Σήμερα 11/4 εορτάζουν:
- Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
- Οσίες Τρυφαίνη και Ματρώνα
- Όσιος Φαρμούθιος ο Αναχωρητής
- Όσιος Γεώργιος, κτήτορας της Ιεράς Μονής Χρυσοστόμου της Κύπρου
- Όσιος Βαρσανούφιος επίσκοπος Τβερ και Καζάν
- Όσιος Καλλίνικος ο εκ Ρουμανίας
- Άγιος Μαρτινιανός ο εν Ρώμη
- Άγιος Βάκχος ο Οσιομάρτυρας
- Όσιοι Ευθύμιος και Χαρίτων
- Όσιος Ιάκωβος του Βρυλέεφ
- Όσιος Ιάκωβος του Ζελέζνιυ – Μπορόκ
Ὁ Ἅγιος Ἀντίπας ἐπίσκοπος Περγάμου
Μορφή σεβάσμια εἶναι ὁ Ἀντίπας, ὁ διάδοχος τῶν Ἀποστόλων. Εἶναι ὁ Ἐπίσκοπoς τῆς Περγάμου καί μάρτυρας τοῦ πρώτου μετά Χριστόν αἰώνα. Ξεχωριστή τιμή γιά τόν Ἀντίπα καί αἰώνιο παράδειγμα γιά μίμηση ἀποτελεῖ ἡ ἔκφραση εὐαρέσκειας καί ὁ ἐγκωμιαστικός λόγος τοῦ Θεοῦ γιά τόν Ἀντίπα: Ἀντίπας ὁ μάρτυς μου ὁ πιστός (Ἀποκ. β΄ 13)!
Ἡ Πέργαμος τήν ἐποχή ἐκείνη τοῦ αὐτοκράτορα Δομετιανοῦ 81-96 μ.Χ. ἦταν μία ἀπό τίς πιό φημισμένες καί ὀνομαστές πόλεις τῆς Μ. Ἀσίας. Ὡς κέντρο πολιτιστικό καί φιλοσοφικό συγκέντρωνε κίνηση μεγάλη καί θησαύριζε δόξα καί πλοῦτο ἀξιόλογο. Δέν ἦταν μόνο γι’ αὐτά γνωστή ἡ Πέργαμος. Ἦταν ὀνομαστή κυρίως, γιατί ἀποτελοῦσε κέντρο μεγάλο τῆς εἰδωλολατρίας. Οἱ βωμοί καί οἱ ναοί της, τό μεγάλο Ἀσκληπιεῖο μαζί μέ τά πανύψηλα ἀγάλματα τοῦ Δία καί τῆς Ἀθηνᾶς στόλιζαν τήν Ἀκρόπολή της. Παράλληλα τελετές πομπώδεις καί θορυβώδεις λάμβαναν χώρα γιά τή λατρεία τοῦ αὐτοκράτορα καί τῆς θέας Ρώμης. Ἔτσι στήν εἰδωλολατρική Πέργαμο εἶχε στήσει μεγαλοπρεπῆ τό θρόνο καί τήν ἐξουσία του ὁ σατανᾶς, ὅπως μαρτυρεῖ ἄλλωστε καί ἡ Ἀποκάλυψη: «ὅπου ὁ θρόνος τοῦ σατανᾶ». Ἀπό τήν ἔκφραση αὐτή μπορεῖ κανείς νά συμπεράνει πόσα πλήθη ἀνθρώπων θά συγκεντρώνονταν ἐκεῖ καί τί ὄργια θά γίνονταν στίς ἑορτές τους.
Στήν πολυτάραχη καί δαιμονόπληκτη πόλη τῆς Περγάμου βρισκόταν καί ὁ Ἀντίπας. Κάποιος ἀπό τούς ἁγίους Ἀποστόλους τόν πρόσεξε μεταξύ τῶν Χριστιανῶν καί τόν βρῆκε ἄξιο γιά Ἀπόστολο τοῦ Χριστοῦ. Τόν χειροτόνησε Ἐπίσκοπο καί τόν τοποθέτησε στήν Πέργαμο, ὅπου ὁ σατανᾶς κατοικεῖ. Σκοπός τοῦ ἦταν νά γκρεμίσει τό θρόνο τοῦ σατανᾶ ἀπό τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων, νά τόν ἐκδιώξει ἀπό τήν πόλη καί νά ἐγκαταστήσει ἐκεῖ τό θρόνο τοῦ παντοκράτορα Κυρίου, τοῦ Σωτήρα καί Λυτρωτή τῶν ἀνθρώπων.
Ἀπό τότε ἀρχίζει ἡ μεγάλη μάχη τοῦ φωτός μέ τό σκοτάδι, τῆς ἀλήθειας μέ τό ψεῦδος. Οἱ ψεύτικοι θεοί τοῦ Ὀλύμπου μέ ἀρχηγό καί ὑπερασπιστῆ τό σατανᾶ ἀμύνονται καί ἐπιτίθενται μέ ὅλες τους τίς δυνάμεις. Καί ὁ Ἀντίπας μέ τούς πιστούς του ἀγωνίζεται πρός τάς ἀρχάς, πρός τάς ἐξουσίας, πρός τούς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους (Ἔφ. α΄ 12) μέ ἀρχηγό τόν Κύριο τῶν δυνάμεων. Καί εἶναι βέβαιο ὅτι ὁ Θεός «συντρίψει τόν σατανᾶν ὑπό τούς πόδας αὐτῶν ἐν τάχει» (Ρώμ. α΄ 20).
Καί πράγματι! ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ καί στήν εἰδωλολατρική Πέργαμο κατακτᾶ ἔδαφος. Τό κήρυγμα τοῦ εὐαγγελίου εἰσχωρεῖ στίς καρδιές καί τίς κατανύσσει. Ἀκόλαστοι μετανοοῦν. Εἰδωλολάτρες βαπτίζονται. Τό φῶς προχωρεῖ καί ἡ ἀτμόσφαιρα μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου μεταβάλλεται. Καί ἐπειδή ὁ σατανᾶς ἀντιλαμβάνεται πλέον καθαρά ὅτι ὁ θρόνος τοῦ κλονίζεται ἐκ θεμελίων, ἐπιστρατεύει ὅλες τίς σκοτεινές δυνάμεις του γιά νά ἀνακόψει τό ρεῦμα τῆς ἐπιστροφῆς στήν ἀλήθεια τῶν κατοίκων τῆς Περγάμου. Πρῶτα – πρῶτα θά κτυπήσει τόν ποιμένα, γιά νά διασκορπισθοῦν τά πρόβατα τῆς ποίμνης.
Δέν ἀργοῦν λοιπόν τά ὀργανά του νά συλλάβουν τόν γέροντα Ἐπίσκοπο καί νά τόν ὁδηγήσουν μπροστά στόν ἄρχοντα ὅπως εἶχαν ὁδηγήσει μπροστά στόν Πιλάτο πρίν ἀπό πενήντα μόλις χρόνια τόν Κύριο τῆς δόξης. Ἐκεῖ ἀρχίζει μία ἐνδιαφέρουσα καί ἔντονη στιχομυθία μεταξύ ἡγεμόνα, ἱερέων καί φιλοσόφων εἰδωλολατρῶν ἀπό τή μία καί τοῦ Ἁγίου ἀπό τήν ἄλλη.
Τόν κατηγοροῦν, γιατί, ἐνῶ ἦταν γέροντας ἔμπειρος καί συνετός, ἀκολουθεῖ τήν πίστη τῶν Χριστιανῶν πού εἶναι πρόσκαιρη καί ψευδής. Τοῦ παρατάσσουν οἱ φιλόσοφοι ἐπιχειρήματα καί τόν προτρέπουν νά ἀκολουθήσει στό μέλλον τήν εἰδωλολατρία πού εἶναι θρησκεία πιό παλαιά καί πιό τίμια. Καί ὁ Ἐπίσκοπος τῶν Χριστιανῶν ἀνοίγει τό στόμα του καί φωτισμένος ἀπό τόν Κύριό του τούς ἀντιμετωπίζει μέ σοφά, συνετά καί ἀκαταμάχητα ἐπιχειρήματα. Μιλάει γιά πολλή ὥρα καί ἀποδεικνύει τήν εἰδωλολατρία ὡς θρησκεία αἰσχρή καί ὡς λατρεία τῶν δαιμόνων καί τῆς δυνάμεώς τους.
Δέν χρειαζόταν πιά τίποτε περισσότερο. Οἱ εἰδωλολάτρες ἱερεῖς καί φιλόσοφοι ντροπιασμένοι φωνάζουν καί ἀπειλοῦν. Ἀλλά ὁ Ἐπίσκοπος ὄχι μόνο μένει ἀπαθής στίς ἀπειλές τους, ἀλλά δηλώνει ξεκάθαρα ὅτι εἶναι ἕτοιμος νά πεθάνει γιά τόν Σωτήρα του Χριστό, τόν μόνο ἀληθινό Θεό. Καί ἐπειδή δέν μένει ἄλλο ἐπιχείρημα στούς εἰδωλολάτρες, εἶναι ἕτοιμοι νά ἐξαναγκάσουν τόν Ἅγιο νά ἀρνηθεῖ τήν πίστη του μέ μαρτύρια. Χρησιμοποιοῦν μάλιστα ἕνα ἀπό τά πιό φοβερά. Ὁδηγοῦν κοντά του ἕνα ὁμοίωμα βοδιοῦ χάλκινο μεγάλο καί ἀνάβουν φωτιά γιά νά τό πυρακτώσουν. Καί ἐνῶ ἡ φωτιά καίει, οἱ εἰδωλολάτρες ἄλλοτε ἀπειλοῦν καί ἄλλοτε εἰρωνεύονται τόν γέροντα Ἐπίσκοπο.
Καί αὐτός; Μολονότι ἦταν κατάκοπος ἀπό τήν προηγούμενη ταλαιπωρία, μένει ἀτάραχος καί ἤρεμος. Ὁ Κύριος ἄλλωστε εἶχε προειδοποιήσει τούς ὀπαδούς του: «Εἰ ἐμέ ἐδίωξαν, καί ὑμᾶς διώξουσι» (Ἰω. ιε΄ 20). Γι’ αὐτό καί ὁ ἅγιος Ἐπίσκοπος, μιμητής τοῦ Χριστοῦ, μέ ἁγία προσμονή περιμένει τήν ὥρα τοῦ μαρτυρίου του.
Σέ προσευχή εὐχαριστίας καί δεήσεως ἀφιερώνει τή λίγη ὥρα πού τοῦ μένει πρίν ἀπό τό μαρτύριο. Αἰσθάνεται ζωηρή μέσα του τήν παρουσία τοῦ Κυρίου του νά τόν ἐνισχύει καί νά τόν τονώνει, γιά νά μείνει πιστός μέχρι θανάτου. Καί ἐνῶ ἡ ἱερή προσευχή συνεχιζόταν, δυνατά βέβηλα χέρια τόν ἁρπάζουν καί τόν ρίχνουν μέ πάθος στό ἐσωτερικό, στήν κοιλιά τοῦ πυρακτωμένου βοδιοῦ.
Τή φρίκη τοῦ μαρτυρίου καθένας μπορεῖ νά ἀντιληφθεῖ. Οἱ σάρκες τοῦ Ἁγίου μέσα στόν πυρακτωμένο χαλκό ψήνονται καί λιώνουν, ἐνῶ ἡ ζωή τοῦ σιγοσβήνει μέσα σέ ἀφόρητους πόνους μαζί μέ τίς τελευταῖες λέξεις τῆς προσευχῆς του πάνω στή γῆ. Παρακαλεῖ τόν Θεό νά συγχωρήσει τούς βασανιστές του!
Τήν ἐποχή αὐτή ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ἰωάννης βρισκόταν ἐξόριστος στήν Πάτμο. Ἀπό ἐκεῖ θεοκίνητος καί βρισκόμενος σέ ἔκσταση θά γράψει τήν Ἀποκάλυψη, πού εἶναι τό τελευταῖο βιβλίο τῆς Ἁγίας Γραφῆς. Μέσα σ’ αὐτό καί στό σημεῖο πού ἀπευθύνεται στό νέο Ἐπίσκοπό της Περγάμου, διατυπώνει καί τό ἐγκώμιο τοῦ Κυρίου γιά τόν Ἀντίπα: «Ἀντίπας ὁ μάρτυς μου ὁ πιστός, ὅς ἀπεκτάνθη πάρ ὑμῖν, ὅπου ὁ σατανᾶς κατοικεῖ».
Πράγματι μάρτυς πιστός του Κυρίου ἀναδείχθηκε ὁ Ἀντίπας μέσα στήν κοινωνία ὅπου ὁ θρόνος τοῦ σατανᾶ, μέ τή φωτεινή ζωή του, τό ἀνακαινιστικό ἔργο του, τό ὀδυνηρό μαρτύριό του.
Οἱ ὀδοντίατροι τῆς πατρίδας μας τόν ἔχουν προστάτη τους Ἅγιο καί ἀνήγειραν ἔξω ἀπό τήν Πανεπιστημιακή Σχολή Ἀθηνῶν περικαλλῆ ναό στή μνήμη του. Ὁ ἅγιος Ἀντίπας ὅμως εἶναι ἄριστο παράδειγμα γιά τούς πιστούς, κληρικούς κυρίως ἀλλά καί λαίκους, οἱ ὁποῖοι ζοῦν καί ἀναστρέφονται σέ μία ἀνάλογη ἐποχή.
Μήπως καί σήμερα ὁ σατανᾶς δέν ἔχει στήσει μέ ποικίλους τρόπους τό θρόνο του στίς ψυχές πολλῶν ἀνθρώπων; Καί καλοῦνται οἱ μιμητές τοῦ ἁγίου ἐπισκόπου Ἀντίπα νά μένουν σταθεροί καί ἀκλόνητοι στήν πίστη τους καί νά δίνουν μέ παρρησία τή μαρτυρία τοῦ Χριστοῦ στό περιβάλλον τους, μέ τήν ἐνάρετη ζωή τους, τόν οἰκοδομητικό τους λόγο, τό τίμιο καί καθαρό τους ἔργο.
Ὅσο κι ἄν φωνασκοῦν, ὅσο κι ἄν θορυβοῦν τά ὄργανα τοῦ σατανᾶ, ἡ μαρτυρία τοῦ Χριστοῦ καί στήν ἐποχή μας θά βρίσκει ἀνταπόκριση ἀπό καλοπροαίρετες ψυχές, οἱ ὁποῖες θά σπεύδουν πρός τό φῶς καί θά σώζονται. Καί εἶναι ἀνάγκη οἱ πιστοί μάρτυρες τοῦ Χριστοῦ νά πληθυνθοῦν στήν ἐποχή μας καί νά ἐργάζονται δραστήρια γιά τή δόξα Του.
Κάθισμα τοῦ Ἁγίου. Ἦχος γ΄
Θείοις ἄνθραξι θείας ἀγάπης ἀναπτόμενος, Μάρτυς Ἀντίπα, τῆς ἀθεΐας τήν φλόγα κατέσβεσας
καί πυρωθέντι βληθείς χαλκουργήματι, πρός τό ἀνέσπερον φῶς ἐξεδήμησας. Πάτερ Ὅσιε,
Χριστόν τόν Θεόν ἱκέτευε δωρήσασθαι ἡμῖν τό μέγα ἔλεος.
Κοντάκιον τοῦ Ἁγίου. Ἦχος πλ. δ΄
Τόν ἱεράρχην καί κλεινόν μεγαλομάρτυρα, τόν πολιοῦχον τῆς Περγάμου τόν πανάριστον
καί κοινοῦ ἐχθροῦ ἀντίπαλον, τόν Ἀντίπαν, κατά χρέος εὐφημήσωμεν ἐν ἄσμασιν,
ὡς τούς πάσχοντας ὀδόντας θεραπεύοντα πόθῳ κράζοντες χαίροις Πάτερ πανόλβιε.
Ἀπό τό βιβλίο «Καλλίνικοι Μάρτυρες»
Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη
Οἱ Ὁσίες Τρυφαίνη καί Ματρώνα
Στοὺς Συναξαριστὲς ἀναφέρεται μόνο ἡ μνήμη τῆς Τρυφαίνης τῆς ἐν Κυζίκῳ. ΣτὸνΛαυριωτικὸ ὅμως κώδικα 170 μνημονεύονται καὶ οἱ δυό. Αὐτὲς ἦταν ἀπὸ τὴν πόλη Κύζικο καὶ ἀπὸ μικρὲς ἐπιθύμησαν τὴν ἀσκητικὴ ζωὴ τῆς ἀρετῆς. Ἔτσι ἀφοῦ σὲ μεγάλο βαθμὸ σκληραγώγησαν τὴν σάρκα καὶ τὸ πνεῦμα τους, ἀπόκτησαν μεγάλες ἀρετὲς καὶ ἀπεβίωσαν εἰρηνικά.
Ὁ Ὅσιος Φαρμούθιος
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος κτήτορας τῆς Ἱ. Μονῆς Χρυσοστόμου τῆς Κύπρου
Ὁ Ὅσιος Γεώργιος ὑπῆρξε ὁ κτήτορας καὶ ὁ πρῶτος ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοστόμου στὴν Κύπρο, ποὺ κτίστηκε τὸ 1091 (Παρισινὸς Κώδικας 402 Coislin).
Ὁ Ὅσιος Βαρσανούφιος
Ἀρχιμ. Ἱ. Μονῆς «Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος» (Ῥῶσος, + 1576).