Σήμερα 19/3 εορτάζουν:
- Άγιοι Χρύσανθος και Δαρεία
- Άγιοι Κλαύδιος ο Τριβούνος, Ιλαρία η σύζυγος του και τα παιδιά τους Ιάσων και Μαύρος
- Άγιος Παγχάριος
- Άγιοι Διόδωρος ο πρεσβύτερος και Μαριανός ο διάκονος
- Άγιος Δημήτριος ο Τορναράς
- Οσία Μαρία η πριγκίπισσα
- Όσιος Ιννοκέντιος ο Θαυματουργός
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου της Τρυφερής, εν Σμόλενσκ Ρωσίας
Οἱ Ἅγιοι Χρύσανθος καὶ Δαρεία
Παιδί μου, ἐσύ Χριστιανός; Ὁ υἱός του συγκλητικοῦ ὀπαδός τῆς πίστεως αὐτῆς, πού ἀρνεῖται τήν προσκύνηση καί τήν λατρεία στούς θεούς μας, πού εἶναι τόσο ἀξιοσέβαστοι; Αὐτή τήν ἐρώτηση ἔκανε ὁ συγκλητικός Πολέμων στόν γιό του Χρύσανθο, ὅταν ἀνακάλυψε, ὅτι ἦταν Χριστιανός.
Ναί, πατέρα, πιστεύω στόν Κύριόν μου, τόν Ἰησοῦ Χριστό, τόν Σωτήρα μου, πού σταυρώθηκε καί ἔχυσε τό αἷμα τοῦ γιά μένα, ἦταν ἡ σταθερή ἀπάντηση τοῦ πιστοῦ παιδιοῦ, πού στήν ὡραία καί εὐγενή καρδιά του ἄναψε ἡ φλόγα τῆς πίστεως πρός τόν Θεάνθρωπο Λυτρωτή μας. Κατάπληξη καί ὀργή, πόνος καί ἐκδίκηση μαζί ἀναπτύχθηκαν στήν καρδιά τοῦ ὑπερήφανου πατέρα. Τό παιδί του, τό παιδί τοῦ συγκλητικοῦ Χριστιανός; Αὐτό εἶναι ἀπαράδεκτο. Πρέπει γρήγορα, χωρίς ἀναβολή νά γυρίσει στή λατρεία τῶν θεῶν. Στή λατρεία, ἀπό τήν ὁποία τόν ἀπεμάκρυναν ποιός ξέρει μέ ποιές ὑποσχέσεις ἄνθρωποι σκοτεινοί καί ξένοι μέ τίς ὡραῖες παραδόσεις τῆς οἰκογένειάς μας.
Πῶς ὅμως θά κατορθωθεῖ αὐτό; Ὁ εἰδωλολάτρης πατέρας συλλαμβάνει τό σχέδιό του καί τό βάζει γρήγορα σέ ἐφαρμογή. Θά ζητήσει ἀπό τό παιδί του νά δημιουργήσει οἰκογένεια. Γνωρίζει, ὅτι οἱ Χριστιανοί δέν ἀποφεύγουν τήν οἰκογένεια. Ὅμως θά τοῦ συστήσει ὡς σύζυγο μιά νέα, ἀντάξια της οἰκογένειάς του, μέ προσόντα πολλά καί μόρφωση σπουδαία, Ἀθηναία στήν καταγωγή, πού διακρίνεται γιά τήν ἀνωτερότητα τῶν τρόπων της καί τόν καλό της χαρακτήρα, εἰδωλολάτριδα ὅμως. Ἐκείνη, σκέπτεται ὁ Πολέμων, θά τόν ἐπηρεάσει ἀποτελεσματικά καί θά τόν πείσει νά ἀφήσει τίς παραδοξολογίες τῆς νέας θρησκείας καί νά λατρεύσει πάλι τούς πατρογονικούς θεούς. Ὁ Χρύσανθος δέν ἔχει ἀντίρρηση στήν πρόταση. Πιστεύει ὅτι ὁ Ἰησοῦς, τόν ὁποῖο τόσο ἀγαπᾶ καί μέ ὅλη τή δύναμη τῆς καρδίας του κηρύττει, θά τόν βοηθήσει νά ὁδηγήσει καί ἐκείνη στό φῶς καί τήν ἀλήθεια τή χριστιανική.
Καί πράγματι. Δέν πέρασε πολύς καιρός καί ἡ εὐγενής καρδία τῆς Δαρείας φωτίζεται ἀπό τό ἄπλετο φῶς τῆς θείας ἀληθείας· πιστεύει στόν Χριστό βαπτίζεται, καί μαζί μέ τόν σύζυγό της κηρύττει τόν Ἰησοῦ Χριστόν Υἱό τοῦ Θεοῦ καί Σωτήρα τοῦ κόσμου. Εὐλογημένο ἀνδρόγυνο. Χαίρονται οἱ Χριστιανοί τήν ὡραία χριστιανική οἰκογένεια τῆς ἀριστοκρατίας τῆς Ἀλεξάνδρειας. Πολλά περιμένουν ἀπ’ αὐτήν. Ἀλλά ὁ συγκλητικός πατέρας ὀργίζεται παράφορα. Δέν μπορεῖ νά ἀνεχθεῖ τήν προσβολή. Γι’ αὐτό καί ξεχνᾶ τήν πατρική του ἰδιότητα· κλείνει τά σπλάγχνα τῆς πατρικῆς ἀγάπης καί ὁρκίζεται ἐκδίκηση. Μή λησμονοῦμε ὅτι ἡ εἰδωλολατρία βρίσκεται ἀκόμη στό μεσουράνημά της.
Στό θρόνο τῆς Ρώμης βρίσκεται ὁ αὐτοκράτωρ Νουμεριανός (283 – 284). Οἱ διωγμοί ἐξακολουθοῦν. Ὁ πατέρας καταγγέλλει τό γιό του στόν ὕπαρχο Κελερίνο. Καί ἐκεῖνος τόν παραδίδει στόν τριβοῦνο (στρατιωτικό διοικητή) Κλαύδιο. Σκληρός καί ἀδυσώπητος ὁ Κλαύδιος, ἀφοῦ μέ τίς ὑποσχέσεις καί τίς προτροπές ἀπέτυχε τό σκοπό του, προχωρεῖ στά μαρτύρια. Τί δέν σοφίσθηκε γιά νά κάμψει τό ἠθικό, γιά νά τρομοκράτησει τούς μάρτυρες; Ἐκεῖνοι ὅμως μένουν πιστοί καί σταθεροί. Τό σῶμα τους πληγώνεται, τό αἷμα τρέχει ἄφθονο ἀπό τίς πληγές τους, οἱ πόνοι τό περονιάζουν, ἡ ψυχή ὅμως μένει σταθερή. Καί τά χείλη ψιθυρίζουν προσευχές στόν Δυνατό. Εἶναι τόση ἡ σταθερότητα καί ἡ ἀντοχή τους, ὥστε ὁ σκληρός Κλαύδιος γέμισε ἐκπλήξη καί θαυμασμό. Ἀδύνατο, σκέπτεται, ὁ Θεός πού πιστεύουν οἱ ἄνθρωποι αὐτοί νά μή εἶναι ἀληθινός Θεός. Καί σέ μία στιγμή φωνάζει πετώντας μακριά τά βασανιστικά ὄργανα. Εἶμαι Χριστιανός· εἶμαι καί ἐγώ Χριστιανός. Καί μαζί του ἡ γυναίκα του ἡ Ἰλαρία καί τά παιδιά του, ὁ Ἰάσων καί ὁ Μαῦρος, ἀλλά καί οἱ στρατιῶται πού ἐξετέλουν τίς διαταγές του, ὅλοι μέ μία φωνή ὁμολογοῦν ὅτι εἶναι Χριστιανοί.
Ὁ τόπος τοῦ μαρτυρίου μεταβάλλεται σέ τόπο δοξολογίας πρός τόν Δυνατό. Νίκη τοῦ Χριστοῦ. Νίκη θαυμαστή. Οἱ Μάρτυρες μέ καταπληγωμένα σώματα ἀγάλλονται. Οἱ Ἄγγελοι πανηγυρίζουν. Ὁ οὐρανός στέλνει τίς εὐλογίες του στή θαυμαστή ὁμήγυρη. Γνωρίζουν ὅλοι τί τούς περιμένει. Ὅμως εἶναι γεμάτοι ἀπό μία οὐρανία ἀγαλλίαση. Τά πράγματα ἐξελίσσονται γοργά. Ὁ Κλαύδιος ρίπτεται στή θάλασσα μέ μία μεγάλη πέτρα στόν λαιμό καί πνίγεται. Τά παιδιά του ἀποκεφαλίζονται. Οἱ στρατιῶτες θανατώνονται. Καί οἱ αἴτιοι τῆς τόσης ντροπῆς γιά τούς εἰδωλολάτρες; Αὐτοί πρέπει νά πεθάνουν μέ σκληρότερο θάνατο. Ἕνας λάκκος ἀνοίγεται. Καί στόν τάφο αὐτό ρίχνονται ζωντανοί καί θάβονται, γιά νά βροῦν ἀργό καί ὀδυνηρό θάνατο. Τούς ἔκλαψαν οἱ Χριστιανοί, τούς ὑποδέχθηκε ὁ Θεός καί τούς στεφάνωσε μέ τό στεφάνι τῆς νίκης καί τοῦ θριάμβου. Ἅς πρεσβεύουν στόν Ἀρχηγό τῶν Μαρτύρων νά ἀναδεικνύει οἰκογένειες πιστές, οἰκογένειες πού θά ἀντανακλοῦν τό φῶς τῆς δικῆς Του πίστεως, γιά νά φωτίζουν τό σκότος τῆς συγχρόνου γενεᾶς καί νά ὁδηγοῦν πολλές ψυχές στή σωτηρία.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἀπό τή Ζωή τῶν Ἁγίων»
Ἀρχιμ. Γεωργίου Δημοπούλου
Οἱ Ἅγιοι Κλαύδιος ὁ Τριβοῦνος, Ἰλαρία ἡ σύζυγός του, τὰ παιδιά τους Ἰάσων καὶ
Μαῦρος καὶ οἱ μαζὶ μ᾿ αὐτοὺς θανατωθέντες Στρατιῶται
Ὁ Κλαύδιος ἦταν Τριβοῦνος στὸ ἀξίωμα στὰ χρόνια του βασιλιᾶ Νουμεριανοῦ (283-84). Σ᾿ αὐτὸν παρέδωσε ὁ ἔπαρχος Κελαρῖνος τοὺς Ἁγίους Χρύσανθο καὶ Δαρεία, γιὰ νὰ τοὺς τιμωρήσει. Ἀλλ᾿ ὅταν εἶδε ὅτι τὸ Ἅγιο ζευγάρι ἔμενε ἀβλαβὲς ἀπὸ τὰ βασανιστήρια, πίστεψε στὸν Χριστὸ καὶ βαπτίστηκε μαζὶ μὲ τὴν σύζυγό του Ἰλαρία καὶ τὰ παιδιά του Ἰάσονα καὶ Μαῦρο. Καθὼς ἐπίσης, τὸ ἴδιο ἔπραξαν καὶ οἱ στρατιῶτες τῆς φρουρᾶς του. Τότε, τὸν μὲν Κλαύδιο, ἀφοῦ τοῦ ἔδεσαν ἕνα ὀγκόλιθο στὸ σῶμα τὸν ἔριξαν στὴ θάλασσα καὶ ἔτσι βρῆκε ἔνδοξο μαρτυρικὸ τέλος. Τοὺς δὲ γιούς του, μαζὶ μὲ τοὺς στρατιῶτες, τοὺς ἀποκεφάλισαν. Ἡ μητέρα τους Ἰλαρία παρέλαβε τὰ λείψανά τους καὶ τὰ ἔθαψε. Σὲ μία ἀπὸ τὶς ἐπισκέψεις της στὸν τάφο τους, τὴν συνέλαβαν οἱ στρατιῶτες τοῦ ἐπάρχου καὶ τὴν ἔσυραν γιὰ νὰ τὴν θανατώσουν. Ἡ Ἰλαρία τους παρακάλεσε νὰ τὴν ἀφήσουν πρῶτα νὰ προσευχηθεῖ, καὶ ἔτσι κατὰ τὴν διάρκεια τῆς προσευχῆς ἐξέπνευσε. Οἱ ὑπηρέτριές της παρέλαβαν τὸ σῶμα της καὶ τὸ ἔθαψαν στὸν τάφο τῶν γιῶν της. Σύμφωνα μὲ ἄλλη παράδοση πέθανε μὲ ἀποκεφαλισμό.
Ὁ Ἅγιος Παγχάριος
Η ἱστορία τοῦ ἁγίου Μάρτυρος Παγχαρίου εἶναι ἐξαιρετικά ἐνδιαφέρουσα καὶ κατεξοχὴν συγκινητική.
Γεννήθηκε κι αὐτὸς καὶ ἔζησε σέ περίοδο διωγμῶν κατὰ τῶν Χριστιανῶν, καί μάλιστα ἐπὶ τοῦ Ρωμαίου αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ, σκληροῦ διώκτου τῆς Πίστεως τοῦ Χριστοῦ. Εἶχεν ὅμως τὴν εὐλογία καὶ τὴν χάρη ἀπὸ τὸν Θεὸν νὰ ἀνατραφεῖ σέ οἰκογένεια πιστή, μὲ ἐπίγνωση τῆς χριστιανικῆς πίστεως καὶ ζωῆς. ᾿Εκεῖ στὴν πόλη Βιλλασάτη τῶν Οὐσάνων πέρασε τὰ πρῶτα του χρόνια, ἕως ὅτου ἀνδρώθηκε καὶ ἀναπτύχθηκε μέ τρόπο ἐντυπωσιακό.
῾Υψηλός, γερός, δυνατός, μὲ ὄψη καὶ χαρίσματα σπάνια ἦλθε στὴ Ρώμη. Οἱ ἄνθρωποι ποὺ τὸν ἀντίκρυσαν θαύμασαν τὸν ἄνδρα καί, ὡς κάτι τὸ θαυμαστὸ καὶ σπάνιο, τὸ ἀνήγγειλαν στὸν αὐτοκράτορα. Κι ἐκεῖνος τὸν θεώρησε χρήσιμο γιὰ πολλά, σπουδαῖο ἀπόκτημα γιὰ τὰ ἀνάκτορα καὶ τὶς ὑπηρεσίες του. Τὸν προσέλαβε λοιπὸν καὶ τοῦ ἔδωσε θέση διακεκριμένη. Βεβαίως χωρὶς νὰ γνωρίζει ὅτι ὁ Παγχάριος ἦταν Χριστιανός.
῞Ομως αὐτὸς ὁ Χριστιανός, αὐτὸς ὁ νέος, ἄν καί ἦταν ἀνατεθραμμένος «ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου» (᾿Εφεσ. στ´ 4), στὸ ἐθνικὸ ἐκεῖνο περιβάλλον μὲ τὶς τιμὲς καὶ δόξες, δελεάσθηκε μὲ τὴν κοσμικὴ εἰδωλολατρικὴ ἔκλυτη ζωὴ. ᾿Επηρεάσθηκε καὶ ὑπέστειλε τὴν πίστη του. «Συσχηματίσθηκε» (Ρωμ. ιβ´ 2). Ἄρχισε νὰ ἐμφανίζεται καὶ νὰ φέρεται ὅπως καὶ οἱ ἄλλοι. Μετεῖχε μαζὶ μὲ τοὺς ὑπολοίπους στὴ λατρεία τῶν εἰδώλων καὶ ἔγινε ἀρνησίχριστος. Οἱ θεοὶ τῶν ἐθνῶν, ποὺ εἶναι δαίμονες (Ψαλ. ε´ [95] 5), ἔγιναν σταδιακά καὶ δικοί του θεοί.
Τὴν θλιβερή αὐτὴ ἀπόφαση καὶ διαγωγὴ δὲν ἄργησαν νὰ πληροφορηθοῦν οἱ οἰκεῖοι του. Τὴν ἐξέλαβαν, ὅπως καὶ ἦταν, αὐτοκτονία πνευματική, γι’ αὐτό καὶ ἔσπευσαν νὰ τὸν σώσουν. Μητέρα καὶ ἀδελφή του στέλλουν ἀφυπνιστικὴν καὶ συγκινητικὴ ἐπιστολή. Τοῦ ὑποδεικνύουν τὸ βαρύτατο σφάλμα καὶ ὀλίσθημά του καὶ τὸν ἀνακαλοῦν στὴν τάξη. Τὸν παρακαλοῦν καὶ τὸν ἱκετεύουν νὰ συνετισθεῖ, νὰ μετανοήσει καί νὰ ἐπιστρέψει, ὡς ἄσωτος υἱός, ποὺ πρόδωσε τὴν πατρικὴ ἀγάπη τοῦ ζῶντος Θεοῦ.
῍Ω ἡ πιστὴ μητέρα, ὢ ἡ εὐσεβὴς ἀδελφή, πόση δύναμη καὶ θείαν χάρη περικλείουν στὴν καρδίαν τους! Πράγματι ἡ ἀφυπνιστικὴ ἐπιστολή, ἡ λουσμένη μὲ τὰ δάκρυα καὶ τὸν πόνο τῶν δύο γυναικῶν, ἡ θερμὴ προσευχὴ πρὸς τὸν Κύριο ἔφερε τὸ εὐλογημένον ἀποτέλεσμα. Συγκλονίσθηκε ὁ Παγχάριος, συναισθάνθηκε τὸ σφάλμα του, μετανόησε καὶ ἔλαβε τὴν ἀπόφαση· «Ἀναστὰς πορεύσομαι πρὸς τὸν πατέρα μου» (Λουκ. ιε´ 18). Διέκοψε τὶς σχέσεις του μὲ ὅ,τι εἰδωλολατρικό, κατέφυγε στὸν Σωτῆρα Κύριο καὶ ζήτησε ἔλεος καὶ συγχώρηση.
῞Ομως, τὸ ἤξερε. Αὐτὸ δὲν ἀρκοῦσε. ῾Η ἄρνηση τοῦ Χριστοῦ, γιὰ νὰ συγχωρηθεῖ, ἀπαιτοῦσε μαρτύριο. Μόνο μὲ αἷμα μαρτυρίου ξεπλυνόταν «ἡ βλασφημία αὐτὴ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» (Ματθ. ιβ´ 31). Καὶ πῆρε ὁ μετανοημένος νέος τὴν δυνατὴ ἀπόφαση. Ζήτησε καὶ ἐμφανίστηκε ἐνώπιον τοῦ Διοκλητιανοῦ, καί, ὅπως σημειώνει ὁ ἱερὸς βιογράφος του, «μέμφθηκε τόν ἑαυτὸν του γιά τήν ἀδυναμία πού ἔδειξε νὰ φανεῖ εἰδωλολάτρης καὶ δήλωσε ὅτι στό ἑξῆς θὰ εἶναι προσκυνητὴς καὶ λάτρης τοῦ μόνου αἰωνίου Θεοῦ καὶ Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ».
Ἔκπληκτος ἄκουσε τοὺς λόγους του ὁ Αὐτοκράτωρ. ῾Υποψιάσθηκε ἀμέσως ὅτι ὁ Παγχάριος ὑπέστη διανοητικὴ σύγχυση ἢ ὅτι παρεφρόνησε. Γι’ αὐτό καὶ προσπάθησε μὲ τοὺς γνωστοὺς τρόπους τῶν περιποιήσεων καὶ ὑποσχέσεων νὰ τὸν συνεφέρει. Κι ὅταν ἀντελήφθη ὅτι τὰ λόγια του ἦσαν ἀνθρώπου μὲ λογικὴ καὶ σταθερή ἀπόφαση καὶ ὅταν δοκίμασε χωρὶς ἀποτέλεσμα νὰ χρησιμοποιήσει καὶ ἀπειλές, τότε, ὀργισμένος, διέταξε τὸν ἀποκεφαλισμό του.
Μὲ τὸ κτύπημα τοῦ δημίου ἡ κεφαλὴ τοῦ Μάρτυρος ἔπεσε στὴ γῆ, ἐνῶ ἡ ψυχή του μεταφέρθηκε μέ τιμή στὴν οἰκία τοῦ Πατρός, ὅπου Ἄγγελοι καὶ πιστοὶ γύρω ἀπὸ τὸν θεῖο θρόνο εὐφραίνονται μὲ συμφωνίες καὶ χοροὺς. Ἄλλος ἕνας ἥρωας τῆς Πίστεως καταγράφηκε στά βιβλία τῶν ἁγίων Μαρτύρων. Ἄς ἔχουμε τὶς πρεσβεῖες του.
Ἀπό τό βιβλίο «Ἄνθοι τοῦ Παραδείσου»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Οἱ Ἅγιοι Διόδωρος ὁ Πρεσβύτερος καὶ Μαριανός ὁ Διάκονος
Μαρτύρησαν ἀφοῦ τοὺς ἔκλεισαν ἑρμητικὰ μέσα σὲ μία σπηλιά.
Ὁ Ἅγιος Δημήτριος ὁ Τορναρᾶς
Ὁ νεομάρτυρας αὐτὸς συναναστρεφόταν πολὺ μὲ Τούρκους καὶ ἤλεγχε τὴν πίστη τους. Κάποια μέρα ὅμως, οἱ Τοῦρκοι, μὲ φθονερὰ κίνητρα, τὸν πίεσαν νὰ γίνει Τοῦρκος. Ἐπειδὴ ὁ Δημήτριος δὲν θέλησε, τὸν ἔφεραν στὸν κριτὴ καὶ ψευδομαρτύρησαν ὅτι δῆθεν ἔβρισε τὴν πίστη τους. Ὁ δὲ κριτὴς διέταξε νὰ τὸν δείρουν ἀνελέητα, μέχρι νὰ γίνει Τοῦρκος. Οἱ Τοῦρκοι τότε τὸν βασάνισαν μὲ μεγάλη σκληρότητα, ἀλλὰ βλέποντας τὴν ἀμετάθετη γνώμη τοῦ Δημητρίου, καὶ μὲ ἀπόφαση τοῦ κριτῆ τὸν ἀποκεφάλισαν τὸ 1564 καὶ ἔτσι ἔλαβε τὸ ἀμάραντο στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος Καραμάνος ἢ Κασσέτης
Ὁ νεομάρτυρας Νικόλαος Καραμάνος ἦταν ἔγγαμος καὶ ζοῦσε στὴ Σμύρνη, καὶ ὅταν κάποτε βρέθηκε σὲ κατάσταση θυμοῦ εἶπε ὅτι θὰ γίνει Τοῦρκος. Μόλις ἄκουσαν αὐτὸ οἱ ἐκεῖ παρευρισκόμενοι Τοῦρκοι τὸν ἅρπαξαν καὶ τὸν ὁδήγησαν στὸν κριτή. Ἀνακρινόμενος ὁ Νικόλαος, ἀρνήθηκε νὰ γίνει Τοῦρκος, παρὰ τὰ βασανιστήρια ποὺ ἀκολούθησαν καὶ παρὰ τὶς πιέσεις τῆς μητέρας του καὶ τῆς συζύγου του. Τότε ὁ κριτὴς διέταξε καὶ τοῦ ἔκαναν περιτομὴ μὲ τὴν βία, ἀλλὰ ὁ Νικόλαος συνεχῶς διακήρυττε ὅτι εἶναι χριστιανός. Ἀκολούθησαν γιὰ 36 συνεχεῖς ὁλόκληρες ἡμέρες φρικτὰ βασανιστήρια, ποὺ κατέπληξαν καὶ αὐτοὺς ἀκόμα τοὺς ξένους στὴ Σμύρνη. Μεταξὺ αὐτῶν καὶ τὸν Ἰησουΐτη Νabois, ποὺ ἔγραψε καὶ τὸ μαρτύριο τοῦ Ἁγίου. Τελικά, ἀφοῦ ὁΝικόλαος ἔμεινε σταθερὸς στὴν πίστη του, ἀπαγχονίστηκε στὶς 19 Μαρτίου 1657, στὴ Σμύρνη, Μ. Πέμπτη καὶ ὥρα 9 τὸ πρωί, σὲ ἡλικία 34 χρονῶν. Τὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου, ἀφοῦ τὸ ἔδεσαν μὲ ἕνα ὀγκόλιθο, τὸ ἔριξαν στὴ θάλασσα. Ἀλλὰ κάποιος Λατῖνος, ποὺ βρισκόταν στὴ Σμύρνη, τὸ ἔβγαλε καὶ τὸ πῆγε στὴν Εὐρώπη. Στοὺς Συναξαριστὲς ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου ἀναφέρεται τὴν 6η Δεκεμβρίου.
Ὁ Ἅγιος Ἀνεκτός
Λανθασμένα ἀναφέρουν τὴν μνήμη του αὐτὴ τὴν μέρα, ὁρισμένοι Συναξαριστές. Ἡ κυρίως μνήμη τοῦ συγκεκριμένου Ἁγίου Ἀνεκτοῦ εἶναι στὶς 10 Μαρτίου, μαζὶ μ᾿ αὐτὴ τοῦ Ἁγίου Κοδράτου καὶ τῶν λοιπῶν μαζὶ μ᾿ αὐτὸν μαρτυρησάντων Ἁγίων.