Σήμερα 8/3 εορτάζουν:
- Όσιος Θεοφύλακτος Επίσκοπος Νικομήδειας
- Όσιος Παύλος ο Ομολογητής επίσκοπος Πλουσιάδος
- Άγιος Ερμής ο Απόστολος
- Άγιος Δίων ο Μάρτυρας
- Όσιος Δομέτιος
- Άγιος Κύριλλος ο Ιερομάρτυρας
- Άγιοι Φηλικίτη, Ερένια, Ρογάτος, Φίλιξ, Ρογάτος, Βεάτος, Ουρβανός, Σιλβάνος και Μαμμίλος οι Μάρτυρες
- Όσιοι Λάζαρος και Αθανάσιος εκ Ρωσίας
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου του Σημείου εν Κουρσκ της Ρωσίας
Ὁ Ὅσιος Θεοφύλακτος ἐπίσκοπος Νικομήδειας
Οἱ δυσκολίες στήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν ἔλειψαν ποτέ. Ἡ Ὀρθόδοξη Πίστη πάρα πολλές φορές στό πέρασμα τῶν αἰώνων βρέθηκε ἐνώπιον ἐχθρῶν καί ἀντιδράσεων, σέ κατάσταση μάχης καί πολέμου. Πάντοτε ὅμως στίς περιστάσεις αὐτές ὁ Θεός τῆς ἀληθείας ἀναδείκνυε τούς ἐνθουσιώδεις ἀγωνιστές, οἱ ὁποῖοι μέ ζῆλο ἔνθεο ἀγωνίζονταν μέχρι θανάτου γιά τήν ὑπεράσπιση τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἕνας τέτοιος ἀγωνιστής ἀναδείχθηκε στόν ὄγδοο – ἕνατο αἰώνα καί ὁ ἐπίσκοπος Νικομήδειας Θεοφύλακτος.
Ἀπό τά μέρη τῆς Ἀνατολῆς καταγόταν ὁ Θεοφύλακτος, νωρίς ὅμως ἐγκαταστάθηκε στή Βασιλεύουσα, τήν Κωνσταντινούπολη. Ἐκεῖ γνωρίσθηκε καί συνδέθηκε μέ τόν Ταράσιο, ὅταν αὐτός ἦταν ἀκόμη λαϊκός, γραμματεύς ἐξ ἀπορρήτων τῆς βασίλισσας Εἰρήνης. Γρήγορα ὁ Ταράσιος ἀναγνώρισε τόν εὐθύ καί σταθερό χαρακτήρα τοῦ Θεοφύλακτου, τήν ἁγνότητα τῶν διαθέσεών του, τήν ἁγία πολιτεία του. Γι’ αὐτό καί τόν ἐκτίμησε βαθύτατα. Κι ὅταν ἐξελέγη Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (784 – 806), εἶδε στό πρόσωπο τοῦ Θεοφύλακτου τόν ἐκλεκτό συνεργάτη του, τόν ἀγωνιστή τῆς ἀλήθειας, τόν ὁποῖο στέλνει ὁ Θεός κοντά του, γιά νά τόν βοηθήσει στούς ἀγῶνες του. Γι’ αὐτό καί τόν κάνει μοναχό καί τόν στέλνει μαζί μέ ἄλλους ἐκλεκτούς πιστούς σέ μοναστήρι τοῦ Βοσπόρου, γιά νά ἀσκηθεῖ. Πράγματι τήν περίοδο τῆς μοναστικῆς ἀσκήσεως τήν χρησιμοποίησε ὁ Θεοφύλακτος, ὅπως παλαιότερα οἱ μεγάλοι Πατέρες, γιά αὐτοσυγκέντρωση, μελέτη τῆς θείας σοφίας, ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό. Καί δέν ἄργησε νά ἔλθει ἡ στιγμή, κατά τήν ὁποία ὁ Πατριάρχης Ταράσιος ἐκτιμώντας ἀκόμη περισσότερο τήν ἁγία ζωή του, τόν ἔνθεο ζῆλο του, τή μεγάλη του μόρφωση τόν ἐξέλεξε καί τόν χειροτόνησε ἐπίσκοπο Νικομήδειας.
Στήν ὑψηλή αὐτή ἔπαλξη φάνηκε ἡ λαμπρή προσωπικότητά του. Ἀφοσιώνεται ὡς καλός ποιμένας στό ποίμνιο καί τή διακονία του. Μέ τό κήρυγμα καί τή φιλανθρωπία διακονεῖ τούς Χριστιανούς. Κηρύττει καί κατευθύνει στήν ἀλήθεια. Συμβουλεύει καί προτρέπει. Ἐξάλλου κτίζει νοσοκομεῖα, ἱδρύει ἰδιαίτερα ταμεῖα, ἀπό τά ὁποῖα μποροῦν νά ἐνισχύονται καί νά συντηροῦνται οἱ φτωχοί, οἱ ἄρρωστοι, οἱ χῆρες, τά ὀρφανά. Δέν διστάζει κι αὐτός ὁ ἴδιος πολύ συχνά νά ἐπισκέπτεται τίς καλύβες τῶν πτωχῶν καί μέ τά ἴδια του τά χέρια νά δίνει βοηθήματα, νά διακονεῖ καί νά νοσηλεύει, νά περιποιεῖται τούς ἀσθενεῖς. Αἰσθανόταν γι’ αὐτό ἰδιαίτερη χαρά, μιμούμενος τόν Κύριό του Ἰησοῦ. Γίνεται ἡ καιομένη λαμπάδα, ἡ ὁποία λάμπει, φωτίζει, θερμαίνει τούς πιστούς.
Σέ λίγο ὅμως ἡ κατάσταση στήν Κωνσταντινούπολη ἀλλάζει. Μετά τήν ἔκπτωση τῆς βασίλισσας Εἰρήνης καί τή διαδοχή διαφόρων βασιλέων ἀνέβηκε στόν αὐτοκρατορικό θρόνο ὁ Λέων ὁ Ε΄ (813 – 820), τότε πού Πατριάρχης τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἦταν ὁ διάδοχος τοῦ Ταρασίου Νικηφόρος (806 – 815). Ἀλλά τότε ἀκριβῶς ἄρχισε νέος σάλος στήν Ἐκκλησία. Διότι ὁ αὐτοκράτωρ, ὀπαδός τῆς ἐκκλησιαστικῆς μεταρρυθμίσεως, διέταξε, παρά τόν γνωστό ὄρο τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τήν καθαίρεση τῶν ἁγίων εἰκόνων. Οἱ εἰκονομάχοι βρίζουν καί βεβηλώνουν τίς ἅγιες εἰκόνες. Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ καί ἡ Ὀρθόδοξη Πίστις βρέθηκε καί πάλι σέ κατάσταση διωγμοῦ. Σ’ ὅλες αὐτές τίς θρασύτητες ἀντιτάχθηκε θαρραλέα ὁ Πατριάρχης Νικηφόρος καί μαζί του στήν πρώτη γραμμή τῆς μάχης οἱ ὅσιοι μοναχοί τῆς Μονῆς Στουδίου καί πλειάδα γενναίων ὀρθοδόξων Ἱεραρχῶν, μεταξύ τῶν ὁποίων καί ὁ Νικομήδειας Θεοφύλακτος. Διαφωτίζουν τόν λαό καί προσπαθοῦν νά τόν στηρίξουν στήν Ὀρθοδοξία.
Ὁ αὐτοκράτωρ Λέων καλεῖ τούς ἀγωνιστές ἀρχιερεῖς στά ἀνάκτορα. Κι ἐκεῖ οἱ τίμιοι ἱεράρχες τοῦ ἀναπτύσσουν μέ ὑπομονή τά ἐπιχειρήματα, γιά νά ἀντιληφθεῖ καί νά ἀναγνωρίσει τό λάθος του. Ὁ Θεοφύλακτος, παρά τόν σεβασμό, τόν ὁποῖο αἰσθάνεται στόν αὐτοκρατορικό θρόνο, μέ θάρρος πού τοῦ ἐμπνέει ἡ χριστιανική του ἰδιότητα καί ἡ ἀλήθεια, στηλιτεύει τή στάση του καί τόν θέτει ἀντιμέτωπο τοῦ Θεοῦ.
Ποία ἡ συνέχεια; Ὁ αὐτοκράτωρ χρησιμοποιεῖ πλέον αὐθαίρετα μέτρα. Ἀποστέλλει ὅλους τους ἱεράρχες σέ ἐξορία. Τόν Πατριάρχη Νικηφόρο στή Θάσο, ἄλλους σέ ἀλλά μέρη καί τόν Θεοφύλακτο στό παραθαλάσσιο φρούριο Στρόβιλο, στή Λυκία. 30 χρόνια μένει ἐκεῖ ἐξόριστος, μέσα σέ στερήσεις καί κακουχίες καί πάρα πολλές ἄλλες ἀντιξοότητες. Δέν μεμψιμοιρεῖ ὅμως. Ἄκαμπτος στό Ὀρθόδοξο φρόνημα καταφεύγει πάντοτε στόν Ἀρχηγό τῆς Ἀλήθειας, τόν Κύριο Ἰησοῦ, καί ζητᾶ τήν ἐπέμβασή του γιά τήν ἐπικράτηση τῆς Ὀρθοδοξίας. Καί αὐτός βέβαία πέθανε στήν ἐξορία ὡς ὁμολογητής καί μάρτυρας γιά χάρη τῆς πίστεως, κι ὁ θάνατός του πού δημιούργησε μεγάλη θλίψη στό ποίμνιό του καί σ’ ὅλους τούς Ὀρθοδόξους. Ὁ Θεός ὅμως ἄκουσε τίς προσευχές του καί ἔδωσε, ὥστε γρήγορα νά λάμψει ἡ ἀλήθεια, νά νικήσει ἡ Ὀρθοδοξία. Ὅταν ἦταν βασίλισσα ἡ Θεοδώρα καί Πατριάρχης ὁ Μεθόδιος (842) συντελέσθηκε ὁ θρίαμβος τῆς Ὀρθοδοξίας καί ἐπικράτησε ἡ ἀλήθεια. Μέ τιμές πολλές, μέ εὐλάβεια ἀνάλογη, κλῆρος καί λαός τήν Α΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, ἡ ὁποία ἀπό τότε πῆρε τό ὄνομα Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀναστήλωσε τίς ἅγιες εἰκόνες καί ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ βρῆκε καί πάλι τήν εἰρήνη της. Τότε τό ποίμνιο τοῦ Ἐπισκόπου Νικομηδείας Θεοφύλακτου ζήτησε καί ἔλαβε μέ πολλή εὐγνωμοσύνη ἀπό τόν τόπο τῆς ἐξορίας τά ἱερά λείψανά του.
Ὁ ἅγιος Θεοφύλακτος καί ὅλοι οἱ συνεργοί του τώρα ἀπολαμβάνουν στόν οὐρανό τόν δίκαιο ἔπαινο καί τό στεφάνι τῶν ἀγωνιστῶν. Κι ἐμεῖς πού παραλάβαμε ἀπό αὐτούς ἀνόθευτη τήν ἀλήθεια καί τήν ὀρθή πίστη, ἔχουμε ὑποχρέωση ἀπέναντι σ’ αὐτούς καί στίς μετέπειτα γενιές, ἀλλά καί στόν Θεό, νά ζήσουμε τήν ἀλήθεια αὐτή, ἀλλά καί νά τή διαφυλάξουμε.
Στιχηρόν τοῦ Ἑσπερινοῦ. Ἦχος α΄.
Πάτερ Θεοφύλακτε Θεοῦ φυλακαῖς φρουρούμενος διεφυλάχθης ἀλώβητος καί πύργος ἄσειστος·
Ἐκκλησίας ὤφθης πειρασμοῖς ἀκλόνητος, τοῖς τῶν αἱρετικῶν μηχανήμασι
καί νῦν ἱκέτευε δωρηθῆναι ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τήν εἰρήνην καί τό μέγα ἔλεος.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἀθλητές Στεφανηφόροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ὅσιος Παῦλος ὁ Ὁμολογητὴς ἐπίσκοπος Πλουσιάδος
Ἔζησε καὶ αὐτὸς κατὰ τὴν περίοδο τῆς εἰκονομαχίας καὶ διακρίθηκε μεταξὺ τῶν ἀκούραστων ὑπερασπιστῶν καὶ ἀτρόμητων φρουρῶν καὶ συνηγόρων τῆς Ὀρθοδοξίας.Πλήθη ὁμοφρόνων του διώκονταν, ἐξορίζονταν, βασανίζονταν, φυλακίζονταν, σκοτώνονταν, ἄλλοι ἦταν μὲ κομμένη τὴν μύτη καὶ τὴν γλῶσσα ἱερὰ θύματα τοῦ μαρτυρίου ὑπὲρ τῶν Εἰκόνων. Ἀλλ΄ ἡ πιθανότητα, ὅτι θὰ ἔπασχε καὶ αὐτὸς τὰ ἴδια, δὲν ἀναχαίτισε τὴν εὐσεβὴ ζέση τοῦ Παύλου. Πήγαινε λοιπὸν σὲ διάφορα μέρη καὶ ἐνεθάῤῥυνε τὴν ἀντίστασηκατὰ τῶν αὐτοκρατορικῶν διαταγῶν. Δίδασκε, ὅτι οἱχριστιανοὶ κανένα σεβασμὸ δὲν ὀφείλουν καὶ καμιὰ ὑπακοὴ σὲ Πατριάρχες καὶ Ἐπισκόπους εἰκονομάχους καὶ διαμαρτυρόταν κατὰ τῆς ἀνίερης ἀνατροπῆς, ποὺ ἤθελαν νὰ ἐπιβάλουν στὴν Ἐκκλησία. Γιὰ τὴν διαγωγή του αὐτὴ καταδιώχθηκε, φυλακίστηκε καὶ ἐξορίστηκε. Ἀλλ΄ αὐτὸς ἔμεινε ἀκλόνητος στὸν τίμιο ἀγῶνα του καὶ παρέδωσε τὴν πνοή του μαχόμενος μέχρι τελευταίας στιγμῆς.
Ὁ Ἅγιος Ἑρμῆς ὁ Ἀπόστολος
Αὐτὸν ἀναφέρει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στὴν πρὸς Ρωμαίους ἐπιστολή του (ιστ΄ 14). Κατὰ τὴν παράδοση ἔγινε ἐπίσκοπος Δαλματίας καὶ ἀπεβίωσε εἰρηνικά. Στὸν Συναξαριστὴ Delehaye καλεῖται Ἑρμῦλος. Στὸν δὲ Παρισινὸ Κώδικα 13 φ. 296 ἡ μνήμη του φέρεται κατὰ τὴν 8η Ἀπριλίου μετὰ τοῦ Ἠρωδίωνος, Ἀσύγκριτου, Φλέγοντος, Ρούφου, Ἔπαφρα καὶ Ἀγάβου.
Ὁ Ἅγιος Δίων
Μαρτύρησε διὰ μαχαίρας.
Ὁ Ὅσιος Δομέτιος
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.