Σήμερα 26/2 εορτάζουν:
- Όσιος Πορφύριος επίσκοπος Γάζης
- Αγία Φωτεινή η Μεγαλομάρτυς η Σαμαρείτιδα
- Αγία Ανατολή
- Αγία Φωτώ
- Αγία Φωτίς
- Αγία Παρασκευή
- Αγία Κυριακή
- Άγιος Φωτεινός
- Άγιος Ιωσής
- Άγιος Σεβαστιανός ο δούκας
- Άγιος Βίκτωρ
- Άγιος Χριστόδουλος
- Άγιος Ιωάννης ο Κάλφας ο Νεομάρτυρας
- Μνήμη χειροτονίας Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου σε πρεσβύτερο
- Άγιος Νικόλαος ο Κατοπινός
- Άγιος Θεόκλητος ο φαρμακός
- Σύναξη Υπεραγίας Θεοτόκου του Μεζχέτσκ εν Κιέβω Ρωσίας
- Όσιος Σεβαστιανός του Ποσεσόνε
Ὁ Ὅσιος Πορφύριος ἐπίσκοπος Γάζης
Δύναμη μεγάλη γιά τήν Ἐκκλησία μας ἀποτελοῦν ἀνά τούς αἰῶνες οἱ κληρικοί καί μάλιστα οἱ Ἐπίσκοποι, ὅταν αὐτοί ἐμπνέονται ἀπό τά ἱερά δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας μας, ἀπό θεῖο ζῆλο καί συγχρόνως παρουσιάζουν ζωή ἁγία καί δημιουργική. Τότε καθοδηγοῦν καί διδάσκουν τούς πιστούς, ἀλλά καί γίνονται σεβαστοί ἀπό φίλους καί ἐχθρούς, ἀπό ἄρχοντες καί ἀρχομένους. Εἶναι φῶτα πνευματικά, πού φωτίζουν τήν κοινωνία. Ὁ Ἐπίσκοπος Γάζης Πορφύριος συγκεντρώνει ὅλα αὐτά τά μεγάλα καί ἀξιοθαύμαστα προσόντα.
Ἀπό τήν πόλη τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, τή Θεσσαλονίκη καταγόταν ὁ Ἅγιος καί εἶχε τό προνόμιο νά γεννηθεῖ ἀπό γονεῖς πλουσίους. Πλουσίους τόσο στά ὑλικά ἀγαθά, ὅσο καί στά πνευματικά. Ὅμως ὁ Πορφύριος ἀπό τήν πρώτη του ἡλικία δέν ἑλκύσθηκε ἀπό τά ὑλικά άγαθά, χρήματα καί κτήματα. Ἑλκύσθηκε μέ τρόπο θαυμαστό καί ἐντυπωσιακό ἀπότόν πνευματικό θησαυρό τῶν γονέων του, τήν εὐλάβεια καί τήν ἀγάπη πρός τόν Κύριο, τόν ὁποῖο κι αὐτός ἀγάπησε «ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς καί τῆς καρδίας». Παραδόθηκε σ’ αὐτόν μέ ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη. Ὡραῖα τό σημειώνει ὁ ἱερός ὑμνωδός: «Ὅλον ἀπό σπάργανων σεαυτόν Κυρίω προσανέθηκας καί αὐτῷ ἐκολλήθης καί ψυχῇ καί καρδίᾳ».
Ἡ εἰδική κλήση τοῦ Θεοῦ ὁδήγησε τά βήματα τοῦ Πορφυρίου νωρίς στήν Αἴγυπτο, γιά νά γνωρίσει τήν ἐκεῖ μοναστική πολιτεία καί νά καρεῖ μοναχός. Καί ἦταν τότε ἡ Αἴγυπτος μέ τίς πάμπολλες ἐκεῖ ἱερές Μονές πραγματικό πανεπιστήμιο γιά τόν Πορφύριο καί τοῦ ἔδωσε τήν εὐκαιρία νά ἐμβαθύνει καλύτερα στήν ἀλήθεια καί τά δόγματα τῆς πίστεως καί νά σπουδάσει τήν ἁγία ζωή τῶν ὁσίων μοναχῶν. Μετά ἀπό πενταετῆ εὐλαβική μαθητεία στήν ἔρημο ἔρχεται στά Ἱεροσόλυμα, ὅπου ὁ Πατριάρχης Ἱεροσολύμων Πραΰλιος τόν χειροτονεῖ πρεσβύτερο καί ἀργότερα ὁ Ἐπίσκοπος Καισαρείας Ἰωάννης καί οἱ γύρω του Ἱεράρχες, τόν προάγουν Ἐπίσκοπο Γάζης. Ἡ Γάζα ἦταν μιά πόλη τῆς Παλαιστίνης πού ἀπέχει 5 χιλιόμετρα ἀπό τήν Μεσόγειο θάλασσα. Κι ἔτσι κατά τόν ἱερό ὑμνωδό «τῇ λυχνίᾳ ἐτέθη ἄξιος ἐργάτης».
Ἑτοιμασμένος πλέον μετά ἀπό πολυετῆ μαθητεία ὁ νέος Ἐπίσκοπος, ἀναλαμβάνει τό ἔργο του μέ ζῆλο, ἀλλά καί μέ τήν θερμή παράκληση στήν πηγή κάθε ἀγαθοῦ, τόν Κύριο (Ἰακ. α΄ 17), νά τόν ἐνίσχυσει «νά περιπατήσει ἀξίως τῆς ὑψηλῆς καί ὑπευθύνου κλήσεώς του» (Ἐφεσ. δ΄ 1). Σέ δυό κυρίως τομεῖς στρέφει τό ἐνδιαφέρον του ὁ Πορφύριος. Ὁ πρῶτος: Νά διδάξει τά πιστά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας καί νά τά διασφάλισει μέσα στή ζωή καί τά δόγματα τῆς Ὀρθοδοξίας. Καί ὁ δεύτερος: Νά ὁδηγήσει στήν πίστη τούς εἰδωλολάτρες πού βρίσκονταν ἀκόμη μακριά ἀπό τήν ἀλήθεια, ἀλλά καί τούς αἱρετικούς, οἱ ὁποῖοι δροῦσαν μέ τρόπο προκλητικό καί ἐπικίνδυνο. Καί ἐργάσθηκε ὁ Ἅγιος μέ ὅλες του τίς δυνάμεις, ὅπως τό σημειώνει καί ὁ ὑμνογράφος: «Ράβδῳ τῶν δογμάτων σου ἐπί νομάς ζωῆς τήν ἱεράν ποίμνην σου ποιμάνας, τῷ Θεῷ εὐηρέστησας». Ἀλλά καί θαύματα τόν ἀξίωσε ὁ Θεός νά κάνει, ὅσο ἀκόμη ζοῦσε. Μέ τά θαύματα αὐτά οἱ πιστοί οἰκοδομοῦνταν πολύ, ἀλλά καί οἱ ἄπιστοι ἐντυπωσιάζονταν καί νά γίνονταν ἐπιδεκτικοί: «Θαύμασι πλείστοις καί σημείοις κατεκόσμησε τόν βίον σου ὁ Χριστός».
Ὅμως κάποτε παρουσιάσθηκε στή Γάζα ἕνα μεγάλο πρόβλημα. Οἱ ἐκεῖ κρατικοί ὑπάλληλοι, ἐθνικοί κυρίως καί αἱρετικοί, φέρονταν μέ τρόπο ἄδικο καί σκληρό στούς Χριστιανούς. Καί παρά τήν ἐπέμβαση τοῦ Ἐπισκόπου, παρά τίς συνεχεῖς παρακλήσεις, αὐτοί δέν πείθονταν. Ἀναλαμβάνει λοιπόν ὁ καλός Ποιμήν, ὁ Πορφύριος, νά ζητήσει πλέον τό δίκαιο ἀπό τόν ἴδιο τόν αὐτοκράτορα. Ἐπιχειρεῖ ἕνα ταξίδι στήν Κωνσταντινούπολη καί μέ τήν μεσολάβηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου γίνεται δεκτός ἀπό τήν βασίλισσα Εὐδοξία. Ἦταν ἐποχή, πού ὁ ἱερός Χρυσόστομος δέν εἶχε συγκρουσθεῖ ἀκόμη μέ τήν Εὐδοξία. Φωτισμένος ἀπό τόν Θεό ὁ Πορφύριος προέβλεψε καί προανήγγειλε στή βασίλισσα ὅτι τό παιδί πού περίμενε θά ἦταν ἀγόρι. Κι ὅταν αὐτό πραγματοποιήθηκε καί γέννησε τόν Θεοδόσιο τόν μικρό, γέμισε μέ χαρά τόσο ἡ Εὐδοξία, ὅσο καί ὁ αὐτοκράτωρ Ἀρκάδιος (395 – 408). Χαρά, ἀλλά καί ἐμπιστοσύνη καί ἀγάπη καί θαυμασμό πρός τόν Ἐπίσκοπο Γάζης, στόν ὁποῖο καί παρεχώρησαν ἀμέσως ὡς δῶρο ὅ,τι αὐτός ζητοῦσε κι ἀκόμη περισσότερα.
Ὁ Ἀρκάδιος παρέδωσε γράμμα στόν Πορφύριο, διαμέσου τοῦ ὁποίου τακτοποιοῦνταν μόνιμα πλέον τό θέμα τῶν κρατικῶν ὑπαλλήλων τῆς Γάζης. Ἡ Εὐδοξία ἐξάλλου ἔδωσε στόν Ἐπίσκοπο δυό κεντηνάρια χρυσοῦ (χρυσάφι βάρους διακοσίων λίτρων, δηλαδή 64 κιλῶν) γιά τήν ἀνέγερση Ὀρθοδόξου Ναοῦ, ὅπως ἐπίσης καί διακόσια νομίσματα γιά τά ὑπόλοιπα ἔξοδα. Μέ χαρά πολλή ὁ καλός Ποιμήν, ὁ Ἐπίσκοπος Πορφύριος ἐπέστρεψε στή Γάζα καί ἀνέλαβε νά ἐκτελέσει τά ὅσα τό αὐτοκρατορικό ζεῦγος τόν εὐκόλυνε νά ἐκτελέσει. Ἀνήγειρε ἕναν περικαλλῆ χριστιανικό Ναό μέ σχέδιο πού εἶχε καθορίσει ἡ βασίλισσα. Γεμάτοι χαρά, ὅλοι μαζί, ποιμένας καί ποίμνιο, πανηγύρισαν τή νέα δωρεά τοῦ Θεοῦ, ἀλλά ἰδιαιτέρως οἱ Χριστιανοί εἶδαν γιά μία ἀκόμη φορά τήν ἀγάπη τοῦ Ἐπισκόπου τους, ὁ ὁποῖος ἐπιβλήθηκε σέ τόσους κόπους γιά νά ἔλθει τό ποθητό ἀποτέλεσμα.
Ὁ ἅγιος Ἐπίσκοπος τῆς Γάζης Πορφύριος ποίμανε θεοφιλῶς τήν Ἐπισκοπή του ἐπί 25 περίπου ἔτη καί τό ἔτος 420 μετέστη εἰρηνικά γιά τή βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. «Ἐκ τῆς γῆς τό πορφυρίζον ἀνθός ὡς Χριστοῦ εὐωδιά μετεφυτεύθη εἰς τούς κήπους τοῦ Παραδείσου». Εἶναι πολύ ἐπιτυχημένη ἡ ἐπιγραφή, ἡ ὁποία καί συνοψίζει τό ἀποτέλεσμα ὅλης της διακονίας του: «Ἥλιον ἔγνω τόν Χριστόν, ὁλολαμπής ἀστήρ ἐχρημάτισεν».
Αὐτοί εἶναι οἱ ἄξιοι κληρικοί καί μάλιστα οἱ Ἐπίσκοποι, οἱ ὁποῖοι διακονοῦν, ἐμπνέουν, οἰκοδομοῦν. Καί δόξα τῷ Θεῷ, δέν λείπουν καί ἀπό τή σημερινή μας ἐποχή!
Ἀπό τό βιβλίο «Ἔνθεοι Σάλπιγγες»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ἡ Ἁγία Φωτεινή ἡ Σαμαρείτιδα, Μεγαλομάρτυς
Ὅλοι γνωρίζουμε τή Σαμαρείτιδα, γιά τήν ὁποία μᾶς μιλᾶ τό ἐκτενές ἱερό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς πέμπτης Κυριακῆς μετά τό Πάσχα (Ιω. δ 542). Εἶναι ἡ γυναίκα ἐκείνη, ἡ ὁποία «ἦλθεν εἰς τό φρέαρ (πηγάδι) τοῦ Ιακώβ ἀντλῆσαι ὑδωρ». Ἐκεῖ βρήκε καθισμένο καί κουρασμένο ἀπό τήν ὀδοιπορία τόν Κύριο, μόνο του, διότι οἱ μαθητές εἶχαν πάει στήν διπλανή πόλη, γιά νά προμηθευθοῦν τίς πτωχικές τροφές τους. Τότε ἀρχισε ἡ στιχομυθία μεταξύ τοῦ εὐσπλαγχνικοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος «ἦλθε ζητήσαι καί σῶσαι τό ἀπολωλός» (Λουκ. ιθ΄ 10), καί τοῦ ἀπολωλότος προβάτου, τῆς ἁμαρτωλῆς ἐκείνης γυναίκας. Στιχομυθία ἱερή, μέ ἐρωτήσεις καί ἀπαντήσεις, ἐξηγήσεις καί ἀποκαλύψεις θείων ἀληθειῶν. Αὐτά ὅλα μέ ἱερή κατάνυξη καί περισσή εὐλάβεια παρακολούθησε ἡ διψασμένη ψυχή τῆς Σαμαρείτιδος. Μεταξύ τῶν μεγάλων αὐτῶν ἀληθειῶν περιλαμβάνεται καί ἡ ἀποκάλυψη γιά τό τί εἶναι ὁ Θεός, ποῦ καί πῶς αὐτός πρέπει νά λατρεύεται. «Ἔρχεται ὥρα, καί νῦν ἐστί», διακήρυξε ὁ Κύριος, «ὅτε οἱ ἀληθινοί προσκυνηταί προσκυνήσουσι τῷ Πατρί ἐν πνεύματι καί ἀλήθειᾳ». «Πνεῦμα ὁ Θεός, καί τούς προσκυνοῦντας αὐτόν ἐν πνεύματι καί ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν». Καί ἄλλη ἀκόμη ἔκπληξη καί ἀποκάλυψη γιά τή Σαμαρείτιδα, ὅτι αὐτός, μέ τόν ὁποῖο τήν ὥρα ἐκείνη μιλοῦσε, ἦταν ὁ Μεσσίας, τόν ὁποῖο μέ ἀγωνία καί ἱερή προσδοκία περίμενε ἐπί αἰῶνες ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα. Αὐτή ἡ συζήτηση γέννησε στή γυναίκα θαυμασμό πρός τό πάναγνο πρόσωπο τοῦ θείου συζητητῆ της καί συγχρόνως ἐσωτερική ἀλλοίωση. Καί ἡ ἀλλοίωση αὐτή ὀδήγησε σέ εἰλικρινή μετάνοια, ὅταν μάλιστα τῆς ἀπεκάλυψε ὁ Παντογνώστης καί τό ἀμαρτωλό παρελθόν της καί τήν ἐνοχή της ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ.
Κατανύσσεται ἡ Σαμαρείτιδα. Δέν ἀρκεῖται ὅμως μέχρι ἐδῶ. Αὐτά πού αἰσθάνθηκε ἡ ἰδία, αὐτά πού συγκίνησαν τήν ψυχή της ἐπιθυμεῖ νά τά μεταδώσει καί στούς οἰκείους καί τούς συμπατριώτές της. Ἀφήνει λοιπόν τήν ὑδρία, τή στάμνά της, καί σπεύδει καί καλεῖ: «Δεῦτε ἴδετε ἄνθρωπον, ὅς εἶπε μοι πάντα ὅσα ἐποίησα- μήτι οὗτος ἐστίν ὁ Χριστός;» Τόσος μάλιστα ἦταν ὁ ἐνθουσιασμός της καί τόση ἡ πειστικότητα μέ τήν ὁποία μίλησε, ὥστε χωρίς καμμία ἐπιφύλαξη καί καθυστέρηση οἱ κάτοικοι «ἐξῆλθον ἐκ τῆς πόλεως καί ἤρχοντο πρός αὐτόν». Κι ὅταν κι αὐτοί μέ ἔκπληξη διαπίστωσαν ὅ,τι καί ἡ συμπατριώτισσά τους μαρτύρησε, τότε «πολλοί ἐπίστευσαν εἰς αὐτόν τῶν Σαμαρειτῶν». Πόση κινητοποίηση, πόση συγκίνηση, πόση θαυμαστή ἀλλαγή μέσα σέ λίγη ὥρα! Τόση, ὥστε ὅλοι μαζί παρακάλεσαν τόν Διδάσκαλο νά ἔλθει στήν πόλη τους καί νά μείνει μαζί τους. Καί ἔμεινε πράγματι μαζί μέ τούς μαθητές του ἐκεῖ δύο μέρες. Δύο μέρες γεμάτες μέ τό κήρυγμα τῆς ἀληθείας. Μέ τόν τρόπο αὐτό οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι ἀντίκρυσαν τό ἔκπαγλο φῶς τῆς θείας ἀγάπης καί ἁγιότητος. Ἔτσι ἐξηγεῖται καί ὁ λόγος, τόν ὁποῖο εἶπαν: «αὐτοί ἀκηκόαμεν, καί οἴδαμεν ὅτι οὗτος ἐστίν ἀληθῶς ὁ σωτήρ τοῦ κόσμου ὁ Χριστός».
Ἡ ἱερή ἱστορία τοῦ Εὐαγγελίου φθάνει μέχρις ἐδῶ. Μέχρι τή στιγμή τῆς μετανοίας τῆς Σαμαρείτιδος καί τῆς ἐνθουσιώδους ἰεραποστολικῆς της δράσεως μέ τά θαυμαστά ἀποτελέσματα, πού εἴδαμε.
Ὅμως ἡ ἱστορία τῆς Σαμαρείτιδος ἔχει καί ἄλλη, θαύ-μαστή συνέχεια. Σύμφωνα μέ τούς ἱερούς Συναξαριστές, λίγο ἀργότερα, ὅταν ὁ ἀπόστολος Φίλιππος καί στή συνέχεια οἱ ἀπόστολοι Πέτρος καί Ἰωάννης ἐπισκέφθηκαν τή Σαμάρεια (Πράξ. η΄), ἡ Σαμαρείτισσα μαζί μέ ὅλη της τήν οἰκογένεια βαπτίσθηκε κι ἔγινε Χριστιανή. Πῆρε τό ἐπίσημο χριστιανικό ὄνομα Φωτεινή, μέ τό ὁποῖο εἶναι πλέον γνωστή στό χριστιανικό ἑορτολόγιο. Ἀπό σκοτεινή, λόγῳ τῆς ἁμαρτίας, ἔγινε καί ὀνομάσθηκε Φωτεινή! Ἐπίσης καί οἱ οἰκεῖοι της: Οἱ ἀδελφές της Φωτώ καί Φωτίς καί Παρασκευή καί Κυριακή καί Ἀνατολή. Καί τά παιδιά της Ἰωσῆς καί Φωτεινός. Ὅλοι μέ φωτεινά ὀνόματα καί φωτεινοί.
Ἀπό τότε ἡ Φωτεινή, ὁλότελα πιά ἀλλαγμένη καί μέ ἀπόλυτη πίστη καί εὐγνωμοσύνη στόν εὐεργέτη Κύριο, ἀνέλαβε ἔργο ἱεραποστολῆς μεταξύ τοῦ γυναικείου κόσμου μέ ἀποτελέσματα θαυμαστά, ὅσα χάρισε ὁ Θεός. Στή συνέχεια τήν βρίσκουμε ἱεραπόστολο στήν Ἀφρική καί ἀργότερα στή Ρώμη. Ἐδῶ στή Ρώμη κατόρθωσε νά εἰσέλθει καί σ’ αὐτά τά βασιλικά ἀνάκτορα, νά ἐπηρεάσει, νά κατηχήσει καί νά κάνει Χριστιανή τήν Δομνίνα, τήν κόρη τοῦ αἱμοβόρου διώκτη Νέρωνα καί ἀρκετές ἀπό τίς ὑπηρέτριές της. Γι’ αὐτήν τήν ἰεραποστολική της δράση ὀνομάσθηκε καί ἱσαπόστολος.
Ἦλθε ὅμως καιρός, πού ἡ ἱεραπόστολος καί ἱσαπόστολος Φωτεινή θά γίνει καί Μάρτυς, Μεγαλομάρτυς Χριστοῦ. Θά στεφανωθεῖ μέ τό ἀμαράντινο στεφάνι τῆς δόξας τοῦ μαρτυρίου. Ἔπειτα λοιπόν ἀπό διαταγή τοῦ αὐτοκράτορος συνελήφθηκε μέ τόν γιό της Ἰωσῆ, καί στή συνέχεια καί οἱ ὑπόλοιποι, καί ὁδηγήθηκαν ὅλοι στό μαρτύριο. Ὑπέστη διάφορα μαρτύρια, φυλάκιση, φρικτούς ξυλοδαρμούς, ρίψη σέ πηγάδι... Τελικά ἡ Φωτεινή καί οἱ ἀδελφές της Φωτώ, Παρασκευή, Κυριακή, Ἀνατολή, καί οἱ γιοί της, ὁ Ἰωσῆς καί ὁ Φωτεινός, «ξίφει τελειοῦνται». Ἡ Φωτίς μάλιστα «εἰς δύο προσδεθεῖσα δένδρα καί διαμερισθεῖσα, τελειοῦται».
Ὁλόκληρη οἰκογένεια, πιστοί, ἱεραπόστολοι, Μάρτυρες. «Αὕτη ἡ ἀλλοίωσις τῆς δεξιᾶς τοῦ Ὑψίστου». Τούς ἐπισκέφτηκε τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, δέχθηκαν μέ εὐγνωμοσύνη τήν Χάρη, μεταβλήθηκαν, ἔγιναν παράγοντες ἀναγεννήσεως στό κοντινό καί στό μακρινό περιβάλλον τους. Φώτισαν καί φωτίζουν συνεχῶς τούς πιστούς μέσα στούς αἰώνες. Φωτεινοί ἄνθρωποι μᾶς χρειάζονται καί σήμερα. Ὁ Κύριός μας ἄς μᾶς τούς χαρίζει.
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ψάλλει γιά τήν ἁγία μεγαλομάρτυρα καί ἰσαπόστολο Φωτεινή:
Θείῳ Πνεύματι καταυγασθεῖσα καί τοῖς νάμασι καταρδευθεῖσα, παρά Χριστοῦ τοῦ Σωτήρος, πανεύφημε, τῆς σωτηρίας τό ὕδωρ κατέπιες καί τοῖς διψῶσιν ἀφθόνως μετέδωκας, Μεγαλομάρτυς καί Ἰσαπόστολε Φωτεινή, Χριστόν τόν Θεόν ἱκέτευε σωθῆναι τάς ψυχάς ἡμῶν.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἄνθη τοῦ Παραδείσου»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ἅγιος Θεόκλητος «ὁ φαρμακός»
Ἡ μνήμη του σημειώνεται στὸν Κώδικα τῶν Παρισίων 1578. Δὲν ἔχουμε βιογραφικά του στοιχεῖα, ἀλλὰ ὁ Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης στὸ Ἁγιολόγιό του ὑποθέτει, ὅτι ἴσως εἶναι ὁ μάγος ποὺ ἔδωσε στὴν Ἁγία Φωτεινὴ τὸ δηλητήριο καὶ πίστεψε στὸ Χριστὸ καὶ στὴ συνέχεια ἀποκεφαλίστηκε.
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Κάλφας, νεομάρτυρας
Μέσα στή μεγάλη φάλαγγα τῶν Νεομαρτύρων, οἱ ὁποῖοι μαρτύρησαν στήν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας ὑπέρ τῆς πίστεως καί τῆς πατρίδος, ἀνήκει καί ὁ Ἰωάννης, ὁ γνωστός ὡς κάλφας.
Ἦταν ἐκλεκτός τεχνίτης λεπτουργός καί ἐργαζόταν μέ πολλή εὐσυνειδησία στά ἀνάκτορα τοῦ σουλτάνου. Καί ἀκριβῶς ἐπειδή ἦταν ἱκανός καί ἐπιτήδειος στήν τέχνη καί ἀγαθός στήν ψυχή, τόν προτιμοῦσαν πολλοί ἀγάδες καί τοῦ ἐμπιστεύονταν καί ἄλλες ἰδιωτικές τους ἐργασίες. Καί αὐτός ἐκπλήρωνε πάντοτε τό καθῆκον του ὡς φιλότιμος καί πιστός καλλιτέχνης. Ἐφάρμοζε ἄλλωστε πάνω στά πράγματα τόν λόγο τοῦ Ἀποστόλου: «ἐκ ψυχῆς ἐργάζεσθε ὡς τῷ Κυρίῳ καί οὐκ ἀνθρώποις» (Κολ. γ΄ 23).
Ἡ ἀγαθή καί καλλιεργημένη ψυχή τοῦ Ἰωάννου δέν περιοριζόταν μόνο στή βιοποριστική ἐργασία. Ὡς πιστός Χριστιανός καί ἁγνός Ἕλληνας, μέσα στά χρόνια τῆς μαύρης δουλείας ἀνέπτυξε θαυμαστή ἀγαθοεργή δράση. Γεμάτος ἀγάπη πρόσφερε ἀπό τά χρήματά του στίς πτωχικές οἰκογένειες καί μάλιστα στά ὀρφανά, γιά νά ἔχουν τά ἀπαραίτητα νά ζήσουν. Ἐπισκεπτόταν Χριστιανούς ἀδικοφυλακισμένους καί φρόντιζε μέ τή δική του πληρωμή νά ἀποφυλακίζονται καί νά ἐπανέρχονται στά σπίτια τους. Τέτοιες ἀμέτρητες καί διάφορες καλωσύνες ἦταν τό καθημερινό του ἔργο, τό ὁποῖο ταπεινά καί ἀθόρυβα ἐργαζόταν. Ἦταν ἡ καθημερινή πνευματική τροφή του, γιά τήν ὁποία καί δόξαζε τόν Θεό, διότι τόν ἀξίωνε νά ἔχει μιά τέτοια ἀποστολή καί τιμή. Μέ τόν τρόπο αὐτό γέμιζε τήν ψυχή του μέ τή χαρά τῆς ἀγαθοεργίας, ἀλλά καί εὐχαριστοῦσε καί ἀνακούφιζε τούς γύρω του.
Ἡ ἐπιτυχία στήν ἐργασία του καί ἡ ἀγαθότητα τῆς ψυχῆς τοῦ ἐνθάρρυνε κάποιον Τοῦρκο νά τοῦ ζητήσει ὡς ἐξυπηρέτηση νά προσλάβει ἕνα συγγενῆ του νέο, στήν ἐργασία, νά τόν μάθει τήν τέχνη καί τόν ἐξασκήσει σέ καλό λεπτουργό. Καί ὁ Ἰωάννης μέ τήν ἀγαθή του διάθεση ὄχι μόνο δέν ἀρνήθηκε, ἀλλά καί πέτυχε νά τόν προσλάβουν τόν νέο καί σ’ αὐτά τά ἀνάκτορα τοῦ σουλτάνου. Καί ὁ νεαρός μαθητευόμενος, μωαμεθανός ἔξυπνος, κοντά στόν διδάσκαλό του Ἰωάννη ἐξελίχθηκε σέ ἐκλεκτό τεχνίτη, ἀλλά καί, δυναμικός ὅπως ἦταν, κατόρθωσε γρήγορα νά πάρει μέσα στά ἀνάκτορα θέση καί ἀξίωμα ἀνώτερο. Μέσα ὅμως στόν νεαρό ἀξιωματοῦχο κρυβόταν πλοῦτος τουρκικῆς πονηριᾶς καί φανατισμοῦ, πού τόν ἀπεκάλυψε, ὅταν ἔμαθε καλά τήν τέχνη καί κέρδισε τά ἀξιώματα.
Μέ τό πλαστό ἐνδιαφέρον καί τήν ὑποκριτική φιλία ζήτησε κάποια μέρα ἀπό τό δάσκαλό του, τόν Χριστιανό Ἰωάννη, νά τοῦ μιλήσει μέ εἰλικρίνεια γιά τόν Μωάμεθ. Νά τοῦ ἐμπιστευθεῖ ποιά γνώμη ἔχει ἡ θρησκεία τῶν Χριστιανῶν γιά τόν Μωάμεθ καί ποιά εἶναι ἡ ἀλήθεια. Ἡ μεγάλη ἐπιμονή τοῦ Ἀγαρηνοῦ καί ἡ προσποιητή ἔκφραση ἐχεμύθειας καί ἐμπιστοσύνης ἔπεισε τόν Ἰωάννη νά τοῦ ἀποκαλύψει τήν ἀλήθεια· νά τοῦ μιλήσει μέ θερμότητα γιά τόν Χριστό ὡς τόν μόνο ἀληθινό Θεό, γιά τόν Χριστιανισμό ὡς τή μόνη ἀληθινή θρησκεία, ἐνῶ τήν μωαμεθανική ὡς κατασκεύασμα ἀνθρώπινο.
Τότε ἦταν πού ἡ προσποιητή φιλία τοῦ Ἀγαρηνοῦ μεταβλήθηκε ἀμέσως σέ ἔχθρα. Χωρίς ἴχνος εὐγνωμοσύνης καί τιμῆς πρός τόν διδάσκαλό του, πού ἦταν καί ὁ αἴτιος τῆς ἀναδείξεώς του, τόν ὁδηγεῖ στόν Κριτή, ὁ ὁποῖος μέ τή σειρά του, ὅταν πληροφορεῖται τά γεγονότα, τόν ὑποβάλλει σέ μαρτύριο. Ἐπί ὥρα πολλή μπροστά στόν προδότη ἀξιωματοῦχο, πού παρακολουθεῖ μέ εὐχαρίστηση, δέρνουν τόν Ἰωάννη ἀλύπητα καί τοῦ ζητοῦν νά βλασφημήσει καί νά ἀρνηθεῖ τήν πίστη του. Κι ἐπειδή αὐτός μένει σταθερός, τόν κλείνουν στή φυλακή. Μέσα στή φυλακή δοκιμάζουν σειρά βασανιστηρίων γιά νά τόν κάμψουν. Τό παλληκάρι ὅμως τοῦ Χριστοῦ, διδαγμένο ἀπό τό Εὐαγγέλιο καί τήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀπό τή σταθερότητα τῶν ἄλλων ἀγωνιστῶν καί μαρτύρων τῆς πίστεως, μένει ἀνδρεῖος στρατιώτης τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Πατρίδος καί ὑψώνει ὅσο μπορεῖ ὑψηλότερα, ὡς σημαία, τά ὑψηλά ἰδανικά του, ψάλλοντας ὕμνους στόν Τριαδικό Θεό καί τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
Τόν ὁδηγοῦν στή συνέχεια στή Μαύρη Θάλασσα καί ἐκεῖ ἐπί ἕξι μῆνες καί σέ σκληρές συνθῆκες τόν ἀναγκάζουν νά ἐργάζεται σέ καταναγκαστικά βαριά ἔργα. Ἕξι μῆνες σκληροῦ μαρτυρίου ὑπέμενε ὁ Μάρτυς μέ προσευχή καί καρτερία. Μετά ἀπό τούς ἕξι μῆνες ἀκολουθεῖ καί πάλι φυλάκιση τριῶν μηνῶν μέ ἀλλεπάλληλα βασανιστήρια, ἕως ὅτου ὁ δικαστής καί οἱ ἄρχοντες ἀντιλήφθηκαν, ὅτι δέν πετυχαίνουν τίποτε. Ἔτσι τό ἀργό μαρτύριο τοῦ εὐλαβοῦς λεπτουργοῦ θά διαδεχθεῖ τό τελειωτικό. Στίς 26 Φεβρουαρίου τοῦ ἔτους 1575 στό Ἐργάτ Παζάρ τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἐνῶ γύρω συγκεντρώνεται πολύς κόσμος, οἱ Τοῦρκοι ἀποκεφαλίζουν τόν Ἰωάννη, τόν γνωστό ὡς κάλφα, τόν Μάρτυρα τῆς ἀγάπης καί τῆς σταθερότητος. Καί ὁ Κύριος «τοῖς χοροῖς ἠρίθμησε τῶν ἁγίων τήν μακάριαν ψυχήν».
Ἡ ἀγάπη ἦταν τό χαρακτηριστικό γνώρισμα τοῦ Μάρτυρα. Ἀγάπη πρός τόν Χριστό, τήν Πατρίδα καί τούς ἀνθρώπους, φίλους καί ἐχθρούς. Αὐτή τήν ἀγάπη τήν ἔδειξε μέχρι θυσίας καί ἔγινε γιά ὅλους μας παράδειγμα ἀγάπης!
Ἀπό τό βιβλίο «Φωστῆρες Ὑπέρλαμπροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Οἱ Ἁγίες Ἀνατολή, Φωτώ, Παρασκευή, Κυριακὴ καὶ Φωτίδα
Ἦταν ἀδελφὲς τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς καὶ οἱ μὲν τέσσερις πρῶτες μαρτύρησαν διὰ ξίφους, τὴν δὲ πέμπτη ξέσχισαν ἀφοῦ τὴν ἔδεσαν σὲ δυὸ δένδρα.
Οἱ Ἅγιοι Φωτεινός, Ἰωσής, Σεβαστιανὸς ὁ δούκας, Βίκτωρ καὶ Χριστόδουλος
Οἱ δυὸ πρῶτοι ἦταν γιοὶ τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς. Ὅλοι μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ὁ Κατοπινός
Ἡ μνήμη του ἀναφέρεται μόνο στὸν Συναξαριστὴ τοῦ Delehaye, χωρὶς καμιὰ ἄλλη πληροφορία, ἁπλὰ «μνήμη τοῦ ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Νικολάου τοῦ Κατοπινοῦ».