ΘΕΜΑ: Πατρίδα, γῆ εὐλογημένη
ΕΒΔΟΜΑΔΑ: 6 Δεκεμβρίου-12 Δεκεμβρίου 2021
ΑΡΘΡΟ: «Αὐτός ὁ τόπος!», «Ο ΣΩΤΗΡ», τεῦχ. 2253/15.11.21/σελ. 457-458
ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Α΄ Πέτρ. β΄ 9
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ: Ἑλένης Τ. Τζιάσιου, «Πατρίδα μου, τό ὄμορφο κομμάτι τῆς καρδιᾶς μου».
Μεταφορτώσεις
Θέμα για τους κυκλάρχες |
Άρθρο |
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Ἡ Πατρίδα μας εἶναι γῆ εὐλογημένη. Μιά χώρα μικρή μέ μεγάλη ἱστορία, μέ μοναδική ὀμορφιά, μέ θαυμαστό πολιτισμό. Προπάντων μέ βαθιά καί ζηλευτή θεοσέβεια ἀπό τά πολύ παλιά χρόνια. Σ᾿ ὅλο τόν κόσμο ποιός ἄλλος λαός ἔχει Ἅγιον Ὄρος, Ἅγια Μετέωρα, Ἁγια-Σοφιά; Ποιός ἄλλος λαός ἔχει τόπους θυσίας, ὅπως εἶναι τό Μεσολόγγι, τό Κούγκι, τό Ζάλογγο, ἡ Ἀραπίτσα τῆς Νάουσας, τό Ἀρκάδι; Ποιός ἄλλος τόπος ἔχει νέφος Ἁγίων καί Μαρτύρων; Τόν ἀπόστολο Ἀνδρέα, τόν Εὐαγγελιστή Λουκᾶ, τόν ἅγιο Δημήτριο, τόν ἅγιο Κοσμᾶ τόν Αἰτωλό, τήν ἁγία Φιλοθέη, τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Ε΄, τόν ἅγιο Νεκτάριο, τόν ἅγιο Παΐσιο τόν Ἁγιορείτη καί τόσους ἄλλους! Ἡ Ἑλλάδα εἶναι «χώρα μονάκριβη στή γῆ μέ αἷμα ἡρώων ποτισμένη καί τῶν μαρτύρων τή σπονδή». Σ᾿ αὐτό τόν εὐλογημένο τόπο, τήν Ἑλλάδα μας, θά ἀφιερώσουμε τό θέμα τοῦ Κύκλου πού θά κάνουμε σήμερα.
Α΄ ΜΕΡΟΣ: Εὐλογημένος αὐτός ὁ τόπος!
1. Θά διαβάσουμε τό πρῶτο Μέρος τοῦ ἄρθρου «Αὐτός ὁ τόπος!», ἕως ἐκεῖ πού λέει: «γιά τοῦ Χριστοῦ τήν Πίστη τήν ἁγία καί τῆς Πατρίδος τήν ἐλευθερία», «Ο ΣΩΤΗΡ», τεῦχ. 2253/15.11.21/σελ. 458, α΄ στήλη, καί θά ρωτήσουμε τά Μέλη: Ἡ Πατρίδα μας εἶναι μιά μικρή χώρα μέ μεγάλη ἱστορία, μέ μοναδική ὀμορφιά, μέ θαυμαστό πολιτισμό. Τί ἔχετε νά πεῖτε πάνω σ᾿ αὐτό; (Σκέψεις Μελῶν…). Ἔχει ἡ Πατρίδα μας πανάρχαια ἱστορία πέντε χιλιάδων ἐτῶν. Ἔγραψε ἔνδοξες σελίδες ἱστορίας στή Μάχη τῶν Θερμοπυλῶν, στή Μάχη τοῦ Μαραθῶνος, στή Ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος, στήν ἐκστρατεία τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου μέχρι τά βάθη τῶν Ἰνδιῶν.
Ἡ χώρα μας ἀκόμη εἶναι πλουτισμένη μέ ὀνείρων ὀμορφιές ἀπ᾿ κορφές ὥς τίς ἀκρογιαλιές. «Γαλάζια θάλασσα, πράσινα βουνά!», «Πουθενά τόση ὀμορφιά σάν τήν Ἑλλάδα!»
Ἡ χώρα μας εἶναι καί ἡ κοιτίδα τοῦ πολιτισμοῦ. Στήν Ἑλλάδα γεννήθηκαν ἡ δημοκρατία, ἡ φιλοσοφία, οἱ ὀλυμπιακοί ἀγῶνες, τό δράμα, (ἡ τραγωδία, ἡ κωμωδία). Σ᾿ αὐτό τόν τόπο βρίσκονται τά περισσότερα μνημεῖα τῆς παγκόσμιας κληρονομιᾶς, ὁ Παρθενώνας, οἱ Μυκηναϊκοί τάφοι, ἡ Ὀλυμπία, οἱ Δελφοί, ἡ Βεργίνα, τό θέατρο τῆς Ἐπιδαύρου, οἱ ἀρχαιολογικοί χῶροι τῆς Δήλου, τοῦ Ἡραίου τῆς Σάμου, τῶν Φιλίππων, τά βυζαντινά μνημεῖα τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί τῶν Μετεώρων, ἡ Ἱερά Μονή Δαφνίου, ἡ Ἱερά Μονή Ὁσίου Λουκᾶ, ἡ Νέα Μονή τῆς Χίου, οἱ παλαιοχριστιανικές καί οἱ βυζαντινές ἐκκλησίες τῆς Θεσσαλονίκης, ἡ Ἱερά Μονή Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καί τό Σπήλαιο τῆς Ἀποκαλύψεως στήν Πάτμο καί τόσα ἄλλα.
2. Ἐπίσης ἡ χώρα μας εἶναι χριστιανική. Τί ἔχετε νά πεῖτε πάνω σ᾿ αὐτό; (Σκέψεις Μελῶν…). Ἀπό τότε πού παρουσιάστηκε στήν Τρωάδα ἕνας Μακεδόνας στόν ἀπόστολο Παῦλο καί τοῦ εἶπε: «Διαβάς εἰς Μακεδονίαν βοήθησον ἡμῖν» (Πράξ. ις΄ 9), ἡ χώρα μας ἔγινε χριστιανική μέ ἀποστολικές Ἐκκλησίες τῶν Φιλίππων καί Νεαπόλεως (Νεάπολις ἦταν ἡ ἀρχαία ὀνομασία τῆς Καβάλας), τῆς Θεσσαλονίκης, τῆς Βεροίας, τῶν Ἀθηνῶν, τῆς Κορίνθου, τῆς Νικοπόλεως (ἡ Νικόπολη ἦταν ἀρχαία πόλη τῆς Ἠπείρου κοντά στή σημερινή Πρέβεζα). Ἀνέδειξε Ἁγίους, Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, Μάρτυρες καί Νεομάρτυρες. Ἔδωσε τή γλώσσα της, τήν Ἑλληνική, γιά νά γραφοῦν τά ἱερά Εὐαγγέλια, οἱ Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, οἱ Ἐπιστολές καί νά διατυπωθοῦν τά δόγματα τῆς Ἐκκλησίας.
3. Στή χώρα μας ὑπάρχουν καί πάμπολλοι ἱεροί Ναοί. Τί ἔχετε νά πεῖτε πάνω σ᾿ αὐτό; (Σκέψεις Μελῶν…). Ἡ παλαιά Αἴγινα εἶχε 365 ἐκκλησίες πού γιόρταζαν τίς 365 ἡμέρες τοῦ χρόνου. Στήν Καστοριά, στά νησιά, σέ κάθε τετράγωνο βλέπει κανείς καί μιά ἤ καί περισσότερες ἐκκλησίες. Ναοί μεγαλόπρεποι στολίζουν κάθε πόλη, ὄμορφες ἐκκλησίες κάθε χωριό· σέ κάθε λόφο κι ἕνα ταπεινό ξωκκλήσι, σέ κάθε δρόμο κι ἔνα ταπεινό προσκυνητάρι. Αὐτό τό θέαμα μόνο στήν Ἑλλάδα τό βρίσκει κανείς!
Ἐπιπλέον ὑπάρχουν πάμπολλα μοναστήρια καί ἱερά προσκυνήματα (Παναγία τῆς Τήνου, Παναγία Σουμελᾶ, Παναγία Προυσιώτισσα, Παναγία Μηχανιώνας, ὁ Ταξιάρχης τῆς Λέσβου. Καί Ἁγίων προσκυνήματα ὑπάρχουν πολλά, τοῦ ἁγίου Δημητρίου, τῆς ἁγίας Μαρίνας, τῆς ἁγίας Θεοδώρας τῆς Βάστας, τῶν ἁγίων Νικολάου, Ραφαήλ καί Εἰρήνης…)
4. Ἡ χώρα μας ἔχει πρωτίστως τό Ἅγιον Ὄρος, πού εἶναι μοναδικό σέ ὅλο τόν κόσμο. Τί ἔχετε νά πεῖτε πάνω σ᾿ αὐτό; (Σκέψεις Μελῶν…). Τό Ἅγιον Ὄρος, τό περιβόλι τῆς Παναγίας ὅπως ὀνομάζεται, ἔχει εἴκοσι μεγάλα ἱστορικά μοναστήρια, σκῆτες, κελλιά καί ἀσκηταριά πάρα πολλά. Ἀνέδειξε πλῆθος Ἁγίων «ἐν ἀσκήσει διαλαμψάντων».
Ἔχει πλῆθος μοναχῶν πού ἀγρυπνοῦν καί προσεύχονται ἀδιαλείπτως γιά τή σωτηρία ὅλου τοῦ κόσμου. Ἔχει πάμπολλες θαυματουργές εἰκόνες τῆς Παναγίας (Γοργοεπήκοος, Πορταΐτισσα, Ἄξιόν ἐστι, Γλυκοφιλοῦσα, Βηματάρισσα, Ἀντιφωνήτρια, Παραμυθία, Ὁδηγήτρια, Φοβερά προστασία, Παναγία τῶν Χαιρετισμῶν ἤ τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου) καί ἱερά λείψανα πἀρα πολλῶν Ἁγίων.
5. Καί τό σημαντικότερο ἡ χώρα μας ἔχει τήν Ὀρθόδοξη πίστη καί τήν ἑλληνορθόδοξη παράδοση. Τί ἔχετε νά πεῖτε πάνω σ᾿ αὐτό; (Σκέψεις Μελῶν…). Ἀνάμεσα σέ τόσους λαούς πού δέν ξέρουν τί πιστεύουν, ἡ χώρα μας φυλάσσει τήν Ὀρθόδοξη πίστη καί τήν ἑλληνορθόδοξη παράδοση. Μ’ αὐτά τά δύο μεγαλούργησε. «Τό ἔθνος μας ἐμεγαλούργησε διά τῆς μετά τοῦ Χριστοῦ συμμαχίας», γράφει ὁ ἱστορικός μας Κωνσταντῖνος Παπαρρηγόπουλος.
6. Ἡ χώρα μας ἔχει πάμπολλα ὀνόματα Ἁγίων σέ πόλεις, σέ χωριά, στούς σταθμούς τοῦ Μετρό, σέ εὐαγή ἱδρύματα, σέ Νοσοκομεῖα: Χριστός Σερρῶν, Ἅγιο Πνεῦμα Σερρῶν, Ἅγιος Νικόλαος Λασιθίου, Ἁγία Μαρίνα Στυλίδας, Ἁγία Παρασκευή, Ἁγία Βαρβάρα, «Παναγία Βοήθεια», «Εὐαγγελισμός», «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος», «Ἁγία Ὄλγα», «Ἅγιος Σάββας», «Ἅγιος Παντελεήμων», «Ἁγία Ἐλεούσα»…
7. Ὡς Ὀρθόδοξη χριστιανική ἡ χώρα μας ἔχει στήν προμετωπίδα τοῦ Συντάγματος τήν ἐπίκληση τοῦ Ὀνόματος τῆς Ἁγίας καί Ὁμοουσίου καί Ἀδιαιρέτου Τριάδος.
8. Τό 1821 καί τό 1940 πολεμήσαμε ὑψώνοντας τή σημαία τοῦ Σταυροῦ ὡς φλάμπουρο τῶν ἐθνικῶν ἀγώνων μας. Πολεμήσαμε «γιά τοῦ Χριστοῦ τήν πίστη τήν ἁγία καί τῆς Πατρίδος τήν ἐλευθερία», ἤ μέ τό σύνθημα: «νικηταί ὑπό τήν σκέπην τῆς Παναγίας».
Ὅμως αὐτή τήν εὐλογημένη χώρα μέ τήν πατροπαράδοτη πίστη, μέ τήν ἑλληνορθόδοξη παράδοση, μέ τίς εὐλογημένες χριστιανικές οἰκογένειες, μέ τά γνήσια Ἑλληνικά ἤθη, τά τελευταῖα χρόνια θέλουν νά μᾶς τή χαλάσουν. Ἐπιχειρεῖται γενικό ξεχαρβάλωμα καί διάλυση τῶν πάντων, ὅπως θά δοῦμε στό δεύτερο Μέρος τοῦ θέματος. Ποιό εἶναι τό δικό μας καθῆκον;
Β΄ ΜΕΡΟΣ: Τό δικό μας καθῆκον
1. Θά διαβάσουμε τό ὑπόλοιπο ἄρθρο καί θά ρωτήσουμε τά Μέλη: Τώρα πού περάσαμε στήν τρίτη χιλιετία, ποιοί διαλυτικοί ἄνεμοι φυσοῦν στήν Πατρίδα μας; Τί μᾶς λέει τό ἄρθρο; (Σκέψεις Μελῶν…). Μᾶς λέει ὅτι θέλουν νά διαμορφώσουν «Νέα Ἐποχή», «Νέα Τάξη πραγμάτων». Ὑποχωρεῖ τό φῶς ἀπό τήν «καθ᾿ ἡμᾶς Ἀνατολή» καί μᾶς πνίγουν οἱ καπνοί πού ἔρχονται ἀπό τή Δύση.
2. Μποροῦμε νά ἀναφέρουμε μερικές διαλυτικές ἐνέργειες; (Σκέψεις Μελῶν…). α) Τήν προμετωπίδα τοῦ Συντάγματος μέ τήν ἐπίκληση τοῦ Ὀνόματος τῆς Ἁγίας καί Ὁμοουσίου καί Ἀδιαιρέτου Τριάδος ἐπιχειροῦν νά τήν ἀφαιρέσουν. Λένε ὅτι πρέπει νά γίνουμε οὐδετερόθρησκο Κράτος.
β) Δέν θέλουν τήν παραδοσιακή, τήν εὐλογημένη χριστιανική οἰκογένεια. Δέν θέλουν οὔτε κάν νά ὀνομάζονται οἱ γονεῖς πατέρας καί μητέρα. Ἐπέβαλαν τόν πολιτικό γάμο, γιά νά μήν ἔρχονται οἱ νεόνυμφοι στήν ἐκκλησία, νά μήν τελεῖται τό Μυστήριο τοῦ Γάμου, νά μήν παίρνουν τά παιδιά μας πού ἔρχονται σέ γάμου κοινωνία τή Χάρι καί τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ. Στή συνέχεια τούς παρακινοῦν νά πάρουν διαζύγιο καί νά διαλύσουν τήν οἰκογένειά τους.
γ) Ἐγκρίνουν καί ἁμαρτωλές μορφές συμβιώσεως καί κατοχυρώνουν τή διαστροφή.
δ) Μικτοποίησαν τά σχολεῖα καί ἐξωθοῦν τούς νέους στήν ἄνετη καί ἐλεύθερη ἀπό ἠθικούς φραγμούς ζωή, σέ ὅ,τι ἐξασφαλίζει τήν ἁμαρτωλή καί ἄνομη ἡδονή. Προωθοῦν τή σεξουαλική διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν ἀκόμη καί στό Δημοτικό καί στό Νηπιαγωγεῖο.
ε) Θέλουν νά ἀπομακρύνουν τήν ἐκπαίδευση ἀπό τίς παραδοσιακές ἀρχές της, νά μή γίνεται προσευχή στά σχολεῖα, νά μή γίνεται ἔπαρση τῆς σημαίας, νά μή γίνεται ἱερά Ἐξομολόγηση, νά μήν ἑορτάζεται ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, νά μή δίδεται χριστιανική ἀγωγή στά παιδιά μας.
ς) Ἡ Ἐκκλησία ὑποτιμᾶται καί ἐξωθεῖται συστηματικά στό περιθώριο. Θέλουν στήν μετακορωνοϊκή περίοδο νά μήν εἶναι τίποτε τό ἴδιο μέ πρίν. Κάνουν πλύση ἐγκεφάλου στούς ἀνθρώπους, γιά νά τούς πείσουν νά μήν ἐκκλησιάζονται, νά μή λατρεύουν «ἐν ἐκκλησίαις» τόν Θεό, νά μήν ἐξομολογοῦνται, νά μήν κοινωνοῦν, νά μήν ἀκοῦνε λόγο τοῦ Θεοῦ, νά μή νηστεύουν, νά μή γιορτάζουν Χριστούγεννα μέ Χριστό, νά μήν κάνουν τόν σταυρό τους, νά μήν ἐπικαλοῦνται τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Παναγίας, νά μήν εὔχονται «καλόν Παράδεισο», ἀλλά «ζωή σέ λόγου μας».
ζ) Μέ δυό λόγια, θέλουν νά χάσει ὁ εὐλογημένος αὐτός τόπος τήν ταυτότητά του καί νά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τίς ἱερές παραδόσεις του.
η) Ἐπίσης θέλουν νά ζοῦν οἱ ἄνθρωποι «ἐν ἁμαρτίαις», σέ ἀποστασία ἀπό τό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
3. Ποιό εἶναι τό δικό μας καθῆκον; (Σκέψεις Μελῶν…). Δικό μας καθῆκον εἶναι πρωτίστως νά μήν έκκοσμικευθοῦμε, διότι, ἄν ἐκκοσμισκευθοῦμε, προδίδουμε μόνοι μας τά ἱερά καί τά ὅσιά μας. Νά κρατήσουμε τήν πίστη μας, νά κάνουμε τόν σταυρό μας, νά μή διακόψουμε τόν ἐκκλησιασμό μας, τήν ἱερά Ἐξομολόγηση, τή θεία Κοινωνία, τή μελέτη καί συμμελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, νά παραμείνουμε «Γένος ἐκλεκτόν… ἔθνος ἅγιον, λαός εἰς περιποίησιν» (Α΄ Πέτρου β΄ 9), νά μή χάσουμε τήν ἐλπίδα μας στόν Θεό.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Νά καταφεύγουμε στόν ἅγιο Θεό μέ θερμή προσευχή γιά τήν Πατρίδα μας καί νά κρατοῦμε μέ κάθε τίμημα τήν πίστη καί τήν ἐλπίδα ζωντανή. Εἴμαστε καί πρέπει νά παραμείνουμε ἔθνος ἅγιο, ἀφιερωμένο στόν Θεό, λαός ξεχωρισμένος, γιά νά ἀποτελοῦμε ἰδιαίτερο κτῆμα καί περιουσία τοῦ Θεοῦ.
ΣΥΝΘΗΜΑ
«Γένος ἐκλεκτόν,… ἔθνος ἅγιον, λαός εἰς περιποίησιν» (Α΄ Πέτρ. β΄ 9)
Τό ἑπόμενο θέμα μας θά εἶναι ἀπό τό κύριο ἄρθρο τῶν Χριστουγέννων «Οὐκ ἦν αὐτοῖς τόπος» «Ο ΣΩΤΗΡ», τεῦχ. 2255/15.12.2021/ σελ. 505-506.