Σήμερα 26/3 εορτάζουν:
- Σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ
- Άγιοι Κοδράτος, Θεοδόσιος, Μανουήλ και άλλοι Τεσσαράκοντα μάρτυρες από την Ανατολή
- Άγιοι Είκοσι Έξι Μάρτυρες οι εν Γοτθία μαρτυρήσαντες
- Όσιος Στέφανος ο Ομολογητής, ηγούμενος Τριγλίας
- Διήγηση ωφέλιμη Μάλχου μοναχού που αιχμαλωτίστηκε
- Όσιος Βασίλειος ο Νέος
- Άγιος Γεώργιος από τη Σόφια της Βουλγαρίας
- Άγιοι Μοντανός ο Ιερομάρτυρας και Μαξίμη η σύζυγός του
- Άγιοι Θεόδωρος ο Ιερομάρτυρας, Ειρηναίος ο Διάκονος, Σεραπίων και Αμμώνιος οι αναγνώστες
- Άγιοι Πέτρος, Μαρκιανός, Ιωάννης, Θέκλα, Κασσιανός οι Μάρτυρες και οι συν αυτών μαρτυρήσαντες
- Άγιος Ευτύχιος ο Μάρτυρας ο υποδιάκονος
- Άγιος Πούλιος ο Αναγνώστης
Σύναξις Ἀρχαγγέλου Γαβριήλ
Γαβριὴλ σημαίνει ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ. Στὴν Ἁγία Γραφή, τὸν ἀρχάγγελο αὐτὸ τοῦ Θεοῦ συναντᾶμε μία φορὰ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη καὶ δυὸ φορὲς στὴν Καινή. Στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, μᾶς τὸν παρουσιάζει ὁ Δανιὴλ σὲ μία ὅρασή του (Η´ 16-17), ὅταν ζητάει ἀπ᾿ αὐτὸν τὴν ἐξήγησή της. Ἐκεῖ παρουσιάζεται μπροστά του κάποιος ἄνθρωπος, ποὺ εἶναι ὁ Γαβριήλ, καὶ τοῦ ἐξηγεῖ ὅτι τὸ κριάρι μὲ τὰ δυὸ κέρατα σήμαινε τοὺς βασιλεῖς τῆς Μηδίας καὶ τῆς Περσίας. Ὁ δὲ τριχωτὸς τράγος, τὸ βασιλιὰ τῆς Ἑλλάδας. Στὴν Καινὴ Διαθήκη, ὁ ἀρχάγγελος Γαβριὴλ στέλνεται στὸ Ζαχαρία (Λουκ. Α´, 11-19) καὶ τοῦ ἀναγγέλλει ὅτι ἡ γυναῖκα του Ἐλισάβετ θὰ συλλάβει καὶ θὰ γεννήσει τὸν Ἰωάννη τὸν Πρόδρομο. Ὁ Γαβριήλ, ἐπίσης, εἶναι αὐτὸς ποὺ εὐαγγελίζεται στὴν Παρθένο Μαρία τὴν ἄσπορη σύλληψη καὶ γέννηση τοῦ Σωτῆρα Χριστοῦ.
Οἱ Ἅγιοι 26 Μάρτυρες ποὺ μαρτύρησαν στὴ Γοτθία
Ὅλοι αὐτοὶ οἱ Ἅγιοι ὁμολόγησαν τὸν Χριστὸ καὶ κάηκαν ζωντανοὶ ἀπὸ τὸν προαναφερθέντα βασιλιὰ τῶν Γότθων. Τότε συνέβη καὶ κάτι τὸ ἀξιοσημείωτο. Κάποιος χριστιανός, ἔφερε στὴν Ἐκκλησία πρόσφορο, ἀλλὰ ἐκείνη τὴν στιγμὴ τὸν συνέλαβαν οἱ εἰδωλολάτρες καὶ ἀφοῦ ὁμολόγησε τὸν Χριστὸ ἔγινε ὁ ἴδιος πρόσφορο στὸν Θεό, παίρνοντας τὸ στεφάνι τοῦ μαρτυρίου μέσα στὸ καμίνι τῆς φωτιᾶς.
Οἱ Ἅγιοι Κοδρᾶτος, Θεοδόσιος, Μανουὴλ καὶ ἄλλοι σαράντα (40) ἀπὸ τὴν Ἀνατολή
Ὑπῆρξαν ὅλοι στὰ χρόνια τῶν διωγμῶν τῆς Ἐκκλησίας, ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες αὐτοκράτορες. Ἀφοῦ τοὺς συνέλαβαν, τοὺς πίεζαν ν᾿ ἀρνηθοῦν τὸν Χριστό. Ἀλλ᾿ αὐτοὶ ἐπανέλαβαν πολλὲς φορὲς τὴν ὁμολογία τους καὶ δήλωσαν, ὅτι ποτὲ δὲν θὰ λιποτακτοῦσαν ἀπὸ τὴν σημαία τοῦ Εὐαγγελίου. Ἀπελπισμένος ὁ δικαστής, διέταξε νὰ διανοίξουν τὶς πλευρές τους. Ὅταν καὶ αὐτὸ τὸ βασανιστήριο στάθηκε ἀνίσχυρο νὰ μεταβάλει τὴν ἀφοσίωσή τους στὸν Χριστό, διέταξε τὸν ἀποκεφαλισμό τους.
Ὁ Ὅσιος Στέφανος ὁ Ὁμολογητής, ἡγούμενος Τρίγλιας
Ἔζησε στὰ χρόνια του βασιλιᾶ Λέοντα τοῦ Ἀρμενίου (813-820). Ἀφοσιώθηκε μὲ θέρμη στὴν ἀσκητικὴ ζωή, καὶ δὲν ἄργησε νὰ διακριθεῖ γιὰ τὴν ὑπέροχη ἀρετή του. Σὰν ἡγούμενος τῆς μονῆς Τρίγλιας, διακρίθηκε ὄχι μόνο γιὰ τὴν συνετὴ καὶ χρηστὴ διοίκησή του, ἀλλὰ καὶ διότι φρόντιζε μὲ ζῆλο γιὰ τὸ πνευματικὸ μέρος τῆς μοναστηριακῆς ζωῆς, ποὺ εἶναι καὶ ὁ κυριότερος σκοπός της. Ἀλλ᾿ ὅταν ὁ εἰκονομάχος Λέων ὁ Ε´ ἐξέδωσε διαταγὲς ἐναντίων τῶν ἁγίων εἰκόνων, τότε ὁ ἡγούμενος Στέφανος ἄφησε τὸ μοναστήρι του καὶ κατέβηκε στὶς πόλεις. Ἐκεῖ στήριζε τοὺς διωκόμενους καὶ ἐνίσχυε τὴν ἄκαμπτη ἀντίστασή τους. Γιὰ τὶς ἐνέργειές του αὐτὲς συνελήφθη καὶ ὑποβλήθηκε σὲ φυλακίσεις καὶ ἐξορίες. Μέσα δὲ σ᾿ αὐτὲς τὶς κακοπάθειες, ἄφησε τὴν τελευταία του πνοή. (Ἡ μνήμη του ἀπὸ ὁρισμένους Συναξαριστὲς ἐπαναλαμβάνεται καὶ τὴν 3η Σεπτεμβρίου).
Διήγηση ὠφέλιμη Μάλχου μοναχοῦ, ποὺ αἰχμαλωτίστηκε
Μὲ δυὸ λόγια ἡ διήγηση αὐτὴ ἔχει ὡς ἑξῆς: ὁ Μάλχος, ποὺ ἦταν μοναχὸς σὲ κάποιο μοναστήρι, ἔκανε παρακοὴ στὸν Γέροντά του καὶ ξεκίνησε γιὰ τὴν πατρίδα του τὴν Μαρώνεια τῆς Συρίας, γιὰ νὰ παραλάβει τὴν κληρονομιὰ τῶν πεθαμένων γονιῶν του. Στὸ δρόμο τὸν συνέλαβαν Σαρακηνοὶ καὶ μαζὶ μὲ μία γυναῖκα τοὺς πούλησαν σ᾿ ἕναν Αἰθίοπα. Ἐκεῖ ὁ Μάλχος ἔδειξε ἄριστο παράδειγμα ὑπηρέτου. Καὶ ὁ κύριος του γιὰ νὰ τὸν ἀνταμείψει, τοῦ πρότεινε νὰ παντρευτεῖ τὴν συναιχμάλωτό του γυναῖκα. Ὁ Μάλχος τοῦ ἐξήγησε ὅτι εἶναι μοναχὸς καὶ δὲν τοῦ ἐπιτρέπεται νὰ παντρευτεῖ. Ὁ Αἰθίοπας ὅμως τὸν ἀπείλησε καὶ ἔτσι ὁ Μάλχος ἔκανε εἰκονικὸ γάμο μὲ τὴν γυναῖκα αὐτή. Κάποια νύχτα, κατόρθωσαν καὶ δραπέτευσαν, ἀλλ᾿ ὁ Αἰθίοπας μαζὶ μ᾿ ἕναν ὑπηρέτη του τοὺς κυνήγησαν. Αὐτοὶ γιὰ νὰ σωθοῦν μπῆκαν σὲ μία σπηλιά, ποὺ ἦταν γεμάτη ἄγρια θηρία. Ἔκαναν τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ καὶ τὰ θηρία δὲν τοὺς ἄγγιξαν καθόλου. Μόλις ὅμως μπῆκε στὴ σπηλιὰ ὁ Αἰθίοπας μὲ τὸν ὑπηρέτη του, γιὰ νὰ σφάξουν τὸν Μάλχο μὲ τὴν γυναῖκα, ὅρμησε μία λέαινα καὶ τοὺς κατασπάραξε. Τότε ὁ Μάλχος μὲ τὴν γυναῖκα, ἀφοῦ εὐχαρίστησαν τὸν Θεὸ γιὰ τὴν σωτηρία τους, ἡ μὲν γυναῖκα μπῆκε σὲ γυναικεῖο μοναστήρι, ὁ δὲ Μάλχος γύρισε στὸ δικό του, συλλογιζόμενος ὅτι ἡ παρακοὴ τὸν ὁδήγησε σὲ ἄσχημες περιπέτειες, καὶ πὼς ὁ ἀσφαλέστερος δρόμος εἶναι αὐτὸς τῆς ὑπακοῆς.
Ὁ Ὅσιος Βασίλειος ὁ Νέος ἀδελφὸς τοῦ Ὁσίου Παύλου τοῦ ἐν τῷ Λάτρῳ
Ἡ βιογραφία του σῴζεται χειρόγραφη στὴ Σκήτη τῆς Ἁγίας Ἄννας τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀλλὰ καὶ ἀλλοῦ.
Ὁ Ἅγιος Γεώργιος ἀπὸ τὴν Σόφια τῆς Βουλγαρίας
Απὸ τὴ Σόφια τῆς Βουλγαρίας καταγόταν ὁ ἅγιος Γεώργιος ὁ νεομάρτυς, ποὺ ἑορτάζουμε στὶς 26 Μαρτίου.
Ἦταν στρατιώτης μὲ ἀνδρεῖο φρόνημα καὶ ἀγαποῦσε πολὺ τὸν Θεό. Πίσω ἀπὸ τὸ ἀθλητικό του παράστημα καὶ τὴν εὐγενική του μορφὴ ἔκρυβε ἕναν ὑπέροχο ψυχικὸ κόσμο. Ἤθελε νὰ μένει πάντα ὁ ἀσυμβίβαστος μὲ τὸν πονηρὸ κόσμο καὶ πάντοτε πιστὸς ὑπήκοος στὰ προστάγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ ἀτρόμητος ὁμολογητής του.
Αὐτὸ τὸ ἀπέδειξε καὶ στὴν πράξη καὶ μάλιστα σὲ κάποια δύσκολη ὥρα τῆς ζωῆς του. Ἦταν τότε περίπου 30 ἐτῶν.
Εὑρισκόμενος στὴν Ἀδριανούπολη τῆς Θράκης – περιοχὴ τουρκοκρατούμενη – θέλησε νὰ ἐπισκευάσει τὸ τόξο του. Ἐπισκέφθηκε λοιπὸν τὸ ἐργαστήριο κάποιου Τούρκου τοξοποιοῦ. Καὶ ξαφνικά, χωρὶς λόγο, ὁ τεχνίτης ἐκεῖνος ἄρχισε νὰ βρίζει μπροστά του τὸν Θεὸ τῶν Χριστιανῶν.
Τότε ἡ καρδιὰ τοῦ γενναίου στρατιώτη Γεωργίου δὲν ἄντεξε νὰ ἀκούει τὰ βλάσφημα αὐτὰ λόγια. Τόλμησε καὶ ἄνοιξε τὸ στόμα του καὶ μὲ θάρρος ὁμολόγησε δυνατά: «Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ἀληθινὸς Θεός, ἅγιος, δημιουργὸς τοῦ παντός. Ἡ θρησκεία τοῦ Μωάμεθ ἔχει πλάνη».
Περίεργοι Τοῦρκοι στὴν ἀγορὰ ποὺ ἄκουσαν τὸν ἔντονο αὐτὸ διάλογο ἔτρεξαν νὰ δοῦν τί συμβαίνει. Ἄκουσαν ἕνα χριστιανὸ νὰ ὁμολογεῖ τὴν πίστη του καὶ νὰ περιφρονεῖ τὸν Μωάμεθ. Ἀλλὰ αὐτὸ εἶναι θράσος. Καὶ πρέπει νὰ τὸν τιμωρήσουν.
Ὅρμησαν λοιπὸν στὸν Γεώργιο. Τὸν ράπισαν καὶ μὲ τὴ χορδὴ τοῦ τόξου του τοῦ ἔσφιγγαν τὸν λαιμὸ ἀφήνοντας στὸν τράχηλο ἔντονες κακώσεις.
Καὶ ἀφοῦ τοῦ ἔδεσαν τὰ χέρια, τὸν ἔφεραν σὲ δίκη «ὡς πρόβατον ἐπὶ σφαγήν». Καὶ ὁ μάρτυρας ἔλεγε: «Μακάριοι οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου… Σύ, Κύριε, ἀκοῦς, βλέπεις τὴν ὁμολογία μου. Σὲ παρακαλῶ, μὴ μὲ ἐγκαταλείψεις».
Καὶ ὁ Κύριος δὲν ἐγκατέλειψε τὸν δοῦλο του Γεώργιο, τὸν ἐνίσχυσε. Ἐκεῖ μπροστὰ στὸν ἡγεμόνα ὁ μακάριος μάρτυρας δέχθηκε νέες μαστιγώσεις. Ἄκουσε ὅμως καὶ ὑποσχέσεις πὼς ἐὰν μετάνιωνε γιὰ ὅσα εἶχε πεῖ θὰ ἀπολάμβανε μεγάλες δωρεές. Ὅμως ὁ Γεώργιος συνέχισε ἀτρόμητος νὰ ὁμολογεῖ: «Ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι πλάστης μου καὶ βασιλεύς μου αἰώνιος».
Ὁ ἡγεμόνας τὸν ἀπείλησε μὲ φωτιά. Ὁ μάρτυς τὸν νίκησε μὲ παράδοξη ἀπάντηση: «Ἂν τὸ προστάξεις αὐτὸ γιὰ μένα, θὰ σοῦ σφίξω μὲ πολλὴ ἀγάπη καὶ χαρὰ τὸ χέρι»!
Ὁ δικαστὴς ὀργισμένος διατάζει ἀμέσως τὴ φυλάκισή του μήπως καὶ μετανιώσει… Νέα τώρα πορεία ταπεινώσεων γιὰ τὸν μάρτυρα. Καθὼς ἀνηφορίζει τὸ δρόμο γιὰ τὶς φυλακὲς τοῦ φρουρίου, πλῆθος Ἀγαρηνῶν τὸν φτύνουν, τὸν χλευάζουν, τὸν ταπεινώνουν… Καὶ ὁ Γεώργιος πορεύεται κατὰ τοὺς αὐτόπτες μάρτυρες «ἀνδρεῖος, μηδενὶ σαλευόμενος».
Τὴν ἑπόμενη ἡμέρα ἱεροδιδάσκαλοι τοῦ κορανίου ἔφθασαν στὸν ἄρχοντα μὲ τὴν ἄγρια ἀπαίτηση νὰ θανατώσει τὸν Γεώργιο ἀμέσως, «γιατὶ βρίζει αὐτὸν ποὺ κηρύττουν», ἐνῶ ἔξω πλήθη φανατισμένων μουσουλμάνων φώναζαν: «Κάψτε τον! τώρα! ἀμέσως στὴ φωτιά».
Ἡ ὀργὴ τοῦ ἄσπλαχνου ὄχλου ἔκαμψε τὸν ἄρχοντα. Ἡ διαταγὴ δόθηκε: «Ὁ Γεώργιος θὰ κατακαεῖ ζωντανός». Ὁ Γεώργιος ὁδηγεῖται στὴν κεντρικὴ πλατεία τῆς Ἀδριανουπόλεως. Ὁ μάρτυρας μὲ ὑψωμένο τὸ βλέμμα στὸν οὐρανὸ περίμενε τὴν ὥρα γιὰ νὰ πετάξει στὸν Πλάστη του.
Ἕνας ὀργισμένος μουσουλμάνος τὸν τραυμάτισε κοντὰ στὴν καρδιὰ μὲ μαχαίρι. Τὸ αἷμα ἔτρεχε καὶ πότιζε τὰ ξύλα τῆς φωτιᾶς. Ὁ μάρτυς ὅμως δὲν ὑποχώρησε. Παραδίδεται στὸν Κύριο καὶ Θεό του, ποὺ τὸν θέλει δικό του, νεομάρτυρα δοξασμένο…
Ὁ δήμιος ἄναψε τὴ φωτιά. Οἱ παρευρισκόμενοι ἐχθροὶ ὅρμησαν στὸν μάρτυρα. Κι ἀφοῦ τὸν ἔβαλαν σὲ ἕνα καλάθι, τὸν πέταξαν μέσα στὶς φλόγες, ἐνῶ ἀκουγόταν ἡ προσευχὴ τοῦ Γεωργίου: «Γιά Σὲνα πάσχω, Κύριε, ἐπειδὴ δὲν Σὲ ἀρνοῦμαι. Ἀξίωσέ με τῆς οὐρανίου Βασιλείας σου!».
Γιὰ νὰ αὐξήσουν τοὺς πόνους τοῦ μάρτυρος τὸν τρυποῦσαν μὲ κλαδιὰ καὶ ἀκόντια καὶ ἔριχναν ρετσίνι γιὰ νὰ δυναμώσουν τὶς φλόγες. Μέσα σ’ αὐτὲς παρέδωσε ὁ γενναῖος Γεώργιος τὴν ἐξαγνισμένη ψυχή του στὸν λατρευτό του Κύριο. Ἦταν Μεγάλη Τρίτη, 26 Μαρτίου τοῦ 1437. Ὁ Γεώργιος δὲν πρόλαβε νὰ ἑορτάσει Πάσχα. Τὸ ἑόρτασε μὲ τοὺς ἀγγέλους. Στὸν τόπο τοῦ μαρτυρίου του τὶς ἑπόμενες μέρες μιὰ στήλη φωτὸς μὲ ὑπερκόσμια λάμψη – σημεῖο τῆς δόξας του ἀπὸ τὸν Κύριο – παρηγοροῦσε τοὺς χριστιανούς. Οἱ βέβηλοι ἐχθροὶ σκόρπισαν τὰ ὑπολείμματα τῆς τέφρας τοῦ μάρτυρος…
Ὁ Γεώργιος εἶχε προστεθεῖ στὴ χορεία τῶν Νεομαρτύρων, εἶχε κερδίσει τὸν οὐρανό. Εἶχε κατακτήσει συγχρόνως καὶ τὶς καρδιὲς τῶν πιστῶν χριστιανῶν. Εἶχε γίνει γι’ αὐτοὺς ἕνα λαμπρὸ παράδειγμα γενναίου ὁμολογητοῦ, ἕνας ὁδοδείκτης τοῦ Οὐρανοῦ!…
«Ἀπό τό περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ»