουν. Ἀτμόσφαιρα ἄγριας ἱκανοποιήσεως καί θηριώδους σκληρότητος.
Τό διάταγμα δημοσιεύεται καί στή Σμύρνη. Τά βλέμματα τῶν Χριστιανῶν στρέφονται στόν Ἐπίσκοπο. Γιά τόν ἑαυτό τους δέν ἐνδιαφέρονται. Ἄς θανατωθοῦν. Ὅμως ὁ Ἐπίσκοπος, πού εἶναι τόσο ἀπαραίτητος στούς δύσκολους καιρούς, δέν πρέπει νά πεθάνει. Πρέπει νά διαφυλαχθεῖ ἡ ζωή του, γιά νά στηρίζει τούς πιστούς καί νά ἐνισχύει τήν διωκόμενη Ἐκκλησία. Ἤδη ἡ ζωή του εἶναι σέ κίνδυνο. Τόν Πολύκαρπο στά λιοντάρια, φώναζαν στόν ἀνθύπατο Ἰουδαῖοι καί εἰδωλολάτρες. Οἱ Χριστιανοί παρακαλοῦν τόν Ἐπίσκοπο νά μή τούς ἀφήσει ὀρφανούς. Θά τόν κρύψουν ἐκεῖνοι σέ ἀσφαλές μέρος γιά νά ἀποφύγει τόν κίνδυνο. Τόν Πολύκαρπο μία σκέψη τόν ἀπασχολεῖ. Αὐτό ποῦ τοῦ συνιστοῦν νά κάνει εἶναι σύμφωνο μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ; Δέν τό βρίσκει ξένο. Πείθεται. Ἕνα ἐρημικό κρησφύγετο τόν δέχεται. Τόν παρακολουθοῦν οἱ πιστοί. Τόν φροντίζουν. Ἐκεῖνο ὅμως προδίδεται. Καταφεύγει σέ ἄλλο… ὅμως κι ἐκεῖνο προδίδεται. Τί θά γίνει τώρα; Ὁ Θεός κατευθύνει τά πράγματα καί λέει, ὅτι πρέπει νά μή συνεχισθεῖ ἄλλο ἡ ἀπόκρυψή του. Μπορεῖ νά φύγει. Ὅμως δέν τό κάνει. Ἅς γίνει τό θέλημα τοῦ Κυρίου. Ἥσυχος καί ἤρεμος περιμένει τή σύλληψή του. Οἱ στρατιῶτες φθάνουν. Τόν συλλαμβάνουν χωρίς νά προβάλει καμμία ἀντίσταση. Τό τέλος πλησιάζει. Τό γνωρίζει. Πρέπει νά πραγματοποιηθεῖ τό ὅραμα, πού εἶδε πρίν ἀπό τρεῖς μέρες. Μιά φωτιά ἔβγαινε ἀπό τό προσκέφαλό του, ἡ ὁποία τόν κατέκαψε. Εἶπε τότε στούς γύρω του: Πρέπει νά καῶ ζωντανός. Δέν εἶναι τάχα τώρα στά χέρια τῶν στρατιωτῶν; Ἀλλά γιατί οἱ στρατιῶται τόν κυττάζουν ἔτσι; Τούς κάνει μεγάλη ἐντύπωση ἡ σταθερότητά του, ἡ ἀνδρεία του, ἡ ἀγάπη του. Τί; Πιστεύουν στά αὐτιά τους; Εἶπε, λέει, νά τούς δώσουν νά φᾶνε καί τούς παρακάλεσε νά τοῦ ἐπιτρέψουν γιά λίγο νά προσευχηθεῖ; Τί ἄνθρωπος, λοιπόν, εἶναι αὐτός;
Δυό ὁλόκληρες ὧρες προσεύχεται. Τί λαμπρότητα ἦταν ἐκείνη πού εἶχε τό πρόσωπό του τήν ὥρα τῆς προσευχῆς! Ἦταν γεμάτος ἀπό τή χάρη τοῦ Θεοῦ. Πόσα εἶπε στήν προσευχή του! Παρακάλεσε γιά ὅλους· γιά γνωστούς καί ἀγνώστους· γιά ἐπιφανεῖς καί ἀφανεῖς· γιά τούς στρατιῶτες πού τόν συνέλαβαν, γιά τήν Ἐκκλησία ὅλης της οἰκουμένης.
Δυναμωμένος τώρα ἀπό τήν προσευχή παραδίνεται στά χέρια τῶν στρατιωτῶν. Καί ἔπειτα ἀπό λίγο στό στάδιο. Τό στάδιο γεμάτο ἀπό τό ἐξαγριωμένο πλῆθος. Τόν θόρυβο τοῦ πλήθους τόν διακόπτει φωνή ἀπό τόν οὐρανό γιά τόν ὑπόδικο. «Ἴσχυε, Πολύκαρπε, καί ἀνδρίζου». Ἦταν φωνή τοῦ Θεοῦ πού ἐνίσχυσε τόν ἀθλητή, γιά νά φέρει σέ πέρας τήν καλή μαρτυρία. Ἀλλά ἄς δοῦμε λεπτομερέστερα τίς φάσεις τοῦ μαρτυρίου.
Ὁ ἀνθύπατος ρωτᾶ: Ἐσύ εἶσαι ὁ Πολύκαρπος;
Πολύκαρπος: Μάλιστα.
Λυπήσου τή μεγάλη σου ἡλικία. Ὁρκίσου στήν τύχη τοῦ Καίσαρος. Μετανόησε· πές: ἀφάνισε τούς ἀθέους (τούς Χριστιανούς).
Πολύκαρπος μέ σταθερή φωνή. Αἶρε τούς ἀθέους (τούς εἰδωλολάτρες).
Ὁρκίσου, ὅτι δέν εἶσαι Χριστιανός καί θά σέ ἀπολύσω ἀμέσως. Λοιδόρησε τόν Χριστό.
Πολύκαρπος: Ὀγδόντα ἕξι χρόνια δουλεύω στόν Χριστό, καί σέ τίποτε δέν μέ ἀδίκησε. Πῶς μπορῶ νά ἀρνηθῶ τόν βασιλέα μου, ποῦ μέ ἔσωσε;
Ἀνθύπατος· μετά ἀπό κάποιες ἄλλες προτροπές: Πεῖσε τόν λαό.
Πολύκαρπος: Ζήτησα νά ἀπολογηθῶ σέ σένα, διότι ἔχουμε διδαχθεῖ νά ἀπονέμουμε τήν τιμή καί ὅ,τι ἁρμόζει στίς ἀρχές καί τίς ἐξουσίες… Δέν κρίνω ὅμως, ὅτι ὅλοι αὐτοί εἶναι ἄξιοι νά ἀπολογηθῶ μπροστά τους.
Ἀνθύπατος: Ἔχω στή διάθεσή μου θηρία. Μέ αὐτά θά σέ βάλω νά ἀναμετρηθεῖς, ἄν δέν μετανοήσεις.
Πολύκαρπος: Κάλεσε τα. Εἶναι σταθερή ἡ ἀπόφασή μου νά μείνω ἐδῶ πού βρίσκομαι. Μετάνοια ποτέ δέν σημαίνει ἐπιστροφή ἀπό τά καλύτερα στά χειρότερα.
Ἀνθύπατος: Θά σέ κάψω ζωντανό, ἄν δέν φοβᾶσαι τά θηρία.
Πολύκαρπος: Μέ ἀπειλεῖς μέ φωτιά, πού μόνο γιά λίγο καίγεται καί ἔπειτα σβήνει. Ἀγνοεῖς ὅμως μίαν ἄλλη φωτιά, τή φωτιά τῆς αἰωνίου κολάσεως, πού εἶναι πάντοτε ἀναμμένη καί περιμένει τούς ἀσεβεῖς. Ἀλλά γιατί ἀργεῖς; Φέρε ὅ,τι θέλεις.
Τά θαρραλέα αὐτά λόγια γέμισαν θαυμασμό, ἀλλά καί μανία τόν ἀνθύπατο. Πρέπει νά δώσει τέλος στήν τόσο ταπεινωτική γι’ αὐτόν ἱστορία. Στέλνει λοιπόν τόν κήρυκα στή μέση τοῦ σταδίου νά φωνάξει δυνατά τήν κατηγορία. Ὁ Πολύκαρπος ὁμολόγησε ὅτι εἶναι Χριστιανός. Καί τό πλῆθος ἄγρια ἀπαντᾶ: Αὐτός εἶναι ὁ διδάσκαλος τῆς Ἀσίας, ὁ πνευματικός πατέρας τῶν Χριστιανῶν. Αὐτός καθαίρεσε καί ἐξευτέλισε τούς θεούς μας…. Καί ζητᾶ ἀπό τόν φύλακα τῶν θηρίων νά ἐξαπόλυσει ἕνα λιοντάρι γιά νά τόν κατασπάραξει. Ἐκεῖνος ὅμως πείθει τό λαό νά προτίμησει τή φωτιά. Αὐτό καί ἔγινε. Ἔπρεπε νά ἐκπληρωθεῖ τό ὅραμα. Γεμάτος εἰρήνη ὁ ἀθλητής στρέφεται στούς γύρω του καί τούς λέει: Πρέπει νά καῶ ζωντανός. Τί ἐπακολούθησε, δέν εἶναι εὔκολο νά περιγραφεῖ. Τό πλῆθος σκορπίζεται καί συγκεντρώνει ξύλα πολλά καί φρύγανα. Πρωτοστατοῦν οἱ Ἑβραῖοι. Τά ξύλα συγκεντρώνονται. Ὅλα εἶναι ἕτοιμα. Ὁ ἀθλητής ἀφαιρεῖ τά ἐνδύματά του καί εἶναι ἕτοιμος γιά τό μαρτύριο. Οἱ δήμιοι ἐπιμένουν νά τόν καρφώσουν. Ἐκεῖνος ἀρνεῖται. Μή φοβάστε, τούς λέει. Ὁ Θεός πού μοῦ ἔδωσε τή δύναμη νά ὑπομείνω τή φωτιά, θά μοῦ δώση καί τή δύναμη νά μείνω ἀσάλευτος πάνω της. Ἐκεῖνοι περιορίσθησαν ἁπλῶς νά τόν προσδέσουν. Καί ὁ Πολύκαρπος «ὡς κριός ἐπίσημος τοῦ μεγάλου ποιμνίου , ἀφοῦ προσδέθηκε, ἀνέβλεψε στόν οὐρανό καί ἀνέπεμψε ὁλόθερμη προσευχή. Σέ εὐλογῶ καί Σέ δοξολογῶ, Κύριε, διότι μέ ἀξίωσες νά φθάσω στήν ὥρα αὐτή καί νά συγκαταριθμηθῶ μέ τούς μάρτυρες. Πιστεύω νά εὐδοκήσεις νά προσδεχθεῖς καί μένα μαζί μέ τούς μάρτυρες ὡς θυσία πλούσια καί εὐπρόσδεκτη. Τό «ἀμήν» κάλυψε τίς τελευταῖες λέξεις τῆς προσευχῆς του. Καί ἔπειτα ἄναψε ἡ φωτιά. Ἀλλά τί θαυμαστό! Ἀφοῦ ἐκείνη ἔκανε ἕνα εἶδος καμάρας, περιεστοίχισε τό σῶμα τοῦ Μάρτυρος χωρίς νά τό θίξει. Καί ἦταν στή μέση της φωτιᾶς ὄχι σάν σάρκα πού καιγόταν, ἀλλά σάν ψωμί πού ψηνόταν, ἤ σάν χρυσάφι καί ἀσήμι πού πυρώνεται στό καμίνι. Τό ἀκόμη θαυμαστότερο, ἡ ἀτμόσφαιρα γέμισε ἀπό μία ἐξαίρετη εὐωδία σάν νά καιγόταν εὐωδιαστό μοσχολίβανο, ἤ σάν νά χύθηκε μεγάλη ποσότητα ἐκλεκτοῦ ἀρώματος.
Ἔκπληκτοι οἱ εἰδωλολάτρες παρακολουθοῦν τή σκηνή. Βλέπουν τό σῶμα ἄθικτο καί ἄβλαβες. Ἀλλά καί νέο θαυμαστό φαινόμενο παρατηρεῖται. Τό σῶμα τρυπᾶται μέ μικρό ξίφος. Ἀλλά ἀπό τήν πληγή βγαίνει τόσο αἷμα, ὥστε νά σβήσει τελείως ἡ φωτιά. Τέλος μέ τό ξίφος τόν ἀποτελείωσαν.
Τό ἅγιο σῶμα, νεκρό πλέον, κατακάηκε στή φωτιά, ἐνω τά τίμια ὀστά τοῦ μάρτυρος «τά τιμιώτερα λίθων πολυτελῶν καί δοκιμώτερα ὑπέρ χρυσίον» συνέλεξαν εὐσεβεῖς πιστοί καί τά ἀπέθεσαν σέ εἰδικό τόπο, ὅπου καί τά τιμοῦσαν ἰδιαιτέρως τήν ἡμέρα τοῦ μαρτυρικοῦ του θανάτου.
«Γίνου πιστός ἀχρι θανάτου καί δώσω σοί τόν στέφανον τῆς ζωῆς», εἶπε ὁ Κύριος στόν ἐπίσκοπο τῆς Σμύρνης. Καί ἔμεινε πιστός μέχρι τέλους ὁ θαυμάσιος Πολύκαρπος. Τόν ἑαυτό του τόν πρόσφερε θυσία σ’ Ἐκεῖνον, ὁ ὁποῖος πρόσφερε τόν ἑαυτό του θυσία γιά χάρη μας. Ἄς τιμήσουμε καί μεῖς τόν μεγάλο ἀθλητή τῆς πίστεως καί ἄς τόν παρακαλέσουμε νά μεσιτεύει πάντοτε καί ὑπέρ ἡμῶν, γιά νά εὐαρεστοῦμε ἐνώπιον τοῦ Κυρίου καί νά κάνει καί μᾶς ἀξίους της βασιλείας Του.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἀπό τή Ζωή τῶν Ἁγίων»
Ἀρχιμ. Γεωργίου Δημοπούλου
Οἱ Ἅγιοι Ἰωάννης, Μωϋσῆς, Ἀντίοχος καὶ Ἀντώνιος (ἢ Ἀντωνῖνος)
Ἀπ΄ αὐτοὺς ὁ Ἰωάννης, ὑπῆρξε μαθητὴς τοῦ Ὁσ. Λιμναίου (22 Φεβρουαρίου). Διακρίθηκαν καὶ οἱ τέσσερις γιὰ τὴν ἐγκράτεια καὶ τὴν πνευματικότητα, ποὺ ἔδειξαν στὴν ἀσκητικὴ ζωή τους. Δὲν ὑπῆρξαν μόνο ἀκτήμονες, ἥρωες τῆς ἀγρυπνίας καὶ ἀθλητὲς τῆς προσευχῆς- ἀλλὰ ἔλαμψαν καὶ γιὰ τὴν πραότητά τους, τὴν μετριοπάθεια, τὴν ἐπιείκεια, τὴν γλυκύτητα τῆς ὁμιλίας καὶ τὴν ἠπιότητα τῆς συμπεριφορᾶς τους. Ἡ ἐρημικὴ ζωὴ μέσα στὴ φύση, δὲν τοὺς ἔκανε σκληροὺς ἀλλὰ τοὺς ἐξευγένιζε. Ἔτσι ἔτρεφαν τὴν πίστη τους καὶ ἐνίσχυαν τὴν ἀγάπη τους. Ἀλλὰ καὶ σὲ διάφορες εὐκαιρίες, εἴτε πρὸς ἄλλους μοναχοὺς εἴτε πρὸς τὸν κόσμο, ἔδειξαν εἰλικρινὴ ἀδελφικὴ ἀγάπη, διότι εἶχαν ἐννοήσει καλὰ τὸ λόγο τοῦ Εὐαγγελίου, ὅτι δηλαδὴ ἡ ἀγάπη πρὸς τὸν Θεὸ μένει διεστραμμένη καὶ ἀνώφελη, ὅπου νεκρώνεται καὶ δὲν ἀνθεῖ ἡ ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον.
Οἱ Ὅσιοι Ζεβινᾶς, Πολυχρόνιος, Μωϋσῆς καὶ Δαμιανός
Τοὺς βίους τους συνέγραψε ὁ Κύρου Θεοδώρητος στὴ Φιλόθεο Ἱστορία του. Ἀναφέρεται ὅτι ἦταν ἀπὸ τὴν Συρία καὶ ὁ μὲν Ζεβινᾶς κατασκεύασε ἕνα κελλὶ σὲ κάποιο ὄρος, καὶ ἐκεῖ ὑπέβαλλε τὸν ἑαυτό του μέχρι τὰ βαθιὰ γεράματά του σὲ ἀσκητικοὺς ἀγῶνες. Μαζὶδὲ μ΄ αὐτόν, ἦταν καὶ οἱ μαθητές του Πολυχρόνιος, Μωϋσῆς καὶ Δαμιανός. Ἀφοῦ ὅλοι πέρασαν τὴν ζωή τους μὲ ἀκατάπαυστες προσευχὲς καὶ νηστεῖες, ἀπεβίωσαν εἰρηνικά.
Ἡ Ἁγία Γοργονία ἀδελφὴ Γρηγορίου Θεολόγου
Ἦταν νεότερη ἀδελφὴ τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου καὶ κόρη τῆς εὐσεβέστατης Νόννας καὶ τοῦ ἐπισκόπου Ναζιανζοῦ Γρηγορίου. Ἀφοῦ ἀνατράφηκε μὲ εὐσέβεια, ἀναδείχτηκε ἰσάξια στὴν ἀρετὴ πρὸς τοὺς γονεῖς καὶ τοὺς ἀδελφούς της Γρηγόριο τὸν Θεολόγο καὶ Καισάριο τὸν ἰατρό. Ὁ δὲ ἀδελφός της Γρηγόριος ὁ Θεολόγος γράφει, μεταξὺ ἄλλων, γι᾿ αὐτή: «Σὰν νοικοκυρά, σὰν σύζυγος, σὰν μητέρα, ὑπῆρξε ἀνώτερη ἀπὸ τὴν ἐνάρετη γυναῖκα, ποὺ τὸν τύπο περιγράφει τὸ τελευταῖο κεφάλαιο τῶν Παροιμιῶν τοῦ Σολομῶντος. Ἦταν ὀξύτατη διάνοια, γνώριζε τὶς Γραφές, δίδασκε καὶ ἔπραττε σύμφωνα μὲ τὶς θεῖες ἐντολές. Ἦταν ἱλαρὴ καὶ σεμνή, κόσμια, συνετή, ἤρεμη, κυρίαρχη τῆς γλώσσας της καὶ τῆς ἀκοῆς της, καὶ ἡ χριστιανικὴ τελειότητά της ἦταν γεμάτη ταπεινοφροσύνη. Ἀγαποῦσε τὴν προσευχή, τὴν ψαλμῳδία, τὶς κοινὲς καὶ τόσο κατανυκτικὲς τῶν χρόνων ἐκείνων ἀγρυπνίες. Ὅλη της ἡ ζωὴ ὑπῆρξε κάθαρση καὶτελείωση». Μία ἀῤῥώστια τὴν ἔστειλε πρόωρα στὶς αἰώνιες Μονές.
Οἱ Ἅγιοι Κλήμης καὶ Ἀντώνιος
Μαρτύρησαν διὰ ξίφους. (Ὁ δὲ Ἀντώνιος, ἴσως εἶναι ὁ ἴδιος μ΄ αὐτὸν τῆς 25ης Φεβρουαρίου).
Ἡ Ἁγία Θέη
Μαρτύρησε διὰ ξίφους.
Ὁ Ὅσιος Δαμιανὸς ὁ Ἐσφιγμενίτης
Πότε καὶ ποὺ γεννήθηκε δὲν γνωρίζουμε. Ὁ βίος του σῴζεται σὲ νεότερο χειρόγραφό της Ἱ. Μονῆς Ἐσφιγμένου. Σύμφωνα μὲ προφορικὴ παράδοση, ὁ Ὅσιος Δαμιανὸς ἀπὸ νεαρὸς ἀκόμα, ἐγκατέλειψε τὰ ἐγκόσμια καὶ ἔγινε μοναχὸς στὴ Μονὴ Ἐσφιγμένου του Ἁγίου Ὄρους. Ἦταν τύπος καὶ παράδειγμα μοναχοῦ στοὺς ἐκεῖ μοναχούς. Μετὰ ἀπὸ ἄδεια τοῦ ἡγουμένου τῆς Μονῆς, γιὰ περισσότερη ἄσκηση, ἀποσύρθηκε στὸ ἀπέναντι ἀπὸ τὸ κοινόβιο ὄρος, τῆς Σαμάρειας ὅπως τὸ ἔλεγαν. Κάποτε πῆγε σὲ κάποιο φίλο του μοναχό, ἀλλὰ δὲν τὸν βρῆκε στὸ κελλί του καὶ κάθισε καὶ τὸν περίμενε μέχρι τὸ βράδυ ποὺ ἦλθε. Ἀφοῦ συζήτησαν μαζί, ξεκίνησε νὰ φύγει. Ἡ ὥρα ὅμως ἦταν περασμένη καὶ ἔξω εἶχε ἀρχίσει καταῤῥακτώδης βροχή. Ἀλλ΄ ἐπειδὴ ὁ Γέροντάς του τοῦ εἶπε νὰ μὴ κοιμᾶται ποτὲ ἔξω ἀπὸ τὸ καλύβι του, ὁ Ὅσιος ἔκανε τέλεια ὑπακοὴ καὶ κάτω ἀπ΄ αὐτὲς τὶς ἀντίξοες καιρικὲς συνθῆκες ξεκίνησε γιὰ τὸ κελλί του. Σὲ κάποια στιγμὴ ὅμως χάθηκε καὶ δὲν μποροῦσε νὰ κάνει βῆμα μπροστὰ ἀπὸ τὴν νεροποντή. Ἡ φωνή του ἀμέσως ὑψώθηκε πρὸς τὸν Θεὸ καὶ εἶπε: «Κύριε σῶσε με, χάνομαι». Καὶ τὸ θαῦμα ἔγινε. Βρέθηκε χωρὶς νὰ τὸ καταλάβει μπροστὰ στὸ κελλί του. Ἔτσι θεάρεστα ἀφοῦ ἔζησε ἀπεβίωσε εἰρηνικὰ τὸ 1280 καὶ γιὰ 40 μέρες μετὰ τὴν κοίμησή του, ἔβγαινε ἀπὸ τὸν τάφο του θαυμάσια εὐωδιὰ μύρου, ποὺ οἱ Πατέρες στὸ μοναστήρι τοῦ Ἐσφιγμένου τὴν καταλάβαιναν ἀπὸ ἕνα μίλι μακριὰ καὶ δόξαζαν τὸν Θεό. (Ἀπὸ ὁρισμένους Συναξαριστές, περιττῶς ἀναφέρεται τὴν ἡμέρα αὐτὴ καὶ ἡ μνήμη τοῦ Ὁσιομάρτυρα Δαμιανοῦ (1568), ποὺ ἡ κυρίως μνήμη του ἑορτάζεται τὴν 14η Φεβρουαρίου).