Σήμερα 24/4 εορτάζουν:
- Οσία Ελισάβετ η Θαυματουργή
- Άγιος Σάββας ο Στρατηλάτης, ο Γότθος
- Όσιος Ξενοφών κτήτορας της φερωνύμου μονής του Αγίου Όρους
- Άγιοι Εβδομήκοντα Στρατιώτες
- Άγιοι Πασικράτης και Βαλεντίων
- Άγιοι Δάναβος, Δημήτριος, Ευσέβιος, Λεόντιος, Λογγίνος, Νεστάβος, Νέων και Χριστόφορος
- Άγιος Δούκας ο ράπτης από τη Μυτιλήνη
- Άγιος Νικόλαος που μαρτύρησε στη Μαγνησία
- Όσιος Σάββας ο εν τω Σπηλαίω
- Όσιος Θαυμαστός
- Όσιος Θωμάς ο διά Χριστόν σαλός
- Όσιος Αλέξιος ο Έγκλειστος
- Άγιος Μελίτων Αρχιεπίσκοπος Καντουαρίας
- Όσιος Ιωσήφ ο Ομολογητής εκ Ρουμανίας
- Άγιος Ηλίας ο Ομολογητής εκ Ρουμανίας
- Άγιος Σάββας ο Ομολογητής εκ Ρουμανίας
- Άγιοι Αχιλλέας και Ευτέξιος ο ιερομάρτυρας
- Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου εν Μόλχα της Ρωσίας
- Ανάμνηση Θαύματος Αγίου Σπυρίδωνα
Ἡ Ὁσία Ἐλισάβετ ἡ Θαυματουργός
Ἀπὸ τὴν κοιλιὰ τῆς μητέρας της εἶχε ἀποκαλυφθεῖ ὅτι ἡ Ἐλισάβετ θὰ γινόταν ἀστέρας ὑπέρλαμπρος τῆς χριστιανικῆς ἀρετῆς. Αὐτὸ ἔγινε μὲ τὴν ἐμφάνιση ἀγγέλου στὴ μητέρα της, ποὺ τῆς εἶπε ὅτι θὰ γεννήσει κόρη, ποὺ θὰ διακριθεῖ στὶς ἀρετὲς τοῦ Χριστοῦ. Πράγματι, ἡ Ἐλισάβετ ἀπὸ μικρὴ ἡλικία ἔδωσε τὴν ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα της στὴ διακονία τῶν πασχόντων συνανθρώπων της. Μὲ κάθε νόμιμο τρόπο, προσπαθοῦσε νὰ βρεῖ πόρους γιὰ τὴν συντήρηση τῶν φτωχῶν, καὶ συγχρόνως δωρεὰν μόρφωνε καὶ κατηχοῦσε τὰ παιδιά τους. Θύμιζε, ἔτσι, τὸ λόγο τοῦ Θεοῦ, ποὺ λέει: «Πτωχῷ ἔκτεινον τὴν χεῖρα σου, ἵνα τελειωθῇ ἡ εὐλογία σου»· Ἅπλωσε, δηλαδή, μὲ ἐλεημοσύνη τὸ χέρι σου στὸ φτωχό, γιὰ νὰ εἶναι τέλεια ἡ εὐλογία τοῦ Θεοῦ σὲ σένα. Ἔπειτα, νύχτα-μέρα πρόσφερε τὴν ὑπηρεσία της στοὺς ἀῤῥώστους σὰν ἁπλὴ νοσοκόμα, ἐμπνεόμενη πάλι ἀπὸ τὸ θεῖο λόγο, ποὺ λέει: «Μὴ ὀκνεῖ ἐπισκέπτεσται ἄῤῥωστον, ἐκ γὰρ τῶν τοιούτων ἀγαπηθήση». Δηλαδή, μὴν εἶσαι ἀπρόθυμος στὸ νὰ ἐπισκέπτεσαι τὸν ἄῤῥωστο, διότι ἀπὸ κάτι τέτοια ἔργα θὰ ἀγαπηθεῖς ἀπὸ τὸ Θεὸ καὶ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους. Ἐπίσης, δὲν παρέλειπε νὰ παρηγορεῖ τοὺς θλιβομένους καὶ στενοχωρημένους συνανθρώπους της, διότι ἡ ψυχή της ἄκουγε καὶ πάλι τὸ θεῖο λόγο, ποὺ λέει: «Μὴ ὑστερεῖ ἀπὸ κλαιόντων». Δηλαδή, μὴ παραλείπεις νὰ συμπαρίστασαι σ᾿ αὐτοὺς ποὺ κλαῖνε. Ἡ Ἐλισάβετ πέθανε εὐεργετῶντας, ἀλλὰ καὶ θαυματουργῶντας, διότι ὁ Θεὸς τῆς εἶχε δώσει καὶ αὐτὸ τὸ χάρισμα.
Ὁ Ἅγιος Σάββας ὁ Στρατηλάτης, ὁ Γότθος
Στὴν καταγωγὴ ἦταν Γότθος καὶ ἔζησε τὸν 3ο αἰῶνα, στὰ χρόνια τοῦ αὐτοκράτορα Αὐρηλιανοῦ, καὶ ὑπηρετοῦσε στὴ Ῥώμη. Ὁ βασιλιὰς δὲν γνώριζε ὅτι ὁ Σάββας ἦταν χριστιανός, ἀλλὰ καὶ αὐτὸς δὲν θεώρησε ὅτι ἔπρεπε νὰ προφυλαχθεῖ ὅταν διώκονταν καὶ φυλακίζονταν οἱ χριστιανοί. Ὁ ἴδιος πήγαινε τρόφιμα στοὺς φυλακισμένους καὶ τοὺς πρόσφερε τὴν ἀδελφική του ἀγάπη καὶ συμπαράσταση. Ὅμως, οἱ ἀξιωματικοὶ τῶν φυλακῶν τὸν κατήγγειλαν στὸν αὐτοκράτορα, ποὺ μάταια προσπάθησε νὰ τὸν πείσει νὰ θυσιάσει στὰ εἴδωλα. Τότε διέταξε καὶ τοῦ ἔσχισαν τὶς πλευρὲς καὶ τὶς πληγές του ἔκαψαν μὲ ἀναμμένες λαμπάδες. Ἀλλ᾿ ἡ καρτερία τοῦ Σάββα, φάνηκε ἀντάξια τῆς πίστης του. Ἀφοῦ εἶδαν ὅτι δὲν μποροῦσαν νὰ κατορθώσουν τίποτα, ἀποφασίστηκε ὁ θάνατός του. Ἐπειδὴ ὅμως εἶχε μεγάλο ἀξίωμα, ἡ εἴδηση ὅτι θὰ θανατωθεῖ, ἔφερε στὸν τόπο τῆς ἐκτέλεσής του πλήθη θεατῶν. Ἀφοῦ ἔβρασαν λοιπὸν ἕνα καζάνι μὲ πίσσα, ὁ ἐπικεφαλὴς τοῦ ἀποσπάσματος διέταξε νὰ ῥίξουν τὸν μάρτυρα μέσα. Ἀλλὰ ἀπὸ θαῦμα ὁ Ἅγιος παρέμεινε ἀβλαβής. Τὸ θέαμα κίνησε μεγάλο θαυμασμό, καὶ 70 ἀπὸ τοὺς ἐκεῖ εἰδωλολάτρες πίστεψαν στὸ Χριστὸ καὶ ἐπὶ τόπου ἀποκεφαλίστηκαν. Τὸν δὲ Σάββα, ἀφοῦ τοῦ ἔδεσαν μεγάλη πέτρα στὸ λαιμό, τὸν ἔριξαν στὸν ποταμὸ Τίβερη καὶ ἔτσι πῆρε τὸ ἀμάραντο στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.
Οἱ Ἅγιοι 70 Στρατιῶται
Αὐτοὶ πίστεψαν στὸν Χριστὸ διὰ τοῦ Ἁγίου Σάββα καὶ μαρτύρησαν διὰ ξίφους.
Οἱ Ἅγιοι Ἀχιλλέας καὶ Εὐτέξιος ὁ ἱερομάρτυρας
Ἡ μνήμη τους ἀναφέρεται ἐπιγραμματικὰ στὸ «Μικρὸν Εὐχολόγιον ἢ Ἁγιασματάριον» ἔκδοση Ἀποστολικῆς Διακονίας 1959, χωρὶς ἄλλες πληροφορίες. Πουθενὰ ἀλλοῦ δὲν ἀναφέρεται ἡ μνήμη τους.
Οἱ Ἅγιοι Πασικράτης καὶ Βαλεντίων
Κατάγονταν ἀπὸ τὸ Δορύστολο τῆς Μυσίας (περιοχὴ τῆς Βαλκανικῆς χερσονήσου) καὶ ἦταν στρατιῶτες χριστιανοί, κατὰ τὴν ἐποχὴ ποὺ ἔπαρχος ἦταν ὁ Αὐλοζάνης. Ἐπειδὴ δὲν ἀνέχονταν τὴν προσκύνηση τῶν εἰδώλων ἀπὸ τοὺς ἐθνικούς, ἔκαναν δριμύτατη παρατήρηση σ᾿ αὐτοὺς ποὺ τὰ πίστευαν καὶ ὁμολόγησαν Θεὸ ἀληθινὸ τὸν Χριστό. Ὁπότε συνελήφθηκαν καὶ ὁδηγήθηκαν στὸν ἡγεμόνα, ὁ ὁποῖος τοὺς παρότρυνε νὰ προσφέρουν θυσία στὸν Ἀπόλλωνα. Ὁ μὲν Πασικράτης ἀρνήθηκε καί, ἀφοῦ τὸν ἔδεσαν μὲ ἁλυσίδες, τὸν ἔριξαν στὴ φυλακή. Ἐκεῖ ἦλθε ὁ ἀδελφός του καὶ τὸν συμβούλευσε νὰ προσφέρει ἔστω λίγο θυμίαμα γιὰ νὰ σωθεῖ. Ἀλλ᾿ ὁ Πασικράτης τὸν ἔδιωξε καὶ δέχτηκε μὲ χαρὰ τὴν ἀπόφαση τοῦ ἡγεμόνα ν᾿ ἀποκεφαλιστεῖ. Ὁ δὲ Βαλεντίων, ὅταν ῥωτήθηκε ἂν συμφωνεῖ μὲ αὐτὰ ποὺ πιστεύει ὁ Πασικράτης, ἀπάντησε πὼς καὶ αὐτὸς ἐμμένει στὴ Χριστιανική του πίστη καὶ δὲν πρόκειται νὰ θυσιάσει ποτὲ στὰ ἄψυχα εἴδωλα. Τότε καὶ οἱ δυὸ ἀποκεφαλίστηκαν, σὲ ἡλικία, ὁ μὲν Πασικράτης 22 ἐτῶν, ὁ δὲ Βαλεντίων 30.
Οἱ Ἅγιοι Εὐσέβιος, Νέων, Λεόντιος, Λογγῖνος, Χριστοφόρος, Δημήτριος, Δάναβος καὶ Νέσταβος
Οἱ Ἅγιοι αὐτοὶ προσῆλθαν στὴ χριστιανικὴ πίστη ἀπὸ τὰ θαύματα τοῦ μεγαλομάρτυρα Γεωργίου, κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ ἐνδόξου μαρτυρίου του. Ὁπότε ὅλοι ὁμολόγησαν τὸν Χριστὸ καὶ φυλακίστηκαν. Ἔπειτα μὲ πρόσταγμα τοῦ Διοκλητιανοῦ (284-304), τοὺς κρέμασαν, ξέσχισαν τὶς σάρκες τους καὶ τέλος τοὺς ἀποκεφάλισαν, παίρνοντας ἔτσι ὅλοι τὸ ἀμάραντο στεφάνι τοῦ μαρτυρίου.
Ὁ Ἅγιος Δούκας ὁ ῥάπτης, ἀπὸ τὴν Μυτιλήνη
Ὁ νεομάρτυρας αὐτὸς καταγόταν ἀπὸ τὴν Μυτιλήνη καὶ ἦταν νέος ὡραῖος, ἐνάρετος καὶ ἐργαζόταν σὰν ῥάφτης σὲ κάποιο ῥαφεῖο στὴν Κωνσταντινούπολη. Κάποτε ὅμως ποὺ πῆγε νὰ προσφέρει τὶς ὑπηρεσίες του στὸ σπίτι κάποιου μεγιστᾶνα Τούρκου, δέχτηκε ἄσεμνη ἐπίθεση ἀπὸ τὴν ἀκόλαστη γυναῖκα αὐτοῦ τοῦ μεγιστᾶνα, καὶ σὰν ἄλλος σώφρων Ἰωσὴφ ἔφυγε μακριὰ ἀπὸ τὸ σπίτι της. Τότε αὐτή, γιὰ νὰ προλάβει τὴν ντροπή της, πῆγε καὶ συκοφάντησε τὸν μάρτυρα στὸν Βεζίρη, ὅτι δῆθεν αὐτὸς προσπάθησε νὰ τὴν βιάσει μέσα στὸ σπίτι της. Ὁ ἔπαρχος ἀμέσως συνέλαβε τὸν Δούκα καὶ τὸν ὁδήγησε μπροστὰ στὸν Βεζίρη, ὅπου ἦταν καὶ ἡ πονηρὴ αὐτὴ γυναῖκα. Παρὰ τὶς κολακεῖες καὶ ὑποσχέσεις ποὺ τοῦ ἔγιναν, ὁ Δούκας δὲν ἀρνήθηκε τὸν Χριστὸ καὶ ὑπέστη φρικτὰ βασανιστήρια. Οἱ Τοῦρκοι, ἀφοῦ τὸν ἔγδαραν ζωντανό, ἔριξαν τὸ δέρμα του στὴ θάλασσα καὶ συνέχισαν τὰ βασανιστήρια τοὺς στὸ ἄψυχο καὶ ἄμορφο σῶμα τοῦ νεομάρτυρα. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἔγινε στὶς 24 Ἀπριλίου 1564 στὴν Κωνσταντινούπολη ἀποδεικνύοντας τὸν θεῖο ἔρωτα τοῦ μάρτυρα στὴ Χριστιανικὴ πίστη.
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ποὺ μαρτύρησε στὴ Μαγνησία
Ο νεομάρτυς ἅγιος Νικόλαος ἔζησε στὴν περιοχὴ τῆς Μαγνησίας τῆς Μ. Ἀσίας στὸ χωριὸ Γιαγιάκιοϊ τῆς περιφερείας τῆς Περγάμου. Ὁ πατέρας του ἦταν ὁ Χατζη-Κανέλλος, ἄνθρωπος τίμιος καὶ ἔμπιστος ἀπὸ ὅλους, ἀκόμη καὶ ἀπὸ τοὺς Τούρκους. Γι’ αὐτὸ τοῦ εἶχε ἀνατεθῆ ἡ ἐπιστασία καὶ ἡ εὐθύνη τῶν ποιμνίων καὶ τῶν ἀγροκτημάτων τοῦ φημισμένου ἀγᾶ – τῆς περιοχῆς – Καρά-Ὀσουμάνογλου. Σὲ νεαρὴ ἡλικία ὁ Ἅγιος καὶ μὲ τὴ σύμφωνη γνώμη τοῦ πατέρα του ἀρραβωνιάστηκε μιὰ σεμνὴ κόρη τῆς ἐπαρχίας του. Ὅταν ἔφθασε στὴν ἡλικία τῶν 22 ἐτῶν, ἑτοιμάστηκε γιὰ τὸν Γάμο. Σχεδίαζε μάλιστα νὰ γίνει τὸ Μυστήριο τὴν Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ. Ἔπρεπε ὅμως νὰ μεταβεῖ στὴ Μαγνησία, μιά Αἰολικὴ πόλη πού βρισκόταν στήν περιοχή τῆς Λυδίας (σημ. Μάνισσα) γιὰ νὰ τακτοποιήσει τὶς σχετικὲς ἄδειες. Ἀνεχώρησε λοιπόν, ἀφοῦ προηγουμένως ἐπῆρε τὴν ἄδεια ἀπὸ τὸν ἀγᾶ καὶ τὸν πατέρα του. Ἐπειδὴ δὲ τὸ ἀφεντικό τους – ὁ ἀγᾶς Ὀσουμάνογλου – ἐθεωρεῖτο μεγάλο ὄνομα – ἐξουσιαστής! – ὁ ἅγιος «ξεθάρρευσε» καὶ φόρεσε ὑποδήματα τουρκικὰ καὶ φέσι κόκκινο, πρᾶγμα ποὺ ἦταν ἀπαγορευμένο στοὺς Χριστιανοὺς τῆς Ἀνατολῆς.
Ὅταν ἔφθασε στὴν πὀλη ὁ Ἅγιος καὶ τὸν εἶδαν ἔτσι ντυμένο οἱ ὑπηρέται τοῦ δικαστοῦ τῆς Μαγνησίας καὶ ἐνῶ ἤξεραν ποιὸν μεγάλο ἀγᾶ ὑπηρετεῖ, τὸν συνέλαβαν καὶ τὸν ὡδήγησαν ἀμέσως γιὰ ἀνάκριση στὸν δικαστή. «Αὐτὰ ποὺ φορεῖς, τοῦ εἶπε ὁ κατῆς, εἶναι τουρκικὰ καὶ ἀπαγορεύεται νὰ τὰ φοροῦν ἄλλοι ἄνθρωποι διαφορετικῆς θρησκείας. Μήπως ἔχεις πρόθεση νὰ ἀσπασθεῖς τὴν θρησκεία τοῦ Μωάμεθ;». Ὁ νεώτατος Νικόλαος, χωρὶς νὰ ταραχθεῖ ἀπὸ τὴν ὕπουλη πειρασμικὴ ἐρώτηση, ἀπάντησε γενναῖα: «Ὁ Θεὸς νὰ μὲ φυλάξει καὶ ποτὲ νὰ μὴν ἀρνηθῶ τὴν πίστι μου. Τὰ ροῦχα τὰ φορῶ μὲ ἄδεια τοῦ μεγάλου ἀγᾶ, ποὺ πιστὰ τὸν ὑπηρετεῖ καὶ τὸν δουλεύει ὁ πατέρας μου».
Τότε ὁ δικαστὴς διατάζει νὰ τὸν μαστιγώσουν. Καὶ ὁ Ἅγιος ἀτάραχος δέχεται τὰ ἄγρια κτυπήματα. Πάσχει, ὑποφέρει, καθὼς τὸ αἷμα του τρέχει. Ἱερὸ ρῖγος τὸν διαπερνᾶ. Ὑπομένει γενναῖα καὶ μὲ εὐχαρίστηση τοὺς ραβδισμούς. Ἡ μαστίγωση σταματᾶ. Τὸν παρακινοῦν τώρα νὰ τουρκέψει καὶ τοῦ ὑπόσχονται ὅτι θὰ σταματήσουν τὸ μαρτύριο. Καὶ αὐτὸς μὲ περισσότερη γενναιότητα ἀποκρίνεται: «Δὲν ἀρνοῦμαι τὴν πίστι μου ἀκόμη καὶ μὲ τὸν πιὸ ἐπώδυνο θάνατο».
Ὠργισμένος ὁ κριτὴς διατάζει βιαιότερη μαστίγωση. Ὁ Ἅγιος ἔχει εἰσέλθει στὸν ἔνδοξο δρόμο τοῦ μαρτυρίου του. Δίνει τὶς ἱερὲς ἐκεῖνες μάχες προκειμένου νὰ διαφυλάξει ἀκεραία τὴν πίστι του, νὰ μὴν προδώσει τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Ποῦ νὰ ἤξερε ὅτι 50 χρόνια μετὰ τὸν θάνατό του ἡ Ἑλλάδα θὰ ἀνέπνεε τὴν ἐλευθερία της; Ποῦ νὰ ἐγνώριζε ὅτι σὲ λίγο θὰ ἐγίνετο νεομάρτυρας! Ἅγιος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας!…
Προσπαθοῦν τώρα νὰ τὸν κάμψουν μὲ κολακεῖες, μὲ ὑποσχέσεις γιὰ τιμὲς καὶ ἀξιώματα. Ὅλα τὰ περιφρονεῖ ὁ Ἅγιος. Δακρύζει ἀλλὰ δὲν δειλιάζει, καθὼς βλέπει ὅλα τὰ ὄνειρα τῆς ἐπιγείου ζωῆς του νὰ σβήνουν. Ἡ ἀγάπη του πρὸς τοὺς γονεῖς του καὶ τὴν σεμνὴ μνηστή του παίρνουν τώρα ἀκόμα κατώτερη θέση μέσα του. Καὶ ὁ Συναξαριστὴς χαρακτηριστικὰ σημειώνει: «Τὰ πάντα καταφρονῶν καὶ φωνάζων μετὰ παρρησίας ἔλεγε· Μπροστά μου βλέπω τὸν θάνατον, ὦ δικαστά, καὶ δὲν ὑπάρχει κανένας τρόπος ποὺ νὰ μὲ κάνει νὰ ἀρνηθῶ τὴν πίστι μου».
Ἀκολουθεῖ καὶ τρίτη καὶ τετάρτη μαστίγωση. Αὐτὴ τὴν φορὰ τὸν κτυποῦν σκληρὰ καὶ ἀπάνθρωπα στὴν κοιλιακὴ χώρα καὶ ρίχνουν μισοπεθαμένο τὸν εὐλογημένο αὐτὸν μάρτυρα στὴ φυλακή!
Ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ νεομάρτυς ἐδῶ θὰ περάσει ἀκόμη ἄλλες τρεῖς ἡμέρες, τὶς τελευταῖες τῆς ἐπιγείου ζωῆς του. Τὶς περνᾶ μὲ ὑπομονὴ καὶ μὲ προσευχὴ δοξολογίας πρὸς τὸν Θεό, ποὺ ἀξιώνεται ἀπὸ Αὐτὸν νὰ ζεῖ μιὰ τόσο μεγάλη τιμή, νὰ γίνεται μάρτυράς του. Καὶ ἔτσι ἡ ἁγία του ψυχὴ φωτεινὴ μὲ τὸ λαμπρὸ ἔνδυμα τοῦ μαρτυρίου ἀνεχώρησε γιὰ τὸν οὐρανὸ στὶς 24 Ἀπριλίου τοῦ 1769. Ἐκεῖ ἑνωμένος μὲ τὸν χορὸ τῶν ἀθλητῶν καὶ συμμαρτύρων του αἰνεῖ καὶ δοξάζει τὸν οὐράνιο Νυμφίο του.
Οἱ πιὸ δύσκολες στιγμὲς στὴ ζωὴ τοῦ κάθε πιστοῦ Χριστιανοῦ – σὲ ὁποιαδήποτε ἐποχὴ καὶ ἂν ζεῖ – εἶναι ἐκεῖνες ποὺ θὰ κληθεῖ νὰ ὁμολογήσει πίστι στὸν Θεὸν τὸν ἀληθινό, ἔστω καὶ ἂν ἡ ὁμολογία αὐτὴ τοῦ στοιχίσει. Ὁ ἅγιος Νικόλαος ὁ νεομάρτυς μᾶς διδάσκει τὸ μάθημα τῆς ἀνδρείας καὶ τῆς ἡρωϊκῆς ὁμολογίας τοῦ Χριστοῦ. Μὴ διστάζουμε λοιπὸν καὶ μεῖς στὶς δύσκολες ὧρες τῶν μεγάλων προκλήσεων νὰ ὁμολογοῦμε σταθερά: «Εἶμαι τοῦ Χριστοῦ»! Τότε θὰ εἴμαστε ἄξιοι μιμηταὶ ἐκείνων τῶν Ἁγίων, τῶν ἰδικῶν μας νεομαρτύρων. Τότε καὶ οἱ ἅγιοι ἔνδοξοι νεομάρτυρές μας θὰ χαίρωνται καθὼς θὰ μᾶς βλέπουν νὰ βαδίζουμε στὰ ἴχνη τους, ἴχνη ποὺ ὁδηγοῦν στὸν Παράδεισο!
«Ἀπό τό περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ»