Σήμερα 7/4 εορτάζουν:
- Άγιος Καλλιόπιος
- Όσιος Γεώργιος επίσκοπος Μυτιλήνης
- Άγιος Ρουφίνος ο Διάκονος
- Αγία Ακυλίνα
- Άγιοι Διακόσιοι Μάρτυρες οι εν Σινώπη
- Όσιος Γεράσιμος ο Βυζάντιος
- Άγιος Τύχων Πατριάρχης Μόσχας
- Όσιος Δανιήλ ο θαυματουργός
- Όσιος Αγαπητός ο Τυφλός
- Όσιος Λεύκιος εκ Ρωσίας
Ὁ Ἅγιος Καλλιόπιος
Ἀπό τήν Πέργη τῆς Παμφυλίας καταγόταν ὁ νεαρός Καλλιόπιος. Πόλη ἀπό τήν ὁποία εἶχε περάσει δυό φορές ὁ ἀπόστολος Παῦλος (Πράξ. ιγ΄ 13 – 14, ιδ΄ 24 – 25). Στήν πόλη αὐτή γεννήθηκε καί ἔζησε ὁ Καλλιόπιος, σέ ἐποχή σκληρής δοκιμασίας καί διωγμοῦ ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν, ἐπί αὐτοκράτορος Μαξιμιανοῦ (250 – 310 μ.Χ.).
Ὁ πατέρας τοῦ πέθανε νωρίς και γι’ αὐτό ὅλη τήν ἀνατροφή τοῦ Καλλιοπίου ἀνέλαβε ἀποκλειστικά ἡ θεοσεβής μητέρα του Θεόκλεια. Καί ἡ ἀνατροφή του ἦταν σέ ὅλα χριστιανική, τόσο μέ τόν σωστικό λόγο τοῦ Εὐαγγελίου, ὅσο καί μέ τό ἐκλεκτό παράδειγμα, τό ὁποῖο μέ τρόπο θαυμαστό ἐπέδρασε στήν παιδική του ψυχή. Καί ὁ Καλλιόπιος ἐξελίχθηκε σέ ἕναν νέο λαμπρό, πιστό, ἁγνό καί ἐνάρετο καί συγχρόνως ἐνθουσιώδη ὁμολογητή καί δυναμικό ἀπολογητή τῆς ἀλήθειας τοῦ Χριστοῦ.
Ὅταν λοιπόν, τήν ἐποχή ἐκείνη τοῦ σκληροῦ διωγμοῦ, ὁ Καλλιόπιος πληροφορήθηκε ὅτι στήν κοντινή Πομπηϊούπολη ἦλθε ὁ ἔπαρχος Μάξιμος καί ἄρχισε ἀνακρίσεις ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν, δέν δίστασε νά παρουσιασθεῖ ἐνώπιόν του καί μέ τήν ἀπαίτηση τοῦ δικαίου τόν ἤλεγξε, διότι βασανίζει ἀθώους ἀνθρώπους, πού πιστεύουν στόν ἀληθινό Θεό. Ὁ ἔλεγχος ὅμως αὐτός, ἀντί νά συνετίσει τόν σκληρό ἔπαρχο, τόν ἐξόργισε. Γι’ αὐτό καί ἔδωσε διαταγή νά βασανίσουν τόν Καλλιόπιο καί στή συνέχεια να τόν φυλακίσουν.
Τά φρικτά βασανιστήρια, ὁ ραβδισμός, ὁ τροχός, τό κάψιμο τῶν πληγῶν μέ ἀναμμένες λαμπάδες, γέμισαν τόν Μάρτυρα μέ ἀφάνταστο πόνο καί ὀδύνη. Καί στήν κατάσταση αὐτή μέ ἀπάνθρωπη περιφρόνηση τόν ἔριξαν στήν ὑγρή καί σκοτεινή φυλακή. Ἐδῶ τόν ἐπισκέπτεται ἡ πιστή μητέρα του. Ὄχι, δέν κλαίει ἡ Θεόκλεια. Δακρύζει μόνο ἀπό συγκίνηση γιά τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πρός τόν γιό της. Τόν συγχαίρει γιά τό θάρρος του καί τόν μακαρίζει. Μέ ὅλη τή θερμότητα τῆς ἀναγεννημένης ψυχῆς της καί τήν γνήσια μητρική χριστιανική ἀγάπη της τόν προτρέπει νά μή διστάσει, ἀλλά νά μείνει πιστός Ὁμολογητής καί Μάρτυρας τοῦ Χριστοῦ.
Ἐδῶ στή φυλακή μητέρα καί γιός νύχτα καί μέρα προσεύχονται, ὁ ἕνας δεμένος στό στρῶμα του καί ἡ ἄλλη γονατισμένη μέ ὑψωμένα τά χέρια. Ὕμνος καί δέηση ἐναλλάσσονται στήν προσευχή, πού βγαίνει ἀπό τά βάθη τῆς ψυχῆς καί τῶν δυό πού πλημμύριζε ἀπό εὐγνωμοσύνη. Εὐλογημένη ἕνωση ψυχῶν, πού τίς συνδέει ὄχι μόνο ἡ στενή σαρκική συγγένεια, ἀλλά πρωτίστως ἡ χριστιανική πίστη καί ἀγάπη! Μέ τίς μητρικές περιποιήσεις καί κυρίως μέ τή θαυματουργική ἐπέμβαση τοῦ Κυρίου οἱ πληγές τοῦ Καλλιοπίου ἐπουλώθηκαν. Γι’ αὐτό καί ὁ Μάρτυς μετά ἀπό ἡμέρες κλήθηκε σέ νέα ἀνάκριση.
Ἡ ἀνάκριση ἐξελίχθηκε σέ πανήγυρη χριστιανικῆς ὁμολογίας. Ζωηρή συζήτηση διεξήχθηκε ἐπί ὧρες μεταξύ τοῦ πεισματάρη εἰδωλολάτρη Ἐπάρχου καί τοῦ νεαροῦ θαρραλέου ὁμολογητῆ Καλλιοπίου. Μέ σκυθρωπή τήν ὄψη ὁ Μάξιμος, μέ ὁλοφώτεινο πρόσωπο ὁ Καλλιόπιος, παραθέτουν ὁ καθένας τά ἐπιχειρήματά τους. Γρήγορα ὅμως στή συζήτηση θριάμβευσε ἡ ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ καί ὁ σκληρός Ἔπαρχος, νικημένος, ἐξέδωσε ἀπόφαση θανατικῆς ἐκτελέσεως. Ὁ Καλλιόπιος ἔπρεπε νά θανατωθεῖ μέ σταυρικό θάνατο!
Ποιός εἶδε τόν Μάρτυρα τή στιγμή ἐκείνη καί δέν ἔμεινε ἐκστατικός; Γέμισε ἡ ψυχή του ἀπό χαρά καί τό πρόσωπό του ἔλαμψε ἀπό φῶς ἀγαλλιάσεως. Ἀκόλουθος λοιπόν τοῦ Χριστοῦ καί στό θάνατο τοῦ Σταυροῦ! Καί ἡ μητέρα του, ἡ μεγάλη Θεόκλεια, μέ δάκρυα χαρᾶς ἀγκαλιάζει τόν γιό της καί τόν συγχαίρει γιά τήν εὔνοια τοῦ Κυρίου. Τά πάντα ἦταν ἕτοιμα γιά τήν σταυρική ἐκτέλεση. Ὅμως ἡ ἥμερα ἐκείνη ἦταν Μεγάλη Πέμπτη τῶν Χριστιανῶν. Καί ἡ Θεόκλεια εἶχε τόν πόθο ὁ γιός της νά σταυρωθεῖ τήν ἑπομένη ἡμέρα, τήν Μεγάλη Παρασκευή, ἡμέρα τοῦ πάθους τοῦ Κυρίου. Ἔδωσε χρήματα λοιπόν στούς δημίους καί τούς ἔπεισε νά ἀναβάλουν τή σταύρωση γιά τήν ἑπόμενη ἡμέρα.
Ἔτσι, τήν Μεγάλη Παρασκευή τοῦ ἔτους 304 ὁ ὁμολογητής τοῦ Χριστοῦ Καλλιόπιος δέχθηκε τόν σταυρικό θάνατο, ἡμέρα καί ὥρα πού ὁ Κύριος πρόσφερε πάνω στό Σταυρό τήν αἰώνια θυσία του γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου. Μέ εὐχαριστίες πρός τόν Θεό καί θερμές ἱκεσίες ἀνέβηκε ὁ Καλλιόπιος στό Σταυρό καί ζητοῦσε ἀπό τόν Κύριό του νά ἀνοίξει καί γι’ αὐτόν τίς πύλες τοῦ Οὐρανοῦ. Καί ὁ Κύριος δέχθηκε τό πνεῦμα τοῦ πιστοῦ Ὁμολογητῆ καί Μάρτυρά του.
Ἡ Θεόκλεια ἀγκάλιασε τόν νεκρό πλέον γιό της καί τόν καταφιλοῦσε μέ πόθο καί λαχτάρα. Τήν ὥρα ὅμως ἐκείνη ἐκπληρώθηκε καί ἡ δική της σφοδρή ἐπιθυμία. Ὁ Θεός παρέλαβε καί τή δική της ψυχή καί τήν δέχθηκε μαζί μέ τόν γιό της στό θρόνο τοῦ Οὐρανοῦ.
«Καλλιόπιος ἔμπαλιν (ἀνάποδα) πάγεις ξύλῳ, Τόν ὀρθίως παγέντα δοξάζει Λόγον».
Ψάλλει ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία:
Καλῶς τόν ἀγῶνα διηνεκῶς, Μάρτυς ἀθλοφόρε, καί τήν πίστιν τετηρηκώς, τῆς νίκης ἐδέξω τούς στεφάνους, χαρμονικῶς καί Θεῶ νῦν παρίστασαι!
Στιχηρόν τοῦ Ἑσπερινοῦ. Ἦχος πλ. δ΄.
Θείᾳ ἀγάπῃ πυρούμενος, τό προσαγόμενον πῦρ τῷ ἁγίῳ σου σώματι
δροσισμῷ τοῦ Πνεύματος, Ἀθλητά, ἐκαρτέρησας·
ἐντεῦθεν ὤφθης λαμπάς πολύφωτος, πιμπρώσα πᾶσαν πλάνην πολύθεον.
Ὅθεν τήν μνήμην σου τήν ἁγίαν σήμερον χρεωστικῶς
πάντες ἑορτάζομεν, σέ μακαρίζοντες.
Ἀπό τό βιβλίο «Φωστῆρες Ὑπέρλαμπροι»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος ἐπίσκοπος Μυτιλήνης
Ἔζησε στὰ χρόνια τῶν Εἰκονομάχων καὶ ἀνατράφηκε μὲ μεγάλη εὐσέβεια, καὶ ἀπὸ νεαρὴ ἡλικία διακρίθηκε γιὰ τὴν μεγάλη του ταπεινοφροσύνη καὶ ἐλεημοσύνη. Τὰ καλά του λοιπὸν ἔργα, τὸν ἀνέδειξαν πνευματικὸ λύχνο. Καὶ ἡ Μεγάλη τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, ποὺ ἀκολουθεῖ τὰ λόγια τοῦ Ἱδρυτῆ της, ἔβαλε τὸν πνευματικὸ αὐτὸ λύχνο ἐπάνω στὴ λυχνία, ποὺ στὴν περίσταση αὐτὴ ὑπῆρξε ἡ ἐπισκοπὴ τῆς Μυτιλήνης. Τὴν ἐκλογή του δικαίωσε, κατὰ τὸν πιὸ λαμπρὸ τρόπο. Ὅλες οἱ κινήσεις, φιλανθρωπική, φωτιστικὴ καὶ διδακτική, τὸν εἶχαν ἐπὶ κεφαλῆς. Ὁ ἴδιος κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες, γιὰ νὰ στηρίξει τὸ φρόνημα τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νὰ κερδίσει τοὺς ἀποπλανηθέντες τῆς ἐπισκοπῆς του ἀπὸ τὴν εἰκονομαχία. Οἱ ἀγῶνες του στέφθηκαν ἀπὸ ἐπιτυχία καὶ ὅταν πέθανε, τὸ ποίμνιό του τὸν τίμησε μέσα σὲ βαθὺ πένθος. (Ἡ μνήμη του ἐπαναλαμβάνεται καὶ τὴν 1η Φεβρουαρίου, μαζὶ μ᾿ αὐτὴ τῶν τριῶν ἀδελφῶν του).
Ὁ Ἅγιος Ῥουφῖνος ὁ Διάκονος
Μαρτύρησε ἀφοῦ τὸν ἔσφαξαν μὲ μαχαῖρι. Ὅμως στὸν Λαυριωτικὸ Κώδικα 170, γιὰ τοὺς Ἁγίους Ῥουφῖνο, Ἀκυλίνα καὶ 200 μαρτύρων, ὑπάρχει τὸ ἑξῆς ὑπόμνημα: Οὗτοι οἱ ἅγιοι ὑπῆρχον ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ παρανόμου Δεκίου (249-251) καὶ πάντες συναθροισθέντες ὁμοθυμαδὸν συνέθεντο ἀλλήλοις ἐμμένειν τὴν εἰς Χριστὸν πίστει· ἐν ἐκείνῳ δὲ τῷ καιρῷ ἀπέστειλεν ὁ βασιλεὺς στρατιώτας τοῦ συλλαβέσθαι τὸν ἅγιον Χριστοφόρον καὶ ἀπαγαγεῖν ἔμπροσθεν αὐτοῦ διὰ τὴν εἰς Χριστὸν τὸν Θεὸν ἡμῶν ὁμολογίαν, καί, ἰδόντες τὰ θαυμάσια, ἃ ἐποίει ὁ ἅγιος, καὶ φοβερὰ τεράστια τῇ ἐπικλήσει τοῦ Χριστοῦ, ἀνεβόησαν ἅπαντες· «μέγας ὁ Θεὸς τῶν Χριστιανῶν καὶ αὐτῷ μόνῳ λατρεύομεν». Ὁ μὲν βασιλεὺς τὸν ἅγιον Χριστοφόρον δούλοις αὐτοῦ ὑπὲρ ἐκείνης τῆς ἐν εἱρκτῇ ζοφώδει κατακλείσας, τούτους ἐπὶ βήματος ἐκέλευσεν ἄγεσθαι· καὶ ἐρωτήσας αὐτοὺς «τὶς ὑμᾶς κατηνάγκασεν, ἀνόσιοι, ταῦτα φθέγγεσθαι ἔμπροσθενἐμοῦ καὶ κηρύττειν ἐσταυρωμένον Θεόν»· οἱ δὲ ἀπεκρίναντο, μάλιστα ὁ ἅγιος Ῥουφίνος λέγων «ὑπὲρ τούτων ἁπάντων ἐγὼ ἀπολογοῦμαι σοι, ὅτι διὰ τὴν ἀποκειμένην βασιλείαν ἣν ἡτοιμάσατο ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς τοῖς ἐκλεκτοῖς δούλοις αὐτοῦ ὑπὲρ ἐκείνης τῆς ἀνεκλαλήτου χαρᾶς ἡμεῖς τῷ Χριστῷ πιστεύομεν καὶ ὁμολογοῦμεν». Ταῦτα ὁ βασιλεὺς ἀκούσας τῷ θυμῷ ὑπερζέσας ἐκέλευσε ξίφει τὰς σάρκας αὐτῶν ἔμπροσθεν αὐτοῦ ὡς ἐν μακέλλῳ μεληδὸν κατακόψαι· καὶ οὕτως ἐτελειώθη αὐτῶν ἡ μαρτυρία καὶ τῶν ἐπηγγελμένων αἰωνίων ἀγαθῶν ἀπήλαυσαν, ἃ ἡτοίμασε δι᾿ αὐτούς».
Ἡ Ἁγία Ἀκυλίνα
Μαρτύρησε ἀφοῦ τὴν ἔδεσαν ὀπισθάγκωνα καὶ ἔκαψαν τὴν κοιλιακή της χώρα.
Οἱ Ἅγιοι 200 Μάρτυρες οἱ ἐν Σινώπῃ
Ὅλοι μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Ὁ Ὅσιος Γεράσιμος ὁ Βυζάντιος
Λόγιος, μαθητὴς Μακαρίου Καλογέρου (18ος αἰ.).